یارانه به فرزندان پرورشگاهی، بیماران روانی و سالمندان تحت پوشش بهزیستی پرداخت نمی شود! / حق ترخیص فرزندان بهزیستی 300 میلیون تعیین شد اما پرداخت نشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرپرستی ندارند؛ اما رها هم نشده اند. این بچه ها، در خانه های بهزیستی زندگی می کنند. رفت و آمدشان، پول تو جیبی گرفتنشان، کار و ازدواج و دانشگاه رفتنشان هم عادی است؛ درست مثل بچه های دیگری که نزد پدر و مادرشان زندگی می کنند.

مراکز شبه خانواده بهزیستی، به مراکز نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست و خیابانی گفته می شود؛ درست جایی که این بچه ها در آن زندگی می کنند؛ اما پشت دیوارهای این مراکز چه می گذرد؟ اصلا شهروندان، چقدر نسبت به این مراکز آگاهی دارند؟

ما هیچ وقت به هیچ فرزند 18 ساله ای نمی گوییم خداحافظ

محمد نصیری، مدیر کل بهزیستی استان تهران در گفت و گو با رکنا در خصوص مراکز شبه خانواده بهزیستی می گوید: بچه های 12 تا 18 ساله در مراکز شبانه روزی خیریه بهزیستی نگهداری می شوند. ما هیچ وقت به هیچ فرزند 18 ساله ای نمی گوییم خداحافظ و وقت آن است که از این مرکز بروید. این مراکز درست مثل خانه های عادی هستند. براساس قانون، تا زمانی که فرزند ما امکان داشتن زندگی مستقل نداشته باشد پیش ما می ماند. با این وجود، در این سن، این بچه ها می توانند انتخاب کنند که زندگی مستقل داشته باشند، که در آن شرایط، به آنها مبلغی با عنوان حق ترخیص پرداخت می شود.

سال جاری حق ترخیص به 300 میلیون تومان افزایش یافت

در سال جاری مبلغ حق ترخیص، به 300 میلیون تومان افزایش یافت؛ ولی تا کنون حتی یک ریال هم از سمت سازمان برنامه و بودجه برای این موضوع تخصیص داده نشده است. پیگیر هستیم تا در روزهای آتی، این مبلغ تخصیص داده شود.

نصیری مدیرکل بهزیستی تهران

وی می افزاید: خیلی از این فرزندان، دانشجو هستند و هنوز در کنار ما زندگی می کنند یا پسرانمان که سربازی رفته و برگشته اند و هنوز هم در این مراکز نگهداری می شوند. تا زمانی که فرزندانمان به استقلال نرسند، ما از آنها حمایت می کنیم. تا قبل از 18 سالگی بر اساس حکم قضایی، قیومیت این افراد بر عهده بهزیستی است و بعد از آن دیگر این موضوع مطرح نیست و آنها می توانند آزادانه انتخاب کنند. لازم به ذکر است که همه مراکز نگهداری این افراد، با کمک خیریه ها فعالیت می کنند و در همه این سالها رقمی با عنوان پول تو جیبی، حساب های اختصاصی و بیمه سرمایه گذاری و... برای بچه ها در نظر گرفته شده است و همچنین علاوه بر اینکه حق ترخیص دریافت می کنند، از طرف خیرین نیز، مبالغی به فرزندانمان داده می شود.

بهزیستی برای نگهداری هر فرزندان پرورشگاهی ماهانه یک میلیون و 700 پرداخت می کند

نصیری با تاکید بر اینکه بهزیستی برای نگهداری هر کدام از این فرزندان به مراکز یارانه یک میلیون و 700 هزار تومانی پرداخت می کند، گفت: با این وجود، هزینه نگهداری یک فرزند بین 8 الی 10 میلیون تومان است و مابقی را خیرین تامین می کنند. پارسال در بودجه هدفمندی یارانه ها، 300 میلیارد تومان، به عنوان حق ترخیص فرزندان سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد که هنوز تخصیص داده نشده است. در استان تهران، 70 نفر از فرزندانمان آماده ترخیص هستند؛ یعنی کسانی که تعیین تکلیف شده اند و در کمیته ترخیص کارهایشان انجام شده است؛ بخشی به واسطه کمک های خود مراکز زندگی مستقل را شروع کرده اند اما سازمان بهزیستی هم در قبال این افراد وظیفه پرداخت حق تخصیص را دارد که حتما انجام خواهد شد.

در هر شبه خانواده 12 فرزند زندگی می کند

وی تاکید می کند: جالب است بدانید متوسط تعداد فرزندانی که در این خانه ها زندگی می کنند 12 نفر است که امید داریم این رقم نیز کاهش پیدا کند. ایده آل سازمان بهزیستی، خانه هایی با 5 فرزند (مشابه خانه های عادی) است. همچنین برای اینکه همه چیز مشابه زندگی عادی باشد، بچه ها، با توجه به سن، در امور جاری خانه از جمله نظافت، خرید خانه، آشپزی و... مشارکت می کنند. همچنین 8 سالی می شود که سازمان بهزیستی این فرزندان را بیمه کرده و آنها تا به سن ترخیص برسند تحت پوشش بیمه هستند. ما بر این تاکید داریم که هیچ کودکی در مراکز ما نباید ماندگار شود و بچه ها باید گذران زندگی موقتی داشته باشند که یا به خانواده خودشان برگردند یا فرزندخواندگی بروند. پیگیر این هستیم.

استقبال مردم از فرزندخواندگی خوب است

وی با تاکید بر اینکه استقبال مردم برای فرزندخواندگی خیلی خوب است، می گوید: پشت نوبتی زیاد داریم ولی کودک برای فرزندخواندگی کم داریم!  

مرکز شبه خانواده بهزیستی 1

تلفن همراه و فضای مجازی برای فرزندان شبه خانواده تا دبیرستان ممنوع است

مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به اینکه آیا این کودکان و نوجوانان حق استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی را دارند یا خیر، می گوید: همانگونه که بچه ها در منزل نباید از فضای مجازی استفاده کنند، برای بچه هایی که در مقطع دبستان و راهنمایی هستند چیزی به نام موبایل نداریم.

وی می افزاید: مراکز نگهداری شبه خانواده بهزیستی تابلو هم ندارند. حتی ممکن است در همسایگی هرکسی یک مرکز شبه خانواده وجود داشته باشد. ما به اینها خانه های بهزیستی می گوییم و 20 سال است این سیاست سازمان بهزیستی است.

این فرزندان هیچ وقت رها نمی شوند

نصیری تاکید می کند: این فرزندان هیچ وقت رها نمی شوند. مدیران مراکز مادر و پدر بچه ها هستند. از لحاظ قانونی هم تا 5 سال بعد از ترخیص، حمایت های مالی هم از این افراد پابرجاست. 

او در پایان در پاسخ به اینکه موضوع یارانه این افراد با توجه به اینکه زیر 18 سال هستند و نمی توانند خودسرپرست اعلام شوند چه می شود؟ می گوید: نه فقط این بچه ها؛ بلکه بخشی از سالمندان، بیماران روانی و افراد مجهول الهویه نیز مشکل یارانه دارند که به آنها رسیدگی می کنیم. طبق مصوبه هیئت وزیران که در مورد افرادی که تحت نظر بهزیستی هستند، قرار است سازمان اسامی را اعلام کند ولی این جزء اولویت های بهزیستی است.

کدخبر: 866759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟