اعلام آمادگی دو کشور عربی برای مشارکت در طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عباسعلی نوبخت، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری گفت: از بین یک میلیارد درختی که قرار است کاشته شود ۳۰۰ میلیون درخت برای زراعت چوب مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مجموعه فعالیت های ما در چهار بخش انجام خواهد گرفت. بخش اول در سطح احیای جنگل ها خواهد بود که برای آن ۳۰۰ میلیون نهال در نظر گرفته شده است. در بخش دوم نیز کنترل گسترش طوفان و ریزگردها است. بخش بعدی افزایش سرانه فضای سبز و همچنین بخش چهارم در راستای  توسعه زراعت چوب با هدف تامین ۲۰ درصد نیاز کشور انجام خواهد گرفت.

عباسعلی نوبخت تاکید کرد: ما آسیب شناسی جدی برای این طرح انجام داده ایم. در این راستا عدم نگهداری نهال بعد از کاشت و کاشت گونه های غیربومی و چند مورد دیگر در این طرح به صورت ویژه بررسی شده است. همچنین به طور میانگین یک نهال حدود ۲۰ لیتر آب نیاز دارد و اگر بخواهیم در ۵ فصل ابتدایی رویش آن را آبیاری کنیم و آن را به رقم یک میلیارد بسط بدهیم به رقمی می رسیم که تامین آب برای این طرح را غیرممکن نخواهد کرد.

او گفت: در سالهای گذشته ۶۰ هزار درخت در جاده سمنان کاشته شده بود که همه آنها از بین رفته است. 

وی با اشاره به اینکه کاری که اکنون میخواهیم انجام دهیم اقدامی است که در گذشته نیز انجام شده بود، تصریح کرد: ما در ۳۰ سال گذشته ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون  درخت در کشور کاشتیم و مردم نیز به صورت میانگین سالانه ۱۷۰ میلیون درخت می کارند. تاکنون دو کشور عربی با کارشناسان ما وارد رایزنی شده اند برای اجرای طرح یک میلیارد درخت و ما در حال انجام استعلامات لازم با وزارت امور خارجه برای ادامه رایزنی با آنها هستیم.

نوبخت افزود: دامداری در شمال کشور سالانه ۷۰۰ میلیون اصله نهال را از بین می برد و کنترل همین وضعیت می تواند جنگل های هیرکانی را نجات دهد. این طرح کمیته علمی دارد که متشکل از متخصصین دانشگاهی است. ما همه انتقادات در حوزه طرح یک میلیارد درخت می پذیریم و از سال آینده که این طرح اجرایی خواهد شد سعی خواهیم کرد که ایرادات را رفع کنیم. ما برای حفظ آبخوان های کشور باید حتما این طرح را با قوت ادامه دهیم و با وجود تمامی انتقادات ما این طرح را پیش خواهیم برد تا بتوانیم وضعیت طبیعت کشور را تثبیت کنیم.

کدخبر: 875022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟