ویرانی منابع طبیعی بانکول ایلام توسط کاشفان نفت / بولدوزرهای شرکت های نفتی به جان عروس زاگرس افتاده‌اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استان ایلام در زمینه های طبیعی توانمندی های مناسبی داشته و طبیعت سحرآمیز، چشم نواز، کوههای بلند و دشت های وسیع، موجب شده آن را به عنوان عروس زاگرس بنامند و بهره‌مندی از طبیعت چهارفصل باعث شده این استان در تمام سال امکان پذیرایی از گردشگران را داشته باشد.

هر شهرستان این استان دارای جاذبه‌های مخصوص به خود بوده و نقش بسزایی در جذب گردشگران داشته اما برنامه های توسعه ای دولت ها و برداشت های بی رویه برخی از بومیان محل به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی اکنون آینده طبیعت این استان را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

خشکسالی، برداشت بی رویه از منابع طبیعی از جمله قاچاق چوب و تهیه ذغال، شکار حیات وحش به عنوان مشکلاتی که ریشه های اجتماعی- اقتصادی دارند و همچنین گسترش بی مورد راه های ارتباطی و در سالهای اخیر اکتشاف نفت و گاز از جمله عواملی هستند که ریشه در تصمیمات سیاسی دارند و این استان را با مساله بسیار جدی به نام نابودی منابع طبیعی در یک دهه آینده قرار داده است.

نابودی طبیعت ایلام با تصمیمات ضد محیط زیستی مسئولان

در این خصوص علی اکبر محبی، فعال محیط زیست استان ایلام به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: یکی از عوامل اصلی نابودی طبیعت در این استان تصمیمات مدیران و مسوولان استانی است.

وی افزود: متاسفانه مدیران استانی با اختصاص مجوزهای لازم به واحدهای اقتصادی که مخرب طبیعت هستند در این زمینه در استان ایلام پیشقدم محسوب می شوند.

این فعال محیط زیست استان ایلام با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل تخریب طبیعت در این منطقه تصمیمات به ظاهر توسعه ای و در اصل ضد توسعه ای مسوولان است، بیان داشت: به طور مثال اقدامی که در سالهای اخیر مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست استان شده بود جاده کشی و تعریض جاده در دره ارغوان استان ایلام بود که به هیچ عنوان ضرورتی برای این کار مشاهده نمی شد.

محبی تاثیر این جاده در تخریب منابع طبیعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: مشکل اصلی استان و دغدغه مهم دوستداران و فعالان محیط زیست استان ایلام در حال حاضر اکتشاف نفت در منطقه کاملا بکر بانکول است که متاسفانه استاندار فعلی بیشتر سعی در پیشبرد پروژه های نفتی دارد تا حفاظت از محیط زیست و این یک خطر برای منابع طبیعی منطقه محسوب می شود.

وی یادآور شد: پروژه لرزه‌نگاری و توسعه میدان گازی بانکول اکنون آغاز شده و تخریب گسترده‌ای در این منطقه داشته است و دغدغه مردم بومی منطقه و استان و دوست‌داران محیط زیست جلوگیری از اجرای این طرح مخرب می‌باشد که در این خصوص یک کمپینی تحت عنوان "درخواست نجات طبیعت بانکول" خطاب به آقای دکتر سلاجقه با 6 هزار امضا جمع آوری شده است.

محبی گفت: عامل مشکلات اقتصادی و بیکاری به قدری مولفه مهمی است که حتی از تخریب هایی که تصمیمات مدیران و مسوولان در استان به نادرست در قبال محیط زیست اتخاذ می کنند، مخرب تر است.

این در حالیست که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در روزهای اخیر طی اظهار نظری اعلام کرده بود که فعالیت‌ میدان گازی بانکول ایلام دارای مجوز محیط زیستی است و ارزیابی حفاری چاه بانکول یکسال زمان بر است که بعد از انجام این کار و بر اساس اطلاعات به دست آمده، ارزشیابی و برنامه توسعه‌ای آن آغاز خواهد شد.

 700 هزار هکتار سپر طبیعی کشور مقابل ورود ریزگردها یک محیط بانی ندارد

در این خصوص حجت الله مرادخانی، فعال محیط زیست نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تصریح کرد: در توصیف وضعیت نابه‌سامان محیط زیستی و منابع طبیعی استان ایلام همین یک نکته بس که منطقه دینار کوه استان ایلام با 700 هزار هکتار یک پاسگاه محیط بانی ندارد در حالیکه این رشته کوه ها اولین سپر طبیعی در برابر ورود ریزگردها به کشور هستند و جزء جنگل های بکر باقی مانده از جنگل های زاگرس هستند.

وی بیان کرد: متاسفانه در طی 5 سال اخیر بسیاری از عرصه های طبیعی استان که منطقه چرا ممنوع بودند از این حالت خارج شدند و به مردمان بومی و عشایر اجازه ورود به این عرصه ها داده شد که همین مساله باعث نابودی جوانه های بلوط در این منطقه شد و اکنون با یک وضعیت نامناسبی در این مناطق رو به رو هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن زیست محیطی برتراندیشان دنار آبدانان اضافه کرد: بی توجهی مدیران منابع طبیعی و محیط زیست به این مساله واقعا آسیب های جدی به محیط زیست ایلام وارد کرده است همچنین یک پدیده خطرناک دیگری که در طی یک دهه اخیر به شدت افزایش یافته است قاچاق چوب است که متاسفانه به نادرستی و به باور خیلی که نتیجه مشکلات اقتصادی، به طور قطع باید گفت که نتیجه سوداگری عده ای منفعت طلب است.

مرادخانی گفت: قاچاق چوب و ذغال مساله ای نیست که مسوولان نتوانند جلوی آن را بگیرند و متاسفانه عدم برخورد با این موضوع می تواند دلایل دیگری داشته باشد.

وی اضافه کرد: مبارزه با برخی از آفت ها در ظاهر یک اقدام برای حفاظت از درختان بلوط نیز اقدامی غیرعلمی است زیرا در گذشته که برداشت ها از جنگل به این شکل نبود این آفت ها نقش تجزیه کننده شاخه های بر زمین افتاده را داشتند اما الان که این برداشت ها زیاد شده این آفت ها به درختان بلوط حمله ور شده اند و مسوول به هم خوردن این چرخه زیستی بازهم ما انسان ها هستیم.

بولدوزر ها کاشفان نفت به جان طبیعت ایلام افتاده است

عضو هیات مدیره انجمن زیست محیطی افزود: معضل جدید استان ما بحث اکتشاف گاز و نفت است و حتی مشکل بزرگ خود اکتشافت نیست بلکه منفعت طلبی شرکت های مجری طرح است زیرا در گذشته جا به جایی تجهیزات توسط هلی کوپتر انجام می گرفت اما اکنون برای اینکه هزینه بالگرد را ندهند از طریق بولدوزر و تخریب طبیعت سعی در ایجاد راه های ناموزن می کنند که هر کدام از آنها تیشه ای بر ریشه طبیعت است.

مرادخانی ادامه داد: شرکت های نفتی برای قدری سود بیشتر در حال نابود کردن طبیعت این منطقه هستند در حالیکه این منطقه اصلی ترین زیستگاه مار افعی دم عنکبوتی است و از بین رفتن این زیستگاه می تواند انقراض این گونه را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سوءتدبیر در مدیریت عمل اصلی در نابودی طبیعت در این منطقه است، اضافه کرد: متاسفانه با شرایط فعلی هیچ دورنمای خوبی برای آیده محیط زیست استان ایلام مشاهده نمی شود.

کدخبر: 888897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟