کاسبی عجیب برخی اساتید دانشگاه با پایان نامه دانشجویان/ لزوم ورود وزارت علوم برای جلوگیری از سرخوردگی جوانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افزودن سهمیه به سقف اساتید راهنما، به بهانه پذیرش پایان نامه مادران باردار یا دارای فرزندان شیرخوار اگر چه ملبس به لباس قانون حمایت از خانواده و فرزند آوری است؛ اما باید پذیرفت دست برخی از اساتید را در استفاده های مالی – علمی باز می دارد تا آنان با فراغ بالی بیشتر به برخی نیات خود در ساحت دانش و دانشگاه ادامه دهند.

این نوع نگاه کاسبانه به دانش و دانشجو ، زمانی زیاد می شود که وزارت علوم به عنوان نگهبان و متولی اصلی و پشتیبان دانش، دانشجو و دانشگاه خود اسباب بساط این نوع رفتار را برای این گروه از استادان فراهم کند.

این نیز بر پدیده ای مذموم اما مرسوم پیشینِ گروکشی برخی اساتید از دانشجویان اضافه می کند و رقابتی کاذب بین این دسته از اساتید در محیط های علمی دانشگاه را پدید می آورد. نظیر اقدامات شماری از اساتید که بعضاً یک یا دو واحد درسی دانشجویان را در قالب وجه الضمان برای پایان نامه سپاری به عنوان سنتی نا به جا گرو گرفته تا استاد راهنمایی خویش را پیشاپیش نزد آن دانشجو تضمین  کنند. شیوه ای ناباورانه در محیط دانشگاهی اما رایج! استاد در این شرایط با شیوه ای، نمره درسی واحدی را تعمدا و به بهانه های گوناگون، ماه ها اعلام نمی کند تا دانشجو در فضای بلاتکلیفی معلق بماند. پایان نامه در نزد چنین استادانی برای فروش علم و دانشجو نیز به منزله دستگاه ATM تلقی می شود که استاد تنها با حبس نمره ای از واحد درسی می‌تواند به سود جویی دست پیدا کند.

با چنین نیات کاسب کارانه، بعضی اساتید برای گریز از محدودیت پذیرش محدود پایان نامه در هر ترم، تعدادی از دانشجویان را صرفا به خاطر یک واحد درسی در نوبت اعلام نمره منتظر و آماده باش نگه می دارند تا به مجرد پایان یافتن ترم قبلی و آغاز ترم جدید و نیز لغو محدودیت پذیرش پایان نامه، دانشجو را از لیست انتظار نمره خارج و لاجرم او را به عنوان استاد راهنما به مدیر گروه دانشکده اعلام کند.

این شیوه مدتی است بین برخی اساتید رایج شده بدون آنکه به اثرات روانی، پیامدهای مالی و معنوی دانشجویان توجهی شود. با این وجود، بسیار مشاهده می شود که در حال حاضر به استعدادها و مطالعات فرد در انتخاب عنوان پایانه نامه مرتبط با رشته تحصیلی توجهی نمی‌شود به همین منظور بعضی از دانشجویان با تغییر عنوان پایان نامه هیچ علاقه ای برای نگارش و جمع بندی آن نداشته و به ناچار پس از عمری تحصیل آن هم در پایان راه انصراف می دهند!

حمایت از دانشجو باید مورد توجه باشد تا بر اساس رشته ای که تحصیل کرده است و دوره‌های کارورزی را گذارنده، بتواند پایان نامه خود را نیز به رشته تحریر درآورد. برغم همه مسائل، مشکلات و چالش هایی که قشر دانشجو با آنها دست و پنجه نرم می کنند از کوچکترین اهرم تشویقی برخوردار نیستند.

برای اینکه زحمات دانشجویان و خانواده های آنان بی نتیجه نماند و دانشجویان نیز دچار سرخوردگی نشوند، ضرورت دارد مسئولان وزارت علوم با ورود و نظارت دقیق به مسئله، مانع تداوم چنین شیوه ای شوند. همچنین مانع احتمال سوء استفاده از بخشنامه مزبور افزایش سهمیه به سقف استاد راهنمایی شوند و خاصه با عزمی راسخ، اقدام به زدودن پدیده گروکشی برخی اساتید راهنما از دانشجویان شوند.

کدخبر: 889760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
فتانه انصاری
آیا این خبر مفید بود؟