در خوزستان یک دستگاه پت اسکن نیست!/ شهروندان خوزستانی: دستگاه پت اسکن بیمارستان گلستان اهواز به تهران منتقل شده و ما آواره!

یک فعال اجتماعی منطقه خوزستان به خبرنگار رکنا می گوید: دستگاه پت اسکن بیمارستان گلستان اهواز که به  زیمنس آلمان سفارش داده شده بود، باید در حال حاضر در اختیار مردم خوزستان باشد اما گفته شده است که به بیمارستان سینا تهران منتقل شده است و مردم خوزستان خودشان برای دریافت خدمات آواره مناطق مختلف کشور باشند؟

او افزود: هیچکدام از بیمارستان‌های دولتی خوزستان دستگاه پت اسکن در اختیار ندارند و هزینه‌های انجام تصویربرداری پت اسکن بالاست و این درحالی است که در تماسی که با رئیس بیمارستان گلستان اهواز داشتم ایشان این مهم را یک موضوع عادی می دانند.

او ادامه داد: این رواست که بیماران خوزستانی برای درمان به مناطق مرکزی کشور با هزینه ها و رنج بسیار سفر کنند و حق قانونی که از منطقه آنها کوچ داده شده است با چند برابر قیمت به دست بیاورند؟

او افزود: یک بار که برای‌ کار درمان به بیمارستانی در تهران مراجعه کرده بودم،  وجود پالتها و دستگاه هایی در ورودی بیمارستان گذاشته شده بود، نظرم را جلب‌ کرد. مخصوصا نوشته‌ روی‌ یکی از جعبه ها تحت‌ عنوان اهواز ایران و بیمارستان گلستان اهواز.

دستگاه پت اسکن (که به عنوان توموگرافی انتشار پوزیترون و PET / CT نیز شناخته می شود) نوعی مطالعه تصویربرداری است که می تواند به پزشکان نشان دهد چه اتفاقی در بدن در حال رخداد است و چگونه کار می کند. این روش متفاوت از پرتونگاری، CT یا MRI است.این روش اطلاعاتی در مورد جریان خون و نحوه استفاده بدن از اکسیژن و قند ارائه می دهد و می تواند سرنخ های مهمی در مورد نحوه بروز بیماری فراهم آورد.

پت اسکن می تواند به پزشکان در تست بیماری، آماده شدن برای جراحی و مشاهده میزان موفقیت آمیز بودن روند درمان کمک کند. این روش ممکن است به دلایل مختلفی درخواست شود، اما اغلب آنها در مورد سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های مغزی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

تفاوت-سی-تی-اسک-و-پت-اسکن

 

 

کدخبر: 872250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
بهنام رضایی (مالمیر) دبیر گروه : آزاده مختاری بهنام رضایی مالمیر
آیا این خبر مفید بود؟