چرای غیرمجاز 20 میلیون دام در زیستگاه های طبیعی ایران/ اکنون چیزی به نام جنگل در زاگرس نداریم

هادی کیادلیری، هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با تاکید بر اینکه حفاظت و نگهداری در محیط زیست همواره نسخه بهتر از احیا بوده است، تصریح کرد: در طی 15 سال اخیر مجموعا نزدیک به 3 میلیون و 500 هزار هکتار از جنگل ها و مراتع در کشور تخریب شده است.

وی افزود: در زاگرس ما عملا با پهنه جنگل ی مواجه نیستیم بلکه با درختانی مواجه هستیم که در کنار یکدیگر قرار دارند و یک اکوسیستم مشجر را ایجاد کرده اند. ما در نزدیک به یک میلیون هکتار از این جنگل ها نیز اجازه کشت گندم داده ایم یعنی عملا زادآوری در این مناطق وجود نخواهد داشت.

رییس گروه جنگل ها و مراتع دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اضافه کرد: همچنین ما در زاگرس 36 میلیون راس دام داریم که تنها 16 میلیون راس آن قانونی است و همین چند مورد کافی است تا یک اکوسیستم بزرگ را به سمت فروپاشی هدایت کند.

کیادلیری اضافه کرد: اگر به این مولفه های مطرح شده در خصوص وضعیت جنگل های هیرکانی و زاگرس، تغییرات اقلیمی و افزایش گردو غبار و کاهش نزولات جوی و همچنین افزایش میانگین دما را اضافه کنیم می توان متصور شد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

در حقیقت هم اکنون چیزی به نام جنگل در زاگرس نداریم

وی بیان داشت: ما در حقیقت هم اکنون چیزی به نام جنگل در زاگرس نداریم بلکه با تعدادی درخت در این منطقه روبه رو هستیم که هیچ کارکرد اکولوژیکی و هیچ چرخه اکوسیستمی در آن وجود ندارد و اجزای به هم پیوسته ای ندارد.

هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با اشاره به افزایش آتش سوزی ها در این منطقه اظهار داشت: ما دقیقا همین مساله را با فاصله 30 ساله در هیرکانی هم داریم و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود هیرکانی هم طی 2 یا 3 دهه آینده دچار فروپاشی اکولوژیکی خواهد شد.

کیادلیری با انتقاد از عملکرد چند دهه گذشته عرصه های منابع طبیعی کشور، عنوان کرد: ما باید از صدماتی که برای زیستگاه های طبیعی در کشور به صورت بالقوه وجود دارد، جلوگیری کنیم نه این که منتظر بمانیم تا آنها تبدیل به فعل شوند و بعد به دنبال چاره جویی برای آن باشیم.

رییس گروه جنگل ها و مراتع دانشگاه علوم و تحقیقات تهران یادآور شد: هزینه نگهداری و حفاظت از زاگرس در طی 40 سال گذشته برای ما بسیار کمتر از هزینه احیای احتمالی آن در سالهای آینده است و متولیان امر باید توجه جدی داشته باشند تا این اتفاق برای هیرکانی تکرار نشود.

وی بیان کرد: به عنوان مثال حشرات چوب خوار به عنوان گونه هایی که درختان ضعیف و بیمار را از اکوسیستم حذف می کنند اکنون به صورت گسترده در جنگل های زاگرس دیده می شود و این تنها یک پیام دارد اینکه کل جنگل بیمار است.

استاد دانشگاه های کشور با اشاره به اینکه میزان تخریب ها به شدت در هیرکانی در حال گسترش است، اظهار کرد: تمامی این اتفاقاتی که برای زاگرس در طی 30 سال گذشته رخ داده است دقیقا برای هیرکانی رخ می دهد.

رییس گروه جنگل ها و مراتع دانشگاه علوم و تحقیقات تهران نزدیک به 5 میلیون راس دام در جنگل های شمال چرا می کنند اگر هر کدام از آنها روزانه یک یا دو نهال را بخورند محاسبه کنید در سال چند میلیارد راس نهال در هیرکانی امکان رشد را از دست خواهند داد.

کدخبر: 862478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟