فشار خونمان چقدر باشد می توانیم خون اهدا کنیم ؟

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: فشار خون داوطلبان اهدای خون در هر بار اهدا توسط پزشک معاینه اهداکنندگان خون گرفته می شود و در نرم افزار فنی معتبر سازمانی ثبت می شود، کمینه مجاز فشار دیاستولیک باید بیش از ۵۰ و بیشینه فشار سیستولیک باید کمتر از ۱۸۰ میلیمتر جیوه باشد تا داوطلب اهدای خون از این حیث مجاز به اهدای خون شمرده شود.

فشار خون دیاستولیک: قلب بین ضربان ها، استراحت می‌کند تا بتواند دوباره با خون پر شود. پزشکان این مکث بین ضربان‌ها را «دیاستول» می‌نامند. فشار خون دیاستولیک، در واقع اندازه گیری در مدت این مکث و پیش از ضربان قلب بعدی است. فشار خون دیاستولیک طبیعی در هنگام استراحت، ۸۰میلی متر جیوه یا کمی کمتر است.

فشار خون سیستولیک :این فشار در طول ضربان قلب و بالاترین فشار اندازه گیری شده است. هنگامی که میزان قرائت عدد نخست، ۱۲۰میلی متر جیوه یا کمی کمتر باشد در حالی که فرد در حالت استراحت و آرام نشسته است، فشار خون سیستولیک «طبیعی» در نظر گرفته می‌شود.

بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه این محدوده فشار خون مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی اهدای خون تعریف شده است، افزود: چنانچه فشار خون داوطلب اهدای خون در محدوده مجاز نبوده و وی سابقه بیماری فشارخون هم نداشته باشد ممکن است فشار خون تحت تاثیر علت پیاده روی، هیجان و اضطراب نوسان نشان داده باشد که در این صورت پزشک مرکز اهدای خون از داوطلب تقاضا می کند تا چند دقیقه استراحت کند و سپس مجددا اقدام به بررسی میزان فشار خون خواهد کرد.

کدخبر: 886507 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟