این سربازان جنگ، سالها بعد ناگهان شیمیایی شدند / حال باید به کمیسیون پزشکی ثابت کنند که جانبازند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، می دانستید ایثارگرانی داریم که در جنگ تحمیلی ، شیمیایی شده اند ولی خودشان خبر نداشته اند؟ می دانستید آنها ممکن است بعد از سالیان سال، به مرور زمان اثرات شیمیایی شدن را در وجودشان مشاهده کنند؟ مانند موردی که به رکنا مراجعه کرد و از این سخن گفت که سال 1398 تازه متوجه شده است که ریه اش مشکل دارد و شیمیایی شده است. این افراد چگونه می توانند از خدمات درمانی بنیاد شهید استفاده کنند در حالی که پرونده پزشکیشان در زمان جنگ به مورد مجروح با ماده شیمیایی اشاره نشده است؟ در این خصوص با مسئول مربوطه در بنیاد شهید به گفت و گو نشستیم تا راه دریافت خدمات این افراد مشخص شود.

قاسم جان بابایی، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با رکنا در خصوص خدمات درمانی که بنیاد به جانبازان و خانواده هایشان ارائه می دهد، گفت: بر اساس وظیفه ای که دولت بر عهده بنیاد شهید قرار داده است، خدمات به جانبازان و خانواده شهدا را معاونت بهداشت و درمان دنبال می کند. نخست، تحت پوشش بیمه قرار دادن تمام جانبازان، ایثارگران و خانواده های شهداست که شامل بیمه های پایه و تکمیلی می شود. حتی اگر فرد، بیمه پایه هم نداشته باشد، بنیاد او را تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهد داد. همچنین برای کلیه جانبازان، ایثارگران و خانواده هایشان، بیمه تکمیلی هم در نظر گرفته شده اشت. این مهم، به درصد جانبازی ارتباطی ندارد و پوشش کامل خدمات بیمه پایه و تکمیلی را دریافت می کنند. یک میلیون و 750 هزار نفر شامل جانبازان، ایثارگران و خانواده های شهدا و... تحت پوشش این بیمه ها هستند که حدود 61 هزار نفر از این رقم، جانبازان شیمیایی به علاوه خانواده هایشان هستند.

خدمات روانشناسی و روانپزشکی برای ایثارگران رایگان است

وی در ادامه گفت: با استفاده از بستر بیمه های پایه و تکمیلی، ایثارگر می تواند حسب نیاز، از تمامی مراکز درمانی حتی مراکز روانشناسی و روانپزشکی در سطح کشور بهره مند شود. به علاوه، بنیاد شهید، مراکز خاص برای ایثارگران دارد؛ برای مثال در تهران، چهار مرکز مشاوره تخصصی وجود دارد. همچنین این افراد می توانند به کلینیک های فوق تخصصی نیز مراجعه کنند. لازم به ذکر است که تمامی این موارد رایگان هستند. با همه اینها، اگر ایثارگر تمایل داشت به تمایل خودش به مراکز دیگر مراجعه کند، می تواند بعدا اسناد هزینه‌کرد را به بنیاد ارائه دهد و بعد از بررسی این اسناد این اسناد، هزینه به آنها بازگردانده شود. 

بابایی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از جانبازان با مشکلات ریوی و تنفسی درگیر هستند، با توجه به شرایط جسمانی که دارند، خدماتی از جمله واکسیناسیون به ویژه دریافت واکسن آنفلوانزا و کرونا را سالانه و بر اساس سهمیه ای که وزارت بهداشت اعلام می کند خارج از نوبت و رایگان دریافت می کنند. در مواردی که جانبازان بسیار شدید شیمیایی نمی توانند در مراکز درمانی حضور پیدا کنند، عملیات تزریق واکسن، در منزلشان انجام می شود. همچنین ممکن است جانبازان به کپسول اکسیژن ساز در خانه نیاز داشته باشند که این وسایل، با تجویز پزشک متخصص و آیین نامه هایی که در این خصوص وجود دارد به آنها تحویل داده می شود. همچنین، در مواردی که شدت ضایعه جانبازان زیاد باشد و ترددشان در سطح شهر سخت شود، پزشک پایش سلامت به منزلشان مراجعه می کند. حدودا هر یک ماه یک بار، سلامت این دسته از جانبازان، مورد بررسی قرار می گیرد و اگر نیاز به اعزام متخصص باشد نیز هماهنگی ها لازم توسط همان پزشک انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه خدمات پرستاری نیز به جانبازان داده می شود، گفت: به این خدمات، حق پرستاری نیز گفته می شود. جانبازانی که شدت ضایعه شان زیاد باشد و در شرایطی که خانواده در نگهداری از جانباز، مشکلاتی داشته باشند، مبلغی، که با توجه به شدت ضایعه رقمش تفاوت می کند و تعیینش بر عهده کمیسیون پزشکی است به آنها پرداخت می شود. همچنین با توجه به اینکه جانبازان، در دوره میانسالی قرار دارند، فیلم های آموزشی در شبکه های مجازی برای بالا بردن سطح آگاهی نسبت به بیماری شان و آموزش های سالمندی بارگذاری می شود که می توانند استفاده کنند. 

چگونه می توانند از خدمات درمانی بنیاد شهید بهره ببرند؟

قاسم جان بابایی، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه در پاسخ به این سوال که فردی که بعد از سالها علائم شیمیایی شدن در او نمود پیدا کرده است چگونه می تواند از این خدمات بهره مند شود، گفت: من خیلی نمی توانم در خصوص کمیسیون پزشکی و این مسئول خودش را دارد؛ ولی کلیات کار به این شکل است که کسانی که در جبهه شیمیایی شدند، به دو گروه تقسیم می شوند. یک گروه در زمان جنگ به دلیل شدید بودن ضایعه، خدمات درمانی را در همان زمان جنگ دریافت کرده اند که اسامی آنها در اختیار وزارت بهداشت است. برای مواردی که جانبازان به هر دلیلی، مدارک درمانی اولیه ندارند که به مرور زمان، مشکلاتی برایشان پیش آمده است نیز بنیاد راهی پیش بینی کرده است.

وی در تکمیل گفته هایش افزود: برای این دسته از جانبازان، از سال 1380 به بعد با رایزنی هایی که بنیاد شهید با مراکز علمی و ستاد مشترک فرماندهی کل قوا و پزشکانی که در سپاه و ارتش حضور دارند، روالی در نظر گرفته شد که ضایعات چشم، پوست و ریه این افراد بررسی شود و اگر ضایعه ای مشاهده شد که می توان آن را به علائم شیمیایی شدن ارتباط داد، بررسی شود. در واقع هر رزمنده، از طرف هر یگانی(بسیج، سپاه، ارتش و...) که در جبهه حضور داشتند، در همان ارگان، برایشان کمیسیون پزشکی بدوی تشکیل می شود. واحد بررسی کننده، مدارک را بررسی می کند و در نهایت آنها را به بنیاد شهید ارجاع می دهند. در بنیاد شهید و در کمیسیون های پزشکی این موارد بررسی می شوند. ممکن است در یک شهرستان با جمعیت کم، نهایتا سالی دو بار کمیسیون تشکیل شود؛ که البته اگر در این استانها، موارد اورژانسی وجود داشته باشد، پرونده سریعا به تهران ارجاع داده می شود که یا حضوری و یا غیابی، مورد، بررسی می شود. 

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان گفت: در استانهای بزرگ، معمولا ماهانه یک کمیسیون پزشکی تشکیل می شود و زمان انتظار خیلی طولانی نیست.

خبرنگار: زهرا علی هاشمی

کدخبر: 887205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟