مینو محرز : 2 سال دیگر، آمریکا به درمان قطعی HIV دستیابی پیدا می کند / ما هم می توانستیم به دارو برسیم اما بودجه ندادند + صوت
حجم ویدیو: 192.42M | مدت زمان ویدیو: 00:06:16

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رسانه های آمریکایی خبر دادند که با بکارگیری از سلول های بنیادی به درمان قطعی HIV رسیده اند و حتی پنج بیمار به طور قطعی درمان شده اند.

با مینو محرز ، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران در مورد این دستاورد علمی و وضعیت ایران در درمان ایدز به گفت و گو پرداختیم. 

مینو محرز در گفت و گو با رکنا با تاکید بر اینکه چند وقت پیش هم گزارش شده بود یک مرد آلمانی که مبتلا به اچ آی وی بود، با پیوند مغز استخوان برای درمان سرطانش، HIV اش منفی شد، گفت: بعد از آن خبر رسید که در جریان پیوند مغز استخوان، بیماری این مرد درمان شده است؛ حال آنکه با دقت بیشتر، ویروس HIV را در بدن این فرد پیدا کردند. برای همین، این خبر جدید نیز نشان از این دارد که باید با دقت بدن فرد مبتلا را رصد کرد تا دید آیا ویروس نهفته ای وجود دارد یا خیر.

وی در ادامه افزود: در آمریکا، یک پروفسورِ درمان اچ آی وی، دارویی برای درمان این ویروس پیدا کرده است که نتایج اولیه کارآزمایی بالینی آن مطلوب گزارش شده است و این نشان می دهد که این دارو می تواند به طور کامل اچ آی وی را از بین ببرد؛ حتی ویروس هایی که در سلول ها پنهان می شوند! داروهایی که فعلا مبتلایان به اچ آی وی مصرف می کنند، ویروس را از خون پاک می کند ولی در بافت ها باقی می مانند که اگر درمان قطع شود، این ویروس ها مجددا فعال می شوند ولی این داروی جدید، حتی آن ویروس های پنهان را نیز از بین می برد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در هلند نیز یک خانم دکتر ایرانی روی دستیابی به این دارو کار کرده و نتایج آن نیز درخشان بوده است، گفت: البته در سه سال کرونایی، پژوهش ها عقب افتادند؛ ولی اگر این داروها در دسترس باشند، خیلی بهتر از پیوند مغز استخوان و کار با سلول های بنیادین است؛ چراکه نمی توان میلیون ها نفر را در دنیا از این طریق درمان کرد.

مینو محرز در پاسخ به اینکه در چه بازه زمانی امکان دستیابی به دارویی قطعی برای درمان اچ آی وی فراهم می شود، گفت: اگر نتایج این تحقیقات مطلوب شود، حداکثر تا دو سه سال آینده محققان آمریکایی می توانند این دارو را به دست بیاورند.

او در پایان همچنین در پاسخ به اینکه ایران در این راستا چه کارهایی انجام داده است، گفت: 16 سال پیش روی این دارو با یک تیم هلندی کار می کردیم و به نتایج خوبی می رسیدیم؛ ولی مقداری بودجه می خواستتا کار نهایی شود. پروفسور هلندی که در این پروژه بود، می گفت شما یک قدمی دستیابی به داروی درمان اچ آی وی هستید؛ ولی پروژه پیگیری نشد چراکه بودجه نداشتیم!

کدخبر: 871836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟