یک قلاده سیاهگوش در زنجان تلف شد

به گزارش رکنا، رستمی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به تلف شدن سیاه‌گوش در جاده منتهی به منطقه پاپایی بر اثر برخورد با یک خودرو، گفت: رانندگان در حین تردد از مناطق محل زیست حیوانات وحشی با احتیاط رانندگی کنند.

رستمی افزود : متاسفانه گزارشی مبنی بر تلف شدن سیاهگوش در منطقه پاپایی گزارش شد که بلافاصله ماموران در محل حاضر شدند و بعد از بررسی مشخص شد این موجود بر اثر سانحه رانندگی و برخورد با خودرو جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه این‌گونه جانوری در اکثر نقاط استان مشاهده می‌شود و جزو گونه‌های قلمروطلب به‌شمار می‌آید، اظهار کرد: متاسفانه با توسعه محور‌های مواصلاتی و ورود انسان به محل زیست جانوران، در برخی موارد شاهد بروز چنین حوادثی هستیم که باعث از دست دادن گونه‌های مختلف جانوری می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه در حین تردد از اماکنی که نزدیک به محل زندگی برخی جانوران است باید احتیاط بیشتری کرد، گفت: حفاظت و حراست از گونه‌های جانوری بر عهده همه است و هرکس می‌تواند به نوعی در این مسیر کمک حال باشد.

رستمی در ادامه با بیان اینکه این‌گونه جانوری نادر، در اکثر ارتفاعات استان ازجمله مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران، شکار ممنوع فیله‌خاصه، خرمنه‌سر و خراسانلو، زیست می‌کند، اما کمتر به چشم می‌آیند، گفت: این جانور نادر، شب‌زی بوده و به همین علت مشاهده و تخمین جمعیتی آن کار سخت و دشواری است و در واقع نمی‌توان آماری از تعداد سیاه‌گوش‌های موجود در طبیعت زنجان ارایه داد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه سیاه‌گوش زنجان از نوع اورآسیایی است که در اصطلاح عامیانه «ورشاخ» گفته می‌شود، افزود: حدود ۶ سال قبل، یک قلاده سیاه‌گوش در منطقه پناهگاه حیات‌وحش انگوران از سوی محیط‌بانان مشاهده و مستندسازی شد.

وی تصریح کرد: به دلیل تخریب زیستگاه‌ها و کم شدن طعمه غذایی، جمعیت سیاه‌گوش این استان نیز همانند تعداد پلنگ‌های موجود در طبیعت زنجان، کم است و نیاز به حمایت جدی‌تری دارند تا نسل آن‌ها منقرض نشود.

رستمی افزود: سازمان محیط‌زیست، برای کشتار این‌گونه جانوری ۱۰۰ میلیون ریال جریمه تعیین کرده است و اگر خاطیان با اقدامات نابجا خود باعث تلف شدن این جانور شوند باید این میزان جریمه را به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط‌زیست واریز کنند و از جنبه عمومی جرم نیز قاضی پرونده رای و نظر خواهد داد.

این مسئول تصریح کرد: سیاه‌گوش‌ها بیشتر علاقه‌مند شکار پرنده هستند و در کنار آن از پستانداران و جوندگان کوچک نیز تغذیه می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان افزود: گربه‌سانان بزرگ از جمله گرگ و کفتار از دشمنان اصلی سیاه‌گوش‌ها محسوب می‌شوند و تعداد زادو ولد ماده‌ها در هر سال ۲ تا ۸ توله است.

وی گفت: محیط‌زیست در حفظ و حراست از این‌گونه‌های جانوری نادر و کمیاب، تلاش وافر می‌کند و در مجموع حیات وحش زنجان بدون وجود گونه‌های جانوری مختلف آرام بخش و زیبا نخواهد بود.

رستمی افزود: دخالت و دست‌کاری بشر در طبیعت از جمله تغییر کاربری زمین‌ها، فعالیت‌های کشاورزی، معدنی و احداث راه، باعث می‌شود تا امنیت حیات‌وحش منطقه با خطر جدی مواجه شود.

کدخبر: 850922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟