وجود 7 میلیون موتورسیکلت مرگ زا در ایران / ممانعت از ایجاد شغل سبز برای 300هزار نفر در کشور!

به گزارش خبرنگاراجتماعی رکنا، طبق آخرین آمار رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور از ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه در کشور،  ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه معادل ٣۵ درصد موتورسیکلت است.

نکته قابل توجه این است که از ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت موجود در کشور نیز ۷میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه بالای ۱۰ سال و ۱۵ سال سن دارند. یعنی دچار فرسودگی بوده و تولید آلاینده این موتورسیکلت ها بیشتر است.

براساس آمار مرکز معاینه فنی تهران، سالانه ۱۰۰ عدد گواهی معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها صادر می‌شود این در حالیست که ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند که سهم ۱۰ درصدی در انتشار ذرات معلق دارند. بیشتر این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری و فرسوده‌اند اما می‌بینیم که سالانه تنها ۱۰۰ موتورسیکلت گواهی معاینه فنی اخذ می‌کنند و این یعنی فاجعه یعنی هیچ نظارت و کنترلی بر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، وجود ندارد.

موتورسیکلت غیر استاندارد پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند

از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم که البته پدیده‌های طبیعی مانند گرد‌وغبار نیز روی این موضوع تأثیرگذار است. مسئله آلودگی هوا مثلا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان مانند خودروها و موضوع پدیده‌های طبیعی مانند گردوغبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ می‌دهد. ۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت مانند کارخانه‌ها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران، سهم منابع متحرک مانند اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در‌این‌میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند؛ چراکه اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد، چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم.

91 درصد جمعیت جهان در معرض آلودگی هوا

تنها همین امسال ۹۱ درصد از جمعیت جهان بطور روزانه در معرض آلودگی‌ بالای هوا قرار دارند و آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می گیرد.

داده‌های WHO نشان می‌دهد که از هر 10 نفر 9 نفر هوایی تنفس می‌کنند که بیش از حد مجاز دستورالعمل WHO حاوی سطوح بالایی از آلاینده‌ها است.

آلودگی هوا به گونه‌ای چشمگیر روی سلامت انسان تاثیر گذاشته و منجر به بروز بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی، سرطان ریه و ذات الریه بویژه در میان کودکان می‌شود.

سالهاست که درباره آلودگی هوا گزارش‌های متعددی منتشر شده است اما یکی از موضوعاتی که به آن آنچنان که باید توجه نشده، سهم موتور سیکلت ها در تولید آلاینده های گازی است.

علاوه بر این، هر 10 موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه یک اتوبوس قدیمی دیزلی در هر کیلومتر ذرات معلق منتشر می کند که عامل اصلی آلودگی هوا است. حال توجه داشته باشید که طبق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولین کشور  81 درصد موتورسیکلت ها باید اسقاط شوند.

این در حالی است که هم اکنون بسیاری از کشورها اقدامات زیادی برای کاهش تاثیر موتورسیکلت ها روی آلودگی هوا انجام داده اند و سعی می کنند از موتورسیکلت های برقی بهره ببرند.

دنیا برای آلودگی هوای موتورسیکلت ها چه می کند؟

یافته‌ها نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند انتشار آلاینده‌های جهانی و محلی را کاهش دهند و مزایای پایداری جهانی و بالقوه محلی را به همراه داشته باشند. بخش حمل و نقل یکی از انتشار دهنده‌های اصلی آلاینده‌های جهانی و محلی  است و موتورسیکلت‌ها بخش بزرگی از بخش حمل‌ونقل در  کشورها را تشکیل می‌دهند.برقی‌سازی موتورسیکلت ها یک استراتژی کلیدی کربن‌زدایی برای حمل‌ونقل است.

محمد رضا خانی واردکننده قطعات  موتورسیکلت، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این مسئله که چرا به سمت موتورسیکلت های استاندارد و برقی نمی رویم اظهار کرد: مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که همان اتفاقی که ما در زمینه ماشین شاهد آن هستیم، با یک مدل و روش دیگر برای موتور در حال اتفاق افتادن است. واردات موتور سیکلت در انحصار عده ای خاص است که وقتی وارد می کنند با عددهای عجیب و غریب آنها را می فروشند.

مافیا موتورسیکلت چه کسانی هستند؟

او ادامه می دهد: شما موتورهای جدید دنیا را در تهران می بینید که اختلاف قیمت زیادی با خارج از کشور دارند. برای مثال ایروکس یاماها که در صد کیلومتر، دو الی سه کیلیومتر می سوزاند و بی نظیر است، نمایندگی آن با سه برابر قیمت از سایت خود یاماها آن را برای فروش گذاشته است یا موتور وسپا ایتالیایی که آن هم نمایندگی دیگری دارد و قیمتی که روی این موتور گذاشته اند چند برابر قیمت همان موتور در سایت شرکت آن است. فلذا وقتی چنین شرایطی به وجود می آید طبیعی است، بسیاری از مردم نتوانند موتور خوب سوار شوند.

خانی تاکید می کند: طبیعتا فردی که شرایط اقتصادی خوبی ندارد و بیشتر قصد دارد با موتورسیکلت کار کند نمی تواند یک موتورسیکلت 150 تا 200 میلیون تومانی را خریداری کند.

این وارد کننده قطعات موتور سیکلت خاطر نشان کرد: مردم وقتی نمی توانند موتور خوبی بخرند، یک موتور اوراقی می خرند و قطعات نو بی کیفیت روی آن می اندازند تا فقط آنها را جابجا کند که این مسئله را چه در شهرستان ها و چه در شهرهای بزرگ به خصوص، افرادی که از موتور برای پیک استفاده می کنند، شاهد هستیم.

ایجاد شغل برای 300هزار نفر با راه افتادن خط تولید موتورسیکلت های برقی

خانی در پایان در مورد اینکه چرا به سمت واردات بیشتر و ارزان تر و حتی ساخت موتورسیکلت برقی در کشور نمی رویم تا هوای پاک تری داشته باشیم گفت: به سمت موتور سیکلت هیبریدی و برقی نمی رویم چون  دلایل متعدد دارد که یکی از آنها این است که بازار ایران عملا در اختیار کسانی است که قطعات چینی درجه چندم را وارد می کنند و آنها اجازه نمی دهند که ما چنین تولیداتی داشته باشیم. حتی ایران خودرو و سایپا نیز بنا بود که چنین موتورسیکلت هایی تولید کنند، اما موضوع به صورت کامل کنار گذاشته شد در صورتی که اگر چنین تصمیمی  اجرا می شد، حداقل برای 300 هزار نفر شاهد ایجاد شغل بودیم.

 

کدخبر: 845628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟