پیام حداقل دستمزد؛ سقوط کالری و افزایش بیماری کارگران در سال ۱۴۰۲ است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، احسان سهرابی، فعال کارگری در گفت و گو با رکنا گفت: همانطور که جلسات فشرده و ساعت ها ریاضت اعضای شورایعالی کار در پایان عمر سال ۱۴۰۱ بودیم تصمیمی گرفته شد که همه را شوکه کرد. هنوز خبر فوق العاده ویژه کارکنان وزارت کار و سایر وزارتخانه ها را بر مبنای ۳۵ درصد شنیده می شد که بودجه افزایش حقوق کارکنان را بر مبنای ۲۰ درصد اعلام می کنند؛ یعنی ۵۵ درصد بدون هیچ ابهامی! بعد از آن مبلغ افزایش دیه را بر مبنای ۵۰ درصد توسط ریاست قوه قضاییه ابلاغ می شود!

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد که شاخص ها و مبنای محاسبه اعداد اعلامی از سوی دستگاه های مربوطه بر مبنای آمارهای بانک مرکزی یا مرکز آمار کشور همسایه است! ساعت ها گفت و گو بر روی تبصره ۲ ماده ۴۱ و سبدهای معیشت و عملی نشدن آن، مصداق عدم اجرای درست عدالت و تقسیم متوازن آن است.

امسال سال سخت است

سهرابی تاکید کرد: امسال سالی بسیار سخت را پیش داریم؛ چراکه دستمزد نه تنها بر مبنای تبصره ۱و ۲ تصویب نشده است؛ بلکه خروجی برآیند وزن شورایعالی کار نیز در نظر دولت مشهود است. عدم امضاء صورتجلسه و ترک جلسه شورایعالی کار همان چانه زنی ۷ درصد است که اگر هم اتفاق می افتاد نمایندگان دولت و کارفرمایان همان ۲۰ درصد را تصویب می کردند . عدم توازن مناسب  در اعضا شورایعالی کار در معیشت امسال کارگران بسیار محسوس است.

این فعال کارگری در پایان تاکید کرد: فاصله صرفا گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها حدود ۷۶ درصد با مصوبه امسال و فاصله معنادار سبد معیشتی کارگران حدود یک سوم با حداقل دستمزد، پیام سرکوب مزدی و سقوط کالری ها و افزایش بیماری ها را در سال۱۴۰۲ را به دنبال خواهد داشت.

کدخبر: 879798 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟