پذیرش دانشجویان به صورت استاد محور برای اولین بار در کشور/  کد رشته های بدون مخاطب از دفترچه آزمون ۱۴۰۲ حذف می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم  ظهر امروز در نشست مطوبوعاتی با اصحاب رسانه در تشریح اقدامات وزارت علوم در راستای برنامه های دولت برای دانشگاه تمدن ساز، تصریح کرد: دانشگاه های ما باید بتوانند حکیم پرورش دهند و تربیت دانشجو و فارغ التحصیل کاری است که تمامی دانشگاه ها در دنیا انجام می دهند.

وی با اشاره به برنامه های وزارت علوم برای توسعه علم و فناوری در جامعه افزود: طرح تحول ۴ چالش را مد نظر قرار داده است که بحث های فرهنگی، دیپلماسی علمی و ایجاد اشتغال و دانشگاه حکمت محور از جمله آنها است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: شاگرد پروری و اخلاق محوری و نیاز محوری از جمله شاخصه هایی است که وزارت علوم سعی دارد برنامه های خود را بر پایه این اقدامات انجام دهد.

عمو عابدینی اضافه کرد: ۲۰ نفر از اساتید و معلمین در سطح کشور طی دو مرحله انتخاب شدند که در راستای حکیم پروری و شاگرد پروری اقدامات ارزنده ای داشتند و از این بزرگواران تقدیر ویژه ایبه عمل خواهد آمد.

وی افزود: شوراهای مختلفی ازجمله شورای آموزش و شورای برنامه ریزی در وزارتخانه تشکیل شده است که در این جلسات برنامه های لازم برای مهارت آموزی دانشجویان در داخل دانشگاه ها مد نظر قرار گرفته شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: با توجه به برنامه هایی که وزارت علوم از ابتدای شروع به کار دولت در نظر گرفته است ارتباط علمی و فنی بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته است و این اتفاق مبارکی است.

عمو عابدینی گفت: آمایش آموزش عالی از جمله اقداماتی است که برای ما دارای اولویت جدی است و سعی داریم این روند آمایش را تا نیاز سنجی کامل در مورد تمامی رشته ها ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: بررسی ها نشان داد که در برخی حوزه ها که شغل در آن حوزه اشباع شده است وقتی یک فرصت شغلی به وجود می آید تعداد افراد متقاضی برای آن بسیار بیشتر از  حالت عادی و معمولی است و نهایتا مشخص شد که این به دلیل عدم توجه به آمایش آموزشی و افزایش بدون برنامه فارغ التحصیل در آن رشته در آن محل بوده است.

 معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه کد رشته محل هایی که نه متقاضی دارند و نه شغلی در مورد آنها وجود دارد در دفترچه آزمون ۱۴۰۲ حذف خواهد شد، بیان کرد: از بین ۲ هزار کد رشته محل ۸۰۰ مورد از آنها در سالجاری تعیین تکلیف خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه این حذف به صورت همیشگی نخواهد بود، اظهار داشت: رشته های راهبردی، علوم پایه و علوم اجتماعی جزء رشته هایی که مورد غربالگری قرار می گیرند، نخواهد بود.

عمو عابدینی گفت: این کار در ابتدا توسط وزارتخانه و در سالهای آینده توسط کارگروه هایی در استانها تشکیل و نیازسنجی خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برای اولین بار دانشجویان استعدادهای درخشان به صورت استاد محوری مورد پذیرش قرار خواهند گرفت که این اتفاق برای اولین بار در کشور انجام گرفته است.

 

کدخبر: 891724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟