بهشتی: وزارت میراث توان نه گفتن ندارد/ تخریب بافت تاریخی شیراز؛ نابودی کل شهر است/ ضرغامی قدرت نمایی کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر اخباری از تخریب  بافت تاریخی شهر شیراز به بهانه طرحی موسوم به حرم تا حرم شنیده می شد. متولیان این طرح به نظر می رسد سعی دارند حرم حضرت احمدابن موسی و حسین بن موسی دو برادر امام رضا علیه السلام را از طریق تخریب بافت و ایجاد گذرگاه یا پروژه های دیگر به هم متصل کند. اما این اتفاق با تخریب گسترده بافت تاریخی این شهر گردشگرپذیر به همراه است به طوری که کارشناسان اجرای آن را مصادف با نابودی شهر شیراز می دانند.

زمزمه های اجرای این طرح در حالی به گوش می رسد که انجام آن هیچ مصوبه ای را در سطح شهرداری شهر شیراز و وزارت میراث فرهنگی به دنبال ندارد.

نگاه سوداگرایانه بر میراث تاریخی و فرهنگی کشور حاکم شده است

سید محمد بهشتی شیرازی، فرهنگ پژوه و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این باره در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به اینکه یک نگاه سوداگرایانه بر میراث تاریخی و فرهنگی کشور حاکم شده است، تصریح کرد:به عنوان مثال شما اگر حرم حضرت امام رضا (ع) را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد، ویرانه بست هایی در اطراف حرم ساخته شده که بیشتر از اینکه مایه مابهات باشد مایه شرمساری است و این مسئولیت نسل امروز در قبال نسل های آینده بود که به درستی به آن عمل نشده است.

بافت تاریخی شیراز یکی از پراهمیت ترین نقاط تاریخی کشور است

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه بافت تاریخی شیراز یکی از پراهمیت ترین نقاط تاریخی کشور است، بیان داشت: موارد مشابه در تمامی بافت های تاریخی شهرهای مختلف کشور همین مساله را به ما نشان می دهد که این زخم ها قابل التیام نیستند و در شیراز نیز دقیقا این اتفاق می افتد و نمی توان گفت که با اجرای این طرح تنها بخشی از شیراز از بین می رود بلکه کل شیراز در همان منطقه تاریخی خلاصه شده و با نابودی آن تمام این شهر نابود می شود.

این فرهنگ پژوه برجسته کشور ادامه داد: با انجام این طرح بافت تاریخی شیراز به همراه بیش از 50 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و هرآنچه که شیراز با آن شیراز شده است از بین می رود.

بهشتی شیرازی تاکید کرد: ساختمان های جدید، پل ها و پاساژهای تجاری که در سالهای گذشته در شیراز ساخته شده است در حقیقت شیراز نیست بلکه ادامه تهران است.

 بافت تاریخی شیراز

دو دستگاه که کیان سرزمینی ایران دست آنهاست قدرت نه گفتن ندارند

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی باید به وظایف قانونی خود عمل کند و اجازه انجام این پروژه را ندهد، یادآور شد: متاسفانه دو دستگاه اجرایی در کشور که کیان سرزمینی ما در دستان آنهاست قدرت و زبان نه گفتن را ندارند. سازمان محیط زیست در برابر پروژه هایی مانند سد چمشیر توان ایستادگی ندارد و سازمان میراث فرهنگی در برابر تخطی به میراث تاریخی شهری به قدمت شیراز سکوت اختیار کرده است.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: این امتحان خوبی برای وزیر میراث فرهنگی است که به عنوان یک وزیر قدرتمند توان خود را در برابر یک اقدام فراقانونی نشان دهد و مقابل تحقق این مساله بایستد.

ضرغامی می تواند مقتدرانه عمل کند و سیاست سکوت را در پیش نگیرد

بهشتی شیرازی با اشاره به اینکه باید یک نهادی در کشور توانایی این کار را داشته باشد که برخورد قانونی با افراد ذی نفوذ داشته باشد، گفت: آقای ضرغامی می تواند در این باره مقتدرانه عمل کند و سیاست سکوت را در پیش نگیرد.

 

کدخبر: 868777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟