ابرچالش جمعیت مهمتر از بحران انرژی و آب است/ سوری ها در وسط جنگ ازدواج می کنند و امید دارند/ ما حکمرانان دوره سختیم
حجم ویدیو: 52.56M | مدت زمان ویدیو: 00:02:43

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فاطمه محمدبیگی ، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده، در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه چرا شما موضوع ازدواج جوانان را با کشوری مثل سوریه مقایسه درحالی که زمان افزایش قیمت بنزین ، ایران را با کشورهای جهان اول مقایسه می کنید؟ چرا به استان سیستان و بلوچستان که جوان ترین استان کشور است رسیدگی ها اینچنین ضعیف است و حتی برای کسانی که در راستای سیاست های جوانی جمعیت تلاش می کنند، امکانات رفاهی در نظر گرفته نمی شود؟ یک جوان چند سال باید کار کند تا بتواند یک زندگی معمولی داشته باشد؟، گفت: دولت پیشین، 530 هزار میلیارد تومان بدهی داشت که آوار آن، بر سر این دولت جدید آمد. دولت سیزدهم، ماهیانه 12 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را پرداخت می کند و طول عمر پرداخت اقساط این بدهی، بیش از چهار سال است؛ یعنی نه تنها این دولت، بلکه دولت چهاردهم هم باید بخشی از این بدهی ها را پرداخت کند. 

ما حکمرانان دوره سخت هستیم

او در ادامه گفت: به اذعان تاریخ نگاران، اقتصاددانان و حتی کسانی که در جنگ تحمیلی بودند، ما حکمرانان دوره سخت هستیم و در سخت ترین روزهای اقتصادی، کشور را مدیریت می کنیم. قطعا این روزها مشکل اقتصادی داریم؛ ولی حرکت ما رو به پیشرفت است. روزی که من 19 ساله بودم، از هر 18 نفر یک نفر در کنکور قبول می شد ولی این روزها چنین مشکلی وجود ندارد. درست است که برای دانشگاه هایی مثل شریف، تهران و امثالهم، باید رقابت وجود داشته باشد؛ اما این روزها همه می توانند در دانشگاه قبول شوند. آن زمان که ما دنبال کار می گشتیم؛ بالای 12 درصد بیکاری وجود داشت و الان به حدود هشت درصد رسیده است. الان خیلی وضعمان بهتر از گذشته است. آن روزها امکان اینکه به خودرو فکر کنید هم وجود نداشت. ما در چنین شرایطی دکتر و مهندس شدیم. 

وقتی 12 میلیون مجرد داریم نشانه است که تمایل به فرزندآوری وجود ندارد

محمدبیگی در ادامه تاکید کرد: این روزها مشکلات زیاد است؛ اما از جنسی دیگر. باید بدانید که مشکل هویتی وجود دارد؛ وقتی 12 میلیون مجرد در کشور وجود دارد نشان از این موضوع است که تمایل به فرزندآوری هم وجود ندارد. مشکل اصلی از نگرش است، اقتصاد قطعا یک نکته مهم است؛ اما دلیل اول نیست. شما جواب بدهید که چرا هفت استان برخوردار کشور، کمترین میزان فرزندآوری را دارند؟ چرا در بالاشهر تهران که متمولین زندگی می کنند کمترین میزان ازدواج و فرزندآوری و بیشترین میزان  طلاق وجود دارد؟ آیا مشکل آنها هم خانه و اقتصاد است؟ آنها که خانه های 800 و 2 هزار متری دارند. دلیل اصلی در نگرش است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: خبرنگار از من می پرسد چرا موضوع ازدواج ایرانیان را با سوریه مقایسه می کنم؟ آنها جنگ زده هستند و هیچی ندارند ولی امید دارند؛ علت مقایسه امیدآفرینی است. آنها در بیغوله هایشان ازدواج می کنند. شیطان است که ما را مایوس می کند و اگر مایوس کنیم و مایوس هم شویم یعنی داریم راه شیطان را پیش می گیریم. از سویی دیگر، رشد جمعیت عراق نسبت به ایران سه برابر بیشتر است. چرا مقایسه نکنم؟ ازبکستان با 35 درصد تورم رشد جمعیتی اش سه برابر ایران است.

باید جلوی فاجعه جمعیتی را بگیریم، تمدن اصیل ایرانی در خطر است

او در پایان افزود: اگر می خواهیم بمیریم و ادامه نسل نداشته باشیم، ورشکست شویم و نیروی کار خارجی وارد ایران کنیم و گیت های مرزبانی را باز کنیم تا خارجی ها در ایران کمک کنند و کارها را پیش ببرند، همین الان شروع کنید.

ناچار می شویم به تعداد مدارس امروز، خانه سالمندان بسازیم

باید جلوی فاجعه جمعیتی را بگیریم وگرنه فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی اسلامی ما در معرض خطر قرار خواهد گرفت و ناچار می شویم به تعداد مدارسی که داریم خانه سالمندان بسازیم. همین الان 7 فرزند یک خانواده نمی توانند از یک پدر و مادر پیر مراقبت کنند چگونه در سال 1430 تا 1460، یک آقا و خانم جوان از 4 پدر و مادر پیر و دو فرزند مراقبت کنند؟ در این شرایط، سالانه نیازمند تربیت 2 هزار پرستار برای نگهداری از سالمندان خواهیم شد. ابرچالش جمعیت، مهم تر از بحران انرژی و بحران آب است چراکه آنها راهکار دارند. 

کدخبر: 894100 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟