نحوه مسمومیت های دختران در قم

به گزارش رکنا، از تاریخ 9 آذر امسال بنا بر اعلام رسمی مسئولان، تاکنون 12 مرتبه دانش‌آموزان مدارس قم دچار مسمومیت تنفسی شدند. 

آنطور که در سایت‌های خبری استان قم اعلام شده در روزهای ۹ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۲۲ آذر در هنرستان نور یزدانشهر قم تعداد ۵۱ دانش‌آموز، ۸ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۵ دانش‌آموز، ۱۰ بهمن در مدرسه فاطمیه صفاشهر قم تعداد ۱۸ دانش‌آموز، ۱۲ بهمن در مدرسه بلقیس برقعی قم ۷ دانش‌آموز و یک معلم، ۱۶ بهمن در دبیرستان دخترانه قرائتی در پردیسان قم، همان روز در مدارس میثم، طاها و امامی، ۱۷ بهمن دانش‌آموزان مدرسه حضرت فاطمه الزهرا(س) منطقه ۳۰ متری کیوانفر، مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر، دچار مسمومیت شدند.

روز دوشنبه 17 بهمن نیز گزارش مسمومیت در هشت مدرسه به اورژانس ۱۱۵ قم اعلام شده که پس از بررسی و حضور تیم‌های امدادی در مدارس ۶۱ دانش.آموز به مراکز درمانی منتقل شدند. اغلب این دانش‌آموزان علائمی مانند تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام‌ها داشتند.

در ادامه تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد رضوی در منطقه هنرستان و تعدادی از دانش‌آموزان هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر با علائمی شامل سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌های قم منتقل شدند.

غریب، دادستان عمومی و انقلاب قم، نیز ۱۲ بهمن‌ تاکید کرده که تمام دستگاه‌های استان تا حصول نتیجه و آرامش خاطر خانواده‌ها برای مدیریت صحیح و شایسته این امر بسیج شوند تا شاهد حوادث مشابه و ناگواری در این زمینه نباشیم.

پرس‌وجوهای خبرنگار اکوایران از منابعی در قم نشان حاکی از آن است که شنیده‌ها در این شهر مربوط به تعداد بیشتری از مدارسی است که درگیر مسمومیت‌های سریالی شده‌اند و همه آنها به جز یک مورد مربوط به مدارس (دبیرستان و هنرستان) دخترانه است.

اظهارات عجیب درباره علت مسمومیت دانش‌آموزان دختر 

مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در اظهاراتی عجیب، علت این حوادث را تند تند نفس کشیدن دانش‌آموزان دختر و استرس آنها دانسته است!

ذوالنوری نماینده قم در مجلس نسبت به این حوادث واکنش نشان داد و از ظن امنیتی بودن این حوادث صحبت کرده و گفته به نظر می‌رسد با وقوع ۱۲ حادثه، دیگر شکی باقی نمانده است که این حوادث ریشه امنیتی دارند.

در عین حال، میزان شدت مسمومیت‌ها و تعداد دانش‌آموزان دچار مسمومیت در مدارس قم تاکنون از سوی اورژانس اعلام نشده است.

روزهای گذشته جلسه‌ای در دادستانی استان قم با حضور مسئولان استانی و با محوریت بررسی ابعاد و علل بروز این حوادث و راهکارهای پیشگیری از حوادث مشابه برگزار شد.

احمد امیرآبادی فراهانی و ذوالنوری نمایندگان قم در مجلس نیز اعلام کرده بودند، به دلیل اینکه مسئولان استانی پاسخ قانع‌کننده‌ای در خصوص علل این حوادث ندادند، برای مشخص شدن علت این حادثه‌ها پیگیری‌هایی در سطح ملی در حال انجام است و سوال از وزرای آموزش و پرورش و بهداشت و درمان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سیامک محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم روز ۱۶ بهمن‌ اظهار کرده که دانش‌آموزان به دلیل آشفتگی اوضاع مدرسه و با توجه به حوادث مشابه به دلیل بار روانی دچار اضطراب و استرس شدند و آنچه مشهود بود، بیشتر اضطراب دانش‌آموزان بود و دانش‌آموزی با شرایط وخیم نداشتیم.

براساس اظهارات معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم، نمونه‌های خون دانش‌آموزان، طبیعی بوده است.

محمدی، مدیر ناحیه چهار اداره‌ کل آموزش و پرورش قم در اظهاراتی مدعی شد که استرس ناشی از احتمال مسمومیت در یکی از مدارس دخترانه در این استان، ۱۸ دانش‌آموز را راهی مراکز درمانی کرد.

به گفته مدیر ناحیه چهار اداره‌ کل آموزش و پرورش قم، پس از بررسی‌های تخصصی آتش‌نشانی و مرکز بهداشت استان در ۴ مدرسه هیچ نوع آلودگی شناسایی نشده و تنها در مدرسه دخترانه امامی به دلیل نقص در سیستم گرمایشی ۳ دانش‌آموز برای مسمومیت با مونوکسیدکربن به بیمارستان اعزام شده‌اند.

کدخبر: 873165 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟