گرانی نجومی داندانپزشکی / کمتر از 40 درصد خدمات دندانپزشکی دارای تعرفه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خدمات دندانپزشکی و تفاوت در تعرفه های آنها همیشه دغدغه اصلی افرادی است که می خواهند برای دریافت خدمات دندانپزشکی به این مراکز مراجعه کنند. طبق گزارش های مردمی و مشاهدات میدانی فارغ از تعداد محدودی از دندانپزشکانی که دریافت هزینه از بیمار را بر پایه تعرفه ها انجام می دهند تعداد قابل توجهی از آنها هزینه های نامتعارفی را دریافت می کنند که باعث نارضایتی قسمت بزرگی از دریافت کنندگان خدمات دندانپزشکی در کشور شده است. این در حالیست که طبق اعلام مقامات رسمی ما تعرفه های مشخصی برای تمامی خدمات ارایه شده توسط دندانپزشکان در کشور نداریم و تنها بخشی از آنها دارای تعرفه مشخص هستند.

در این باره و در خصوص تفاوت خدمات دندانپزشکان عمومی و متخصص مهدی کدخدازاده، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه رشته دندانپزشکی دارای سه رتبه بندی علمی و تخصصی در کشور است، تصریح کرد: ما در حوزه آموزش، دندانپزشکان عمومی را داریم که دوره 6 ساله دندانپزشکی را طی کردند و بعد از آن دندانپزشکان متخصص را داریم که دوره های تخصصی را گذرانده اند و همچنین افرادی را که وارد مرحله دکتری می شوند و آنها عمدتا وارد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی می روند و کمتر به کار درمان می پردازند.

وی با اشاره به اینکه معاونت درمان برای این موارد در بحث تعرفه ها بین دندانپزشکان عمومی و تخصصی تفکیک قایل است، بیان داشت: بیماری های دهان، دهان و فک و صورت، رادیولوژی دهان و فک و صورت، ارتودنسی، پروتزهای دندانی، دندانپزشکی کودکان و چندین تخصص دیگر از جمله تخصص های رشته دندانپزشکی است که در مقطع دکتری شامل دو رشته می شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی افزود: ارایه تعرفه های متفاوت برای دندانپزشکان عمومی و متخصص مساله ای خارج از عرف نیست و قطعا تفاوت بین افرادی که تخصصی در این خصوص دارند با دندانپزشکان عمومی در ارایه خدمات دندانپزشکی وجود دارد.

قاسم صادقی، رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت هم در این باره تصریح کرد: تفاوت در تعرفه های دندانپزشکی فقط در سطح ارایه خدمات بین دندانپزشکان متخصص و دندانپزشکان عمومی است. تفاوت بعدی در نوع خدمات ارایه شده است و هر خدمتی تعرفه مشخصی دارد که لازم است دندانپزشکان عمومی و متخصص آن را رعایت کنند.

24 هزار مطب دندانپزشکی در کشور داریم

وی با اشاره به اینکه 24 هزار مطب دندانپزشکی در کشور داریم که در سال گذشته 30 هزار بازدید از این مراکز انجام شده است، اضافه کرد: تمامی خدمات حوزه دندانپزشکی دارای تعرفه نیستند و از بین 700 خدمت حوزه دندانپزشکی تنها ۲۶۷ خدمت تعرفه‌دار شده است.

رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به جز خدمات حرفه ‌ای در حوزه دندانپزشکی باقی تعرفه ها را در همه بخش‌ها یکسان دیده‌ایم، اضافه کرد: تعرفه دار شدن خدمات دندانپزشکی برای اولین بار در آذرماه امسال و بعد از 4 دهه پیگیری و ابلاغ شد.

صادقی بیان کرد: در جهت حمایت ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص نیز ۳۵ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها اعطا شده است.

وی افزود: از سال ۹۳ برنامه ایجاد کلینیک‌های دندانپزشکی اجرایی شده که هم اکنون ۱۰۲ کلینیک فعال و ۱۷۳ کلینیک غیرفعال داریم و ۵۳ کلینیک نیز در دولت سیزدهم ایجاد شده است.

1

رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه چند برنامه از ۲۲ برنامه طرح عدالت و تعالی در پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور پایلوت می‌ شود، بیان کرد: استقرار نظام یکپارچه خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی بر اساس نظام ارجاع و سطح ‌بندی خدمات و مراکز دندانپزشکی، اعتباربخشی و رتبه‌بندی این مراکز، ارتقای وضعیت کنترل عفونت در این مراکز، توسعه نظارت و ارزیابی هوشمند مراکز و لابراتوارهای دندانپزشکی، محاسبه شاخص هزینه جغرافیایی به منظور تعدیل منصفانه تعرفه‌های استانی، برنامه‌های مذکور هستند.

وی اضافه کرد:  ۱۵ دانشگاه نیز در طرح مقیمی دندانپزشکی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب خدمات ارائه می دهند.

کدخبر: 874145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟