حقوق 7 میلیونی 1402 ماده 42 قانون کار را در نظر نگرفته / با حقوق کارگری امسال فقط می توان 11 روز زندگی را گذراند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در آخرین خبری که از بودجه منتشر شده است، مساله افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت مطرح و گفته شده که هیچ کارمندی نباید پس از این کمتر از 7 میلیون تومان حقوق دریافت کند. همین دو عدد کافی است تا بتوان از طریق آن نتیجه گرفت که احتمالا حداقل حقوق کارگران هم به میزان 20 درصد افزایش خواهد داشت.

این گمانه زنی ها روز گذشته با صحبت های احسان خاندوزی ، وزیر اقتصاد کشور به حقیقت پیوست. او گفته بود که در بودجه ۱۴۰۲ حداقل حقوق کارکنان دولت ۷ میلیون تومان و میزان افزایش حقوق ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

در حالی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خط فقر را برای خانوار چهار نفره و سه‌ نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ به ترتیب حدود ۱۴ میلیون و 700 هزار تومان و 11 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرده است. حال یک خانواده چهار نفره که مرد در آن سرپرست خانوار است، 7 میلیون تومان با خط فقر فاصله دارند.

حسن صادقی ، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در گفت و گو با رکنا در این خصوص با اشاره به اینکه افزایش حقوق تا 7 میلیون تومان، افزایش پیدا کند از اساس نادرست است، گفت: ملاکِ مذاکره کنندگان در مورد افزایش حقوق، ماده 41 قانون کار و بند اول و دوم این ماده است که بحث سبد معیشت را تعریف می کند و بعد از آن چهارچوبی که این ماده برای محوه محاسبه تعیین کرده است باید مد نظر قرار بگیرد. با در نظر گرفتن سبد معیشت برای یک خانواده 3/3 نفره که برمبنای میزان کالری که یک خانواده در روز باید مصرف کند محاسبه می شود و در آن، مواد غذایی و کالاهای اساسی اولولیت دارند، می توان اینگونه نتیجه گرفت که کالاهای اساسی که 67 درصد به نسبت پاییز سال گذشته تورم سنگینی را تجربه کرده اند، چگونه می توان از این خانواده توقع داشت تا با حقوق 7 میلیون تومانی این سبد را تامین کند؟ سبد معیشت و نحوه محاسبه چهارچوب آن، باید ملاک مذاکرات اقتصادی باشد و این سبد خط فقر را هم در خود می بیند.

خط فقر برای قشری است که کار ندارد

وی در ادامه افزود: حال باید این مورد را در نظر گرفت که خط فقری که از آن نام می بریم، برای کسانی است که نمی توانند کار کنند؛ یعنی از پس تامین نیازهای زندگی، به دلایل مختلف از جمله عدم توانایی در پیدا کردن شغل یا نارسایی های جسمی، نمی توانند کار پیدا کنند؛ لذا این خط فقر 14 میلیون و 700 هزار تومانی برای چنین افرادی در نظر گرفته شده است، نه برای کارگری که کار می کند؛ ولی فقیر است. در هیچ جای دنیا همچین چیزی نداریم که نیروی کار، کار کند و همچنان فقیر مطلق باشد.

با حقوق کارگری امسال، فقط می توان 11 روز زندگی را گذراند

حسن صادقی تاکید کرد: با در نظر گرفتن خط فقر 14 میلیون و 700 هزار تومانی، اگر بخواهیم روزانه 850 هزار تومان هزینه خانوار را تعریف کنیم، حقوق 7 میلیونی، حدود 17 روز، هزینه زندگی را پوشش می دهد؛ اما با در نظر گرفتن حداقل حقوق امسال و همین خط فقر، حقوق فقط 11 روز زندگی یک نیروی کار را پوشش می دهد؛ یعنی طبقه کارگر، یک ماه کار می کند تا بتواند فقط به اندازه 11 روز زندگی اش را تامین کند. به همین دلیل است که دچار فقر مطلق شده ایم و از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمده است، تا به امروز، فقر مطلق 10 درصد رشد داشته و به 35 درصد رسیده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: سیاستمداران باید اول سیاست را بشناسند و جامعه را به سمتی سوق دهند که اقتصاد از سراشیبی فقر خارج شود. علوم سیاسی یعنی یک فرد مسئول، حافظ منافع ملی باشد و پایه پول کشور را سست نکند و اقتصاد کشور را به مواضع پوپولیستی گره نزند. 

وی افزود: حذف ارز ترجیحی، اشتباه بود. جراحی اقتصادی با شکم گرسنه کارساز نیست. همچنین تحریم ها، به میزان 75 درصد در وضع اقتصادی این روزهای کشور اثر گذار هستند. عامل اصلی اضمحلال اقتصاد، تحریم ها است. اقتصاد جهانی، اقتصاد سیاسی است؛ لذا سیاست است که اقتصاد را تعریف می کند و هر شخصی، به خوبی در حوزه سیاست آموزش دیده باشد، می تواند اقتصاد را هم نجات دهد.

صادقی در پایان گفت: در این راستا، در کشور باید کار حزبی رونق بگیرد. اگر افراد کارشناس این حوزه مثل آقایان باهنر، علی اکبر ناطق نوری ، حسین کمالی، بهزاد نبوی و... از هر دو جناح که الفبای علم سیاست را می دانند برای مسائل مختلف تحلیل ارائه دهند می توان از این بحران ظرف 5 سال آینده خارج شد.

کدخبر: 860104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟