گفتگو با مبتلا به HPV/ آمار طلاق مبتلایان در حال افزایش/ واکسن HPV به واکسیناسیون عمومی اضافه شود

به گزارش خبرنگاراجتماعی رکنا، عفونت HPV یکی از علل زمینه‌ای سرطان دهانه رحم، چهارمین نوع سرطان شایع زنان در سراسر جهان است این در حالی است که ایران نیز روزهایی را می گذراند که طبق گفته مسئولین این ویروس در جامعه در حال افزایش است. البته گفتنی است که  تاکنون آمار دقیقی از مبتلایان به HPV  منتشر نشده است.

در ادامه گفت و گوی رکنا با یک زن را می خوانید که چند سالی می شود که درگیر این ویروس است. او از تجربه اولین مواجهه خود با خبر مبتلا شدن به این ویروس می گوید ، از روند درمان در ایران و سختی هایی که مبتلایان درگیر آن هستند.

این زن حدودا 35 ساله اینگونه گفت: روزی که مقابل دکتر نشستم و شنیدم  مبتلا به HPV هستم و سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم دارم تمام وجودم درگیر حس وحشتی شد که تا آن لحظه تجربه نکرده بودم. ترس و شرم و هجوم سوالاتی از وضعیت فعلی و آنچه قرار است در روزهای آینده زندگیم با آن سر کنم .یادم می آید هر چه دکتر بعد از این خبر به من داد را نشنیدم. فقط فکر می کردم چگونه باید به اطرافیان بگویم مبتلا به چه بیماری هستم و سخت ماجرا آنجا بود که اکثریت تصور می کنند تنها از راه رابطه جنسی منتقل می شود.

او در ادامه گفت: خیلی زود متوجه شدم این ترس و حس شرم یک حس مشترک در لحظه با خبر شدن به این بیماری برای اکثریت زنان است. بعد فهمیدم که از هر 10 نفر هشت نفر در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند.

این زن در پاسخ به این سوال که به نظر شما چگونه ترس ناشی از مبتلا شدن به  HPV را می توان از بین برد؟ تاکید کرد: صحبت کردن در مورد این ویروس می تواند ترس آن را کمتر کند. صحبت یعنی آگاهی بخشی، صحبت یعنی آموزش این اصل که اگر مبتلا شدید بتوانید در مورد آن صحبت کنید و از اضطراب دور شوید.

تاکید داشت : ما در ایران به اندازه کافی در مورد این موضوع صحبت نمی کنیم. فلذا باید در مورد مسائل آزادانه‌تر بحث کنیم. این رها شدن در صحبت کردن در مورد این ویروس به معنای صحبت با دوستان، یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا خانواده وقتی به موقع و درست شکل بگیرد و درک درست ایجاد شود به حتم روان آرامتری را برای مبتلا ایجاد می کند.

این زن جوان مبتلا با صدایی که از دقایق قبلی محکم تر بود افزود: در سکوت رنج نکشید، به تنهایی ادامه ندهید. مخاطب من مبتلایان به HPV است. مسئولان بهداشتی و آموزشی کشور باید بدانند سکوت و نگفتن خطرناک ترین انتخاب است و باید در مورد این بیماری حتی با کودکان صحبت شود تا اطلاعات مورد نیاز را بدانند. در ایران نه تنها اطلاع رسانی درستی صورت نمی گیرد بلکه هزینه واکسن های این بیماری نیز بسیار بالا است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته واکسیناسیون سراسری نوجوانان را علیه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اجرایی کرده اند.

حذف سرطان دهانه رحم با یک واکسن

واکسن HPV به یکی از 3 هدف جهانی برای دستیابی به حذف سرطان دهانه رحم به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی کمک می کند.

الهه شعبانی،رئیس انجمن احیا که در حوزه HVI و HPV خدمات مختلف رایگانی دارند، در این زمینه و هزینه های واکسن HPV به رکنا می گوید: گارداسیل خارجی برای HPV حدود 3 الی 4 میلیون تومان است و از آنجایی که باید سه فاز گرفته شود، این هزینه 10 الی 12 میلیون تومان در می آید. و توصیه ما این است که افراد هر فاز را با هم خریداری کنند چراکه ممکن است سه ماه بعد دیگری آن را پیدا نکنند.

او افزود: البته واکسن ایرانی نیز وجود دارد که بین 500 الی 600 هزار تومان است. اما خب طبیعتا پزشکان همیشه نوع خارجی آن را به دلیل تاثیر بیشتر پیشنهاد می دهند. اما باید قبول کرد که افراد اگر واکسن را تزریق کنند برای خودشان خیلی بهتر است.

شعبانی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهد و کمک های مالی برای واکسیناسیون انجام دهد، تشریح کرد: دولت شاید با واکسیناسیون عمومی  هزینه زیادی را متحمل شود اما، می تواند از هزینه های زیادی که پیش روی او قرار می گیرد نیز جلوگیری کند. برای مثال هزینه  درمان سرطان دهانه رحم امروز کم نیست. چرا وقتی ما می توانیم به راحتی از آن پیش گیری کنیم این کار را انجام دهیم.

رئیس انجمن احیا ارزشها تاکید کرد: در حال حاضر طلاق و جدایی هایی را شاهد هستیم که به دلیل همین بیماری HPV صورت می پذیرد و مسئولین قضایی به راحتی می توانند با یک بررسی آمار آن را منتشر کنند.

 

 

 

کدخبر: 845126 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟