وضعیت قرمز کشور در تولید گازهای گلخانه ای/ سه وزارتخانه و قوه قضائیه به میدان بیایند/ اقتصاد فردای ایران در خطر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کشور در وضعیت اسفباری از نظر تولید گازهای گلخانه ای است.اگر سریعا اقدامات اصلاحی شروع نشود،تا هشت سال آیند، احتمالا کشور دیگر راهی برای اصلاح نخواهد داشت.لزوم  نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر به جای نیروگاه های برقی و جایگزینی تمام خودروها با خودرو برقی است. ادامه وضعیت فعلی،بحران جدی برای زیست ایرانیان و اقتصاد فردای کشور است.

گرمایش بدون انتشار دود فسیلی و با انرژی سبز و حمل و نقل الکتریکی به حتم آسان نخواهد بود ولی باید عملی شود و چاره ای جز حرکت در این مسیر نیست و توقف در شرایط فعلی و ادامه تولید گازهای گلخانه ای به زودی  ایران را در اقتصاد جهان منزوی خواهد کرد و بحران جدی و خطرناکی از نظر اقتصادی برای ایران شکل خواهد گرفت ضمن اینکه زیست انسانی و حیوانی و گیاهی در این بخش از کره زمین نیز در موقعیت اضطراری قرار خواهد گرفت.

سه وزارتخانه و قوه قضائیه به میدان بیایند

نکاتی که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد به سه وزارتخانه کشور یعنی وزارت صمت، وزارت نیرو و وزارت ارشاد بر می گردد. شاید سوال این باشد که  چرا ارشاد؟ به این علت که باید اول پذیرش و آگاهی در مورد تغییر از فضای انرژی فسیلی به انرژی تجدید پذیر در بین مردم شکل بگیرد. موفقیت انرژی سبز در وهله اول به تمایل مردم برای پذیرش این فناوری بستگی دارد .

از سوی دیگر قانونگذاران نیز باید به میدان بیایند. جایگزین‌های تجدیدپذیر باید نسبت به نفت، زغال‌سنگ و گازی که ما به آن‌ها متکی هستیم، راحتی، سرعت، صرفه‌جویی و امنیت بیشتری را به مردم نوید دهند. قانونگذاران همچنین باید با بن بست قانونی مبارزه کنند تا اطمینان حاصل شود که سیاست های انرژی پایدار می تواند اجرا شود.

انرژی خورشیدی، باد، زمین گرمایی، زیست توده، یا حتی گداخت هسته ای می توانند ما را به تغییر سبک مصرف انرژی کمک کند و چند راه برای همسو بودن با تغییرات جهان در مسیر انرژی و اقتصاد برای ما باشند. زیرا سیاره زمین به سمت خنک شدن حرکت ندارد بلکه به سمت گرم شدن است. 

انرژی سبز و اقتصاد فردا

چگونه انرژی سبز بی حد و حصر می تواند مصرف، نوآوری، اقتصاد، سیاست عمومی و محیط زیست ما را تغییر دهد؟ و چه عواملی ممکن است وضعیت این سیاره فرضی را به طور موقت بدتر کند؟  پاسخ این است که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تقاضای برق در برخی مناطق دنیا در 10 سال آینده بین 40 تا 60 درصد رشد خواهد کرد. محققان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش رونق در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه همچنان منجر به افزایش تقاضای مصرف‌کننده برای منابع کلیدی حداقل تا سال 2040 خواهد شد.

حرکت جهان به سمت انرژی سبز، به حتم  مسیر کسب و کار فردا را تغییر خواهد  و خبر از مسیری به سمت اقتصاد در دنیای کربن صفر است. این سخن یعنی اگر امروز درگیری ایران و شهرها و شهروندانش با گازهای گلخانه ای بیشتر در فضای آلودگی هوا و آسیب ها و بیماری های حاصل از آن است. اگر گرمایش زمین به خشکسالی بحرانی و سیلاب های مخرب ما را درگیر کرده است. اگر با گرم شدن زمین درگیر آتش سوزی جنگل ها شده ایم و زندگی حیات وحش به خطر افتاده است و اگر های دیگر باید بدانیم و آگاه باشیم که خیلی زود ، یعنی در کمتر از ده سال، اگر همین الان به فکر تغییر انرژی نباشیم و به سمت انرژی های تجدید پذیر نرویم دچار انزوای اقتصادی می شویم و فقر اقتصادی آسیب های اجتماعی خود را چون سونامی در ایران جاری می کند.

جنگ امروز و فردا جهان نبرد انرژی است

جنگ فردای جهان نبرد بر سر انرژی است. نبردی که در حال نیز نشانه های آن را شاهد هستیم.آنچه در سال های آینده مورد نیاز خواهد بود، ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر است ،چیزی که بیل گیتس آن را  "Swiss army knife of energy tools."می نامد. برقی کردن کامل حمل‌ونقل، سیستم‌های گرمایش و سرمایش بدون آلاینده‌ها برای تامین انرژی خانه‌ها و مشاغل ، سبزتر کردن فضا برای کشاورزی نمایی از فردای دنیا است و  اگر بتوانیم آن را در ایران شکل دهیم و تولید کنیم برنده هستیم و اگر از تولید آن عقب بمانیم بازنده آینده خواهیم بود.

 

کدخبر: 858265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟