آذربایجان غربی بر قله تورم ایستاد / همزمانی آوار زلزله طبیعی و اقتصادی بر سر مردم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استان آذربایجان غربی این روزها درگیر زلزله خوی است. هزاران نفر در خوی این شبها مجبورند سوز سرما را در چادرها و کانکس های برپا شده توسط هلال احمر به سر کنند. آنها به لطف کمک رسانی های سریع و به موقع اما ناکافی جمعیت هلال احمر و مجموعه مدیریت بحران کشور توانستند سرپناه موقتی برای خود پیدا کنند اما از سرمای استخوان سوز زمستان اقتصادی کشور در امان نیستند و سرپناهی برای آلام آنها پیدا نشده است. گواه این ادعا گزارش های منتشر شده در رسانه ها مبنی بر رکورد زنی این استان در ثبت بالاترین میزان تورم نقطه به نقطه در کشور است که می تواند اقتصاد خانوارهای کم درآمد این منطقه را به زانو در بیاورد.

اکوایران در گزارشی که در تیر ماه امسال منتشر شده بود اذعان می کند که تورم نقطه به نقطه در این استان یک رکورد را با رقم 64 درصد در سطح کشور به ثبت رسانده است. همچنین در این گزارش عنوان شده است، کمترین تورم سالانه نیز در استان سیستان و بلوچستان با 35.4 درصد رقم خورده است.

در بررسی های صورت گرفته رتبه تورمی آذربایجان‌غربی در سال‌های 1397 تا 1399 روند خوبی در پیش گرفته و تا رتبه 29 پایین آمده بود. در بهمن ماه سال‌های 1398 و 1399 استان آذربایجان‌غربی کمترین نرخ تورم خانوار شهری را در کل کشور تجربه کرده بود اما در بررسی آمار مربوط به تورم نقطه به نقطه بهمن ماه در همین بازه زمانی از سال 1398 تا سال 1400 همواره آمار مربوط به آذربایجان غربی بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

همزمانی این اتفاقات با خشک شدن دریاچه ارومیه و ضعیف شدن اقتصاد کشاورزی مردم که اشتغال غالب این استان را تشکیل ی دهد هر کدام می تواند به تنهایی اقتصاد یک کشور را از پای در بیاورد اما تاب آوری مردم این منطقه باعث شده تا در همین زلزله اخیر نیز خم به ابرو نیاورند و تنها از گلایه آنها از سرمای هوا بوده است نه ناکارآمدی مسوولان. در این باره اما به سراغ جواد کرمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی رفتیم تا دلایل این مساله را جویا شویم.

فعالیت های اقتصادی غیرمولد به تورم در استان دامن می زند

کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که آیا تورم نقطه به نقطه چگونه می تواند در یک استان مرزی و کم برخوردار به لحاظ اقتصادی در بالاترین میزان خود در بین استان های کشور باشد؟ تصریح کرد: تورم شاخصه ای است که منطبق بافرمول های اقتصادی است و دلایل افزایش نقطه به نقطه آن هرچند به صورت رسمی اعلام نشده است اما در صورت وقوع نیز باید با گزاره های اقتصادی خوانایی داشته باشد.

وی افزود: نرخ بیکاری ما از سال گذشته تا امسال به عنوان مثال از پاییز سال قبل تا پاییز امسال با کاهش 3 درصدی رو به رو بوده است یا در بخش هایی مانند افزایش امنیت سرمایه گذاری یا ایجاد اشتغال نیز شاهد رشد مثبت بوده ایم به همین دلیل نمی تواند مولفه های مهم اقتصادی را در ایجاد تورم نقطه به نقطه موثر دانست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با آسیب شناسی وضعیت اقتصادی استان، بیان داشت: وقتی می گوییم تورم نقطه به نقطه افزایش داشته است یعنی وقتی امکان سرمایه گذاری در بخش تولید و سایر بسترهای مولد اقتصادی وجود ندارد، نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد مانند مسکن یا ارز می رود و این باعث می شود تورم نقطه ای افزایش یابد.

وی اضافه کرد: هم مرز بودن ارومیه با کشورهای همسایه نیز باعث می شود تا قبلا برخی از فعالیت های اقتصادی که می شد به صورت غیرقانونی از طریق مرز انجام داد، اکنون به علت افزایش قیمت ارز امکان پذیر نیست و نقدینگی را به سمت بازارهای دیگر سوق می دهد و این تورم کاذبی در بازار استانی ایجاد می کند.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مردم در خوی گرفتار خسارت های ناشی از زمین لرزه هستند و نزدیک به هزار نفر  زخمی و چند هزاران نفر دیگر نیز بی خانمان شدند امدادرسانی در حالی به مردم این منطقه ادامه دارد که به باور راویان حاضر در محل نوع امدادرسانی با فصل و تیپ منطقه سازگاری ندارد و مردم برای اینکه در شبهای زمستانی و سرد در چادر زنده بمانند به چند ده پتوی دیگر نیاز دارند. این درحالیست که دردها و رنج های آنها بعد از پایان فصل زمستان و با آغاز فصل بهار همراه با مرمت یا احداث دوباره یک سرپناه جدید با چالش های بزرگ اقتصادی صدچندان می شود.

کدخبر: 866150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟