بیمه علت باکاری افغان ها و بیکار ماندن ایرانیان/ بیمه نشدن اتباع و ورشکستگی صندوق ها/ 650 همت فقط بدهی دولت به تامین اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صنعت بیمه در ایران در سالهای اخیر با مشکلات جدی مواجه بوده است. از عدم پرداخت بدهی توسط ارگانهای دولتی تا کاهش میزان دریافتی ها به علت افزایش ضریب پرداختی بازنشستگان نسبت به بیمه شدگان که همه این موارد می تواند صنعت بیمه کشور را با مشکلات جدی رو به رو کند. دولت در لایحه‌ی بودجه‌ی امسال مبلغ ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای جبران کسری بودجه‌ صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده است و این در حالیست که  این میزان در سال گذشته ۲۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

اختصاص رقمی به این میزان در بودجه سالجاری جهت پرداخت حقوق بازنشستگان در وضعیتی که دولت بخش بسیار بزرگی از برنامه های خود را به علت کسری بودجه متوقف کرده است نشان می دهد که صندوق های بیمه به ویژه بیمه تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق بیمه کشور در وضعیت مناسبیس قرار ندارد.

اما این کسری اعتبار صندوق های بیمه ناشی از عوامل متعددی است که کارشناسان عمده علت آن را ضریب افراد بیمه شده جدید می دانند که در سالهای اخیر نسبت به افراد بازنشسته کاهش یافته است. در این خصوص علیرضا امیرپور، کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تصریح کرد: یک قانونی در کشور داریم به نام قانون بیمه اتباع خارجی که در وزارت کار و تعاون یک اداره کل نیز برای این حوزه در اوایل دهه 90 ایجاد شده بود اما متاسفانه این اداره کل در یکی دو سال گذشته منحل شده است.

قانون بیمه اتباع اجرایی می شد مشکلات صندوق بیمه حل می شد

این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی بیان داشت: اگر این مساله پیگیری می شد و حضور اتباع در داخل کشور وارد یک کانال قانونی می شد هم این افراد بیمه می شدند و از حقوق اولیه خود برخوردار می شدند و هم مشکلات صندوق های بیمه حل می شد.

این مدرس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: نمونه های موفقی از الگوهای جهانی در این خصوص وجود دارد به طور مثال مهاجرین ترک در آلمان یا مهاجرین از 100 کشور دنیا در امارات همگی دارای وضعیت قانونی هستند که آنها را از حقوق اولیه برخوردار می کند و هم در کنار این مساله به اقتصاد کشور مقصد هم کمک می کنند.

با عدم بیمه اتباع خارجی حقوق اولیه آنها تضییع می شود

وی اضافه کرد: متاسفانه ما در ایران همچنان از نرم های معمول جهانی نمی توانیم استفاده کنیم و این باعث می شود که حتی اگر اتفاقی برای این افراد بیافتد حقوق اولیه آنها تضییع می شود به همین دلیل در یکی دو سال گذشته و با دستور رهبری بخش قابل توجهی از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند اما همین مساله تنها خدمات استفاده از امکانات درمانی را برای آنها میسر می کند.

امیرپور ادامه داد: ما باید از تجربیات الگوهای جهانی در این خصوص استفاده کنیم اما به جای این مساله، اداره کل اتباع خارجی در حال حاضر تنها به دنبال یافتن شاغلین خارجی در بنگاه های تولیدی و اقتصادی است تا آنها را به وزارت کار معرفی کند و جریمه آنها در صندوق های دولتی واریز شود در حالی در عصر کنونی کار سلبی پاسخگو نیست و حکمرانی در این زمینه باید ایجابی باشد تا هم بهره وری در مدیریت در سطح بالایی باشد و هم صندوق های بیمه را در مسیرهایی مانند ورشکستگی قرار نداد.

این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی افزود: پیشنهاد مشخص من این است که اداره کل اتباع دوباره در وزارت کار احیا شود تا بتوانیم مدیریتی بر روی این مساله داشته باشیم در غیر اینصورت ورشکستگی صندوق های بیمه در سالهای آینده به ویژه بزرگترین صندوق کشور یعنی سازمان تامین اجتماعی امر دور از انتظاری نخواهد بود.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: در این خصوص تشکیل سازمان ملی مهاجرت نیز در مجلس در حال بررسی است و تشکیل این مجموعه نیز که زیر مجموعه وزارت کشور خواهد بود می تواند مشکلات موجود در رسمت بخشیدن به اقامت اتباع خارجی را در کشور کاهش دهد.

وی با اشاره به اهمیت تمرکز تصمیم گیری در خصوص اتباع خارجی عنوان کرد: تعدد نهادهایی که در مورد اتباع خارجی تصمیم گیرنده هستند نیز یکی دیگر از معضلات موجود در این زمینه است که تاکنون مشکلات عدیده ای را برای اتباع خارجی به وجود آورده است.

نقطه سربه سری صندوق بیمه تامین اجتماعی 4 به یک شده است

امیرپور گفت: یک مفهومی در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که به آن نقطه سربه سر گفته می شود به این مفهوم که به طور مثال در ابتدای انقلاب 20 به یک بوده است یعنی 20 نفر مشغول به کار بوده و حق بیمه پرداخت می کرد و در مقابل یک نفر حقوق بازنشستگی دریافت می کرد اما در حال حاضر این رقم به یک نقطه سربه سری و حدود 4 به یک رسیده است.

این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی افزود: این زنگ خطر جدی برای صندوق های بیمه در کشور به ویژه برای صندوق تامین اجتماعی محسوب می شود زیرا اگر این مقدار قدری هم از این پایین تر بیاید به طور قطع صندوق های بیمه دچار ورشکستگی خواهند شد و مسوولان باید از این اتفاق ناگوار جلوگیری کنند و یکی از راه حل های اصلی نجات این صندوق ها بیمه اتباع خارجی است.

دریافت کمک ایران از نهادهای بین المللی بابت هر تبعه خارجی

وی اظهار داشت: ایران بابت هر تبعه خارجی که وارد کشور می شود از نهادهای بین المللی کمک دریافت می کند اما این رقم نمی تواند باعث حل مشکلات به وجود آمده از اشتغال غیر رسمی آنها شود و پایداری صندوق های بیمه ای مستلزم به کارگیری رسمی این افراد خواهد بود.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ما با این مشکل در داخل هم رو به رو هستیم که بسیاری از کارفرما ها به دلیل هزینه گزاف بیمه برای او از پرداخت حق بیمه برای افرادی که مشغول به فعالیت در آن مجموعه هستند سرباز می زند.

بدهی دولت به تامین اجتماعی 650 همت شد!

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی سال گذشته 450 هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشت که رقم در سالجاری به 650 هزار میلیارد تومان رسیده است و این حق صندوق مشاعی بین النسلی حق الناسی صندوق است و باید حتما پرداخت شود که از محل سنواتی بوده که باید به صندوق بیمه ها پرداخت می کرده است و از سالیان گذشته روی هم جمع شده است.

کدخبر: 891236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟