دو اتوبوس مدرسه برای کودکان کار در تهران فعال است/بیش از 450 هزار کودک اتباع در مقطع ابتدایی مدارس ایران درس می خوانند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امکان ندارد در طول ساعاتی که مدارس باز است، در خیابان کودک کار ندیده باشید. کودکان کاری که از تحصیل باز می مانند و در خیابان به دنبال تمیز کردن شیشه ماشین ها و فال فروشی و اسفند دود کردن و زباله گردی و گل فروشی و واکس زنی و دست فروشی و تکدی گری و... می روند. آموزش و پرورش برای این بچه ها چه کار می کند؟ این مهم را از یکی از مسئولان این وزارتخانه جویا شدیم تا ببینیم چرا این کودکان در ساعت یادگیری، مشغول کار هستند؟

محمد محمدی، مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه کار کودکان یک نگرانی جهانی است، گفت: وقتی کودک کار در سنین مقطع ابتدایی است، نگرانی خیلی بیشتر و جدی تر می شود. اولا بسیاری از کودکان کار ، اتباع هستند. در مقطع ابتدایی، بیش از 450 هزار کودک اتباع خارجی، در ایران در مقطع ابتدایی درس می خوانند.

وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش به دنبال تفاهم نامه ای با شهرداری تهران است تا این کودکان را  بیشتر و بیشتر تحت پوشش قرار دهد. از سویی دیگر، دو اتوبوس آموزش کودکان کار در شهر تهران فعال است. این اتوبوس ها در هر مکانی که این کودکان کار راضی هستند، حضور پیدا خواهند کرد تا دانش آموزان از امر آموزش دور نمانند. همچنین معلم های داوطلب هم اعلام آمادگی کرده اند تا یا در اتوبوس یا هر جای دیگری که این کودکان راضی باشند فرایند یاددهی را پیگیری کنند.

محمد محمدی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش برای مدارس کودکان کار که در سطح شهر تهران و بعضی از کلانشهرها وجود دارد، امور مربوط به تجهیز مدرسه از لحاظ فنی، همچنین تامین نیروی انسانی از جمله معلم تهیه و تامین کتب درسی، آمادگی دارد، افزود: در سامانه کودکان بازمانده از تحصیل وزارت آموزش و پرورش، مشخص شد که یک کودک بازمانده از تحصیل، تحت پوشش کدام نهاد حمایتی است. همچنین برای کودکان نیازمند که یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و یا نیستند، کتب درسی، پوشاک، نیازمندی های حضور در مدرسه و... را تامین می کنیم. این نه فقط برای کودکان ایرانی، بلکه برای اتباع، هم در نظر گرفته شده است. همچنین برای برخی از اینها که شرایط خاص تر مالی هم دارند، کمک های بیشتری در نظر گرفته ایم.

کدخبر: 868649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟