در شرایط فعلی استفاده از همه پرسی برای حجاب ظرفیت محسوب نمی شود/ برخی به مجلس فشار می آورند تا لوایح اجتماعی تصویب نشود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرتضی آقا تهرانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی عنوان کرده است که قول تصویب قانون حجاب را در طول 70 ساعت گرفته است. این در حالیست که اغلب دستگاه های کشور دستوراتی را مبنی بر عدم ارایه خدمات به افراد بی حجاب و بدحجاب صادر کرده اند از جمله دانشگاه ها که ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان را مستلزم رعایت حجاب دانسته اند.

مرگ مهسا امینی در شهریور سال گذشته در تهران باعث به وجود آمدن موجی از ناآرامی ها در کشور شد که در ادامه  این رویدادهای ناخوشایند، فتح بابی برای به وجود آمدن فضای نسبی گفتگو پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی به ویژه در حوزه زنان شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در اقدامی کم نظیر سعی کرد با رعایت اصل بی طرفی یک گفتگوی نسبی در فضای ملتهب آن زمان ایجاد کند و همچنان بعد از گذشت چند ماه سعی کرده است تا در این مورد همچنان پایبند به اصل گفتگو باشد. این اتفاق باعث ایجاد موجی از انتقاد به سوی رسانه ملی شد که چرا پیشتر این فضا را برای حل مسائل دیگر در رسانه ملی ایجاد نکرده بود.

اما حال با کمی دور شدن از روزهای پر التهاب و ناآرام خیابانی، اظهار نظر ها دوباره به سرخط گذشته باز گشته است و لحن های گفتگو به لحن های تهدید و تنبیه تغییر مسیر داده است. به شکلی که امروز پانزدهم فروردین ماه 1402 ،آقامیری رییس کمیسیون عمران، خدمات شهری و روستایی شورای استان تهران در صحن علنی شورا تاکید داشت که شهر پر از تصاویر هرزه گری شده است و شهرداری با گل درمانی نمی تواند با فتنه شیطان مقابله کند و باید برخورد جدی داشته باشد.دشمن با استفاده از روش‌های تخریب و تحریف شعارها و آرمان‌های انقلاب و اسلام با استفاده از دلقک های خود فروخته  داخلی و خارجی به ویژه برخی از هنرمند نماها سعی در هدف قرار دادن ذهن و ایمان اقشار جامعه به ویژه جوانان دارند.

مرکز پژوهش ها: بی‌حجاب ها بین مجردها، جوانان، تحصیل کرده‌ها و شهرنشین‌ها است

اما هشدارها برای احتمال ایجاد یک فضای تقابلی در حوزه زنان پیش از آن و در سال 99 توسط مرکز پژوهش های مجلس صادر شده بود. این نهاد پژوهشی مرجع کشور در خرداد سال 99 طی گزارشی با عنوان "کمیسیون فرهنگی وظایف، اختیارات و اولویت های پیشنهادی" تاکید می کند: «سیاست مناسب در رابطه با بهبود وضعیت بد حجاب ی در جامعه، ذهن سیاستگذاران و فعالان این عرصه را به خود مشغول داشته است. رسیدن به سیاست مناسب مستلزم آگاهی دقیق از شرایط جامعه در حوزه حجاب و عفاف و ارزیابی میزان موفقیت سیاست های اجرایی سالهای گذشته است. کاهش اعتقاد به ضرورت حجاب و رعایت آن در جامعه، افزایش مخالفت ها با مداخله دولت، بی تفاوتی نسبت به بدحجاب ها و تلقی عرفی از حجاب موجب نگرانی های گسترده نسبت به وضعیت حجاب در جامعه شده است. بررسی داده های ملی در این زمینه نشان میدهد در حوزه اعتقاد به حجاب از سال 1386 تا به امروز کاهش 20 درصدی دیده میشود.»

این گزارش در ادامه به وضوح تصریح می کند: «علاوه بر این در مورد نگرش به موضوع حجاب، بی تفاوتی چشمگیری نسبت به وجود بدحجابی در جامعه شکل گرفته است. به گونه ای که حدود 70 درصد نمونه آماری در پژوهش های سال 1394 و 1395 اعلام کرده اند که به رغم مخالفت با بدحجابی کاری به افراد بدحجاب در جامعه ندارند. همچنین انتخاب نوع پوشش مردم در سال های مختلف نشان می دهد تمایل به پوشش های با حجاب کمتر، رشد بیشتری داشته و اختلاف بین اعتقاد به اصل حجاب و نوع حجاب حاکی از عرفی شدن حجاب در جامعه دارد.»

گزارش مرکز پژوهش های می افزاید: «بررسی وضعیت رفتاری حجاب نشان از غلبه محجبه های عرفی در جامعه و در اقلیت بودن بدحجاب های هنجارشکن دارد. به گونه ای که حدود 60 درصد از افراد در منطقه خاکستری (حجاب عرفی) قرار دارند. این تحقیقات نشان میدهد میزان بدحجابی در چهار وضعیت تجرد، جوانی، تحصیلات و شهرنشینی بالاتر و بیشتر و شدیدتر است. با توجه به نتایج فوق و با توجه به وضعیت پدیده حجاب، باید حساسیت و ظرافت بسیار زیادی در خصوص سیاست ها اعمال شود تا بتواند حداکثر میزان اثربخشی را به همراه داشته باشد.»

این گزارش وضعیت عمومی جامعه را در قبال مساله حجاب به وضوح بیان می کند و حتی در ادامه راه حل هایی برای رفع معضل بی حجابی ارائه می کند که تاکنون به عمده آنها عمل نشده است و این دوباره انگشت اتهام را به سوی دستگاه های اجرایی و متولی امر نشانه می گیرد.

برخی به صحن علنی مجلس فشار می آورند تا لوایح اجتماعی تصویب نشود

خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بیان داشت: کمیسیون اجتماعی مجلس در دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ضعیف عمل کرده است و این به این معنی نیست که عملکرد کمیسیون فعلی قوی بوده است.

خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

وی افزود: فشارهایی که از بیرون به صحن مجلس وارد شده باعث شده است تا برخی از طرح ها و لوایحی که در صحن مجلس ارایه شده، تصویب نشود. در درجه اول این فشارها از ناحیه کسانی بوده که  خودشان منشاء آسیب های اجتماعی بوده اند و در وهله دوم نیز از ناحیه کسانی بوده است که در داخل کشور با آنها همراه بودند.

بهروزی فر ادامه داد: نمی توان گفت همه کسانی که با این موضوعات همراه هستند، فریب خورده باشند و می توان گفت این افراد همیشه بلندگوی خارج نشین ها بودند و بر علیه معارف دینی و سنتی ما بوده اند و اینها همان فکر و اندیشه را دارند و این افراد در حقیقت جاماندگان مخالفین نظام هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قدرت اکنون قدرت رسانه است، باید توجه کنیم بحث اغتشاشات را چه کسانی آفریدند و آنها بیش از 85 درصد آنچه را که در ناآرامی ها مشاهده کردیم را از طریق رسانه مدیریت کرده اند. این افراد حتی مورد حمایت های مالی از طرف کشورهای معاند قرار می گیرند و سعی دارند با نفوذ فرهنگی نظام اجتماعی کشور را از درون دچار فروپاشی کنند.

وی تاکید کرد: تمامی این اقدامات باعث می شود تا لایحه ای مانند لایحه منع خشونت علیه زنان 14 سال است که به کمیسیون ها می رود و دوباره به صحن بر می گردد و این اتفاق به قدری تکرار می شود تا جلوی تصویب یک لایحه گرفته شود.

بهروزی فر گفت: باید به این مساله توجه کنیم که مسائل اجتماعی اعداد و ارقام نیستند که در چند ماه بررسی شده و تصویب شوند به همین دلیل نیازمند مدت زمان بیشتری برای بررسی هستند و این ظرافت و حساسیت باعث شده است تا بررسی لایحه ای مانند منع خشونت علیه زنان زمان بر باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در یک دهه اخیر بیان کرد: عملکرد مجموعه این دو کمیسیون در یک دهه اخیر نمره قبولی را می گیرد اما این نمره مجموعا از نظر من 10 است و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی در خصوص معضل بی حجابی و بدحجابی در جامعه و استفاده از ظرفیت های قانونی در این زمینه تصریح کرد: استفاده از همه پرسی در خصوص حجاب در شرایط فعلی جامعه ظرفیت محسوب نمی شود و اگر چنان چه متولیان مسائل اجتماعی و فرهنگی بتوانند جامعه را درست هدایت کنند مردم فطرتا با این مساله همراه هستند.

کدخبر: 882080 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟