خسارت میلیونی سالانه آلودگی هوا به صاحبان املاک تهران/ صدمات اقتصادی به اموال که برایش دادگاهی برگزار نمی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد و شواهدی بر مدیریت برای کاهش آن وجود ندارد. اثرات آلودگی هوا همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. برای سلامتی ما مضر است ، با کاهش دید و مسدود کردن نور خورشید، ایجاد باران اسیدی و آسیب رساندن به جنگل ها، حیات وحش و کشاورزی، بر محیط زیست تأثیر می گذارد.  سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا در جهان خود را از دست می‌دهند.

بعد نیست بدانید که بیش از 4000 نفر تنها در چند ماه به دلیل مه دود شدیدی که در سال 1952 در لندن رخ داد جان خود را از دست دادند. ازن سطح زمین باعث انقباض ماهیچه های ریه شده و تنفس را دشوار می کند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ازن می تواند باعث گلودرد، سرفه، التهاب ریه و آسیب دائمی ریه شود. اما آلودگی هوا تنها بر سلامت بدن انسان ها اثرگذار نیست بلکه بر اقتصاد کشورها نیز تاثیر می گذارد.

بودجه اجرای قانون هوای پاک 1401

 سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک تصویب و برای اجرا به دستگاه های مرتبط ابلاغ شد، اما با گذشت حدود ۵ سال از ابلاغ این قانون به نظر می رسد از انتشار آلاینده ها در هوا به ویژه در کلانشهرها کاسته نشده است.در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک دیده شد که البته با توجه به نیازها برای رسیدن به هوای پاک این رقم ناچیز است و قادر نیست کمکی به شهروندان داشته باشد.

تاثیر آلودگی هوا بر سازه های شهری

اثرات آلودگی هوا را می تواند در بخش های مختلف زندگی شهروندان ساکن شهرهای آلوده مشاهده کرد. از سلامت گرفته تا تخریب های اقتصادی را در بر می گیرد .آلودگی هوا حتی سازه های شهری را نیز تحت حمله قرار می دهد و خسارت به ساختمان ها و محیط های شهری وارد می کند.

سوزاندن سوخت های فسیلی باعث آزاد شدن اکسیدهای گوگرد و نیتروژن در جو می شود. باران اسیدی زمانی تشکیل می شود که دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن با قطرات آب موجود در جو مخلوط می شوند و اسید سولفوریک و اسید نیتریک تولید می کنند.بادها می توانند این آلاینده ها را تا هزاران مایل حمل کنند، تا زمانی که به صورت باران اسیدی به سطح زمین روی برگ های می افتند. در ادامه اسیدیته خاک و آب را افزایش می دهند.

آلودگی هوا به ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها نیز حمله می کنند و سازه های شهری تحت تأثیر باران اسیدی قرار می‌گیرند که هر سال  میلیاردها دلار خسارت مالی به بار می‌آورند. باران اسیدی ملات را بین آجرها حل می کند، پایه های سنگی را ناپایدار می کند و ساختمان ها و مجسمه های باستانی تراشیده شده از سنگ مرمر و سنگ آهک را از بین می برد.

تاثیر آلودگی هوا بر آثار ملی و خسارت مالی به صاحبان املاک

آلودگی هوا تاثیر تخریبی بر آثار ملی و بناهای تاریخی دارد به طوری که تعمیر یا حفاظت از آنها می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. آلودگی هوا به صاحبان املاک خسارت مالی می زند. باران اسیدی رنگ را از بین می‌برد و روکش آلومینیومی را می خورد و نیاز به تعمیر و رنگ‌آمیزی را تسریع می‌کند و ظاهر زیبایی خانه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ذرات آلودگی هوا، ساختمان ها را کثیف می کند، به این معنی که صاحبان املاک باید پول بیشتری را برای پاکسازی خرج کنند.

صدمه آلودگی هوا به بازار چوب

کیفیت پایین هوا نیز بر کشاورزی و جنگل ها فشار وارد می کند. به عنوان مثال، باران اسیدی منجر به از بین رفتن مواد مغذی خاک می شود  که منجر به کاهش سلامت و رشد درختان می شود.  صدمه که آلودگی هوا به بازار چوب می زند صدها میلیون دلار است. بر اساس محتوای خاک و سطح باران اسیدی این احتمال وجود دارد که میلیون‌ها متر مکعب چوب در سال از بین برود. 

ضرر آلودگی هوا به صنعت گردشگری

 آلودگی هوا به سایر صنایع مانند گردشگری و ماهیگیری تجاری نیز آسیب می رساند. بخش بزرگی از صنعت گردشگری به محیط زیست مربوط می شود.  لذت بردن از مناظر دیدنی و لذت بردن از حیات وحش و طبیعت وقتی آلودگی هوا زیاد شده و گسترش یابد دشوار است.

خسارت آلودگی هوا به ذخایر ماهی

باران اسیدی همچنین می تواند ذخایر ماهی را کاهش دهد که می تواند پیامدهای جدی برای ماهیگیری  و صنعت ماهیگیری داشته باشد.

کدخبر: 845029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟