دلار 34 هزار تومانی و رشد قیمت غذا، دارو و زندگی در ایران/ خطر افزایش جرایم خرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، امروز 11 آبان ماه 1401 دلار به 34,400 رسید. بالا و پایین آمدن قیمت ارز چه تاثیری بر زندگی ایرانیان دارد؟ مهمترین اثر افزایش قیمت ارز در زندگی مردم افزایش تورم است.قیمت کالاهای وارداتی بالا می‌رود، از گندم و برنج گرفته تا گوشی موبایل و خودرو ...

نرخ دلار در حالی از 34 تومان گذشت که  نرخ تورم سالانه مهرماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٩ درصد رسیده است و این یعنی با افزایش قیمت ارز ،ایرانیان که دیگر توان اضافه شدن گرانی را ندارند به زودی با گرانی بیشتر مواجه خواهند شد.

تاثیر افزایش قیمت ارز بر رشد آمار آسیب های اجتماعی

احسان سلطانی- کنشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه  اقتصاد ایران که به این اندازه دلاریزه شده است وقتی قیمت دلار افزایشی می شود یعنی همه چیز گران می شود از قیمت آب معدنی و پوشک بچه تا غذا، دارو و اجاره خانه بالامی رود گفت : اگر ما دلار نداریم پس تشکیل صف های مردم برای خرید دلار چیست؟ اگر دلار داریم چرا نرخ آن کاهشی نمی شود؟ بنابراین کاری که دولت در حال حاضر انجام می دهد این است که دلار را به مردم می فروشد و هرچه بتواند هم نرخ آن را بالا می برد. این مساله خود منشا گرانی، تورم و بدبختی مردم است.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه دولت از این شرایط سود می برد و شعار و حرف زدن راحت است افزود: دولت، بنگاه های خصولتی و بانک های خصوصی و عده ای وابسته از تورم سود می برند، تورم باید بالای 40 درصد باشد تا بانک ها و بنگاه ها بتوانند فساد و پول هایی که نابود کردند را جبران کنند. آنقدر باید تورم بالا رود تا به سود برسند. بنگاه های خصولتی با افزایش قیمت ارز و گرانی ها سود می کنند، زیرا هزینه های داخلی آنها ثابت است.بنابراین از اساس برنامه دولت افزایش قیمت ارز و گرانی است. برنامه دولت این است که کشور را با مالیات تورمی اداره کند.

احسان سلطانی، تحلیلگر و پژوهشگر مسائل اقتصادی تاکید داشت : اکنون برای داشتن یک زندگی در حد متوسط در شهر تهران برای یک خانواده دو نفره، به طور میانگین، ماهیانه حداقل 15 میلیون تومان باید هزینه کرد. اگر این خانواده، یک خانه با متراژ متوسط (حدود 70 متر مربع)، در مرکز شهر اجاره کند، این هزینه ها به حدود 30 تا 40 میلیون در ماه نیز می رسد. اگر همین شرایط را در دیگر شهرهای بزرگ در نظر بگیریم، از این مبلغ، 5 الی 10 میلیون تومان کسر می شود. همچنین در شهرهای کوچک که اجاره خانه پایین است، این رقم به صورت ماکسیمم، به 15 میلیون تومان می رسد. حال تصور کنید قیمت ارز افزایش یابد همه این گرانی ها، چند برابر می شود، این در حالی است که حقوق و مزایای کارگر و کارمند افزایش نمی یابد.

این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه اکنون بیش از 50 درصد جامعه ایرانی اجاره نشین هستند، گفت: افزایش نرخ ارز در حالی مطرح است که بیش از 30 درصد مستاجران ناچار به جا به جایی ناخواسته از محله های بهتر به محلات پایین تر شده اند. این ها منجر به نابسامانی ها و آسیب های اجتماعی می شود.

رشد آمار سرقت و جرم با افزایش قیمت ارز

مجید ابهری- آسیب شناس  اجتماعی با بیان اینکه  دلایل محیطی تاثیر مستقیم بر افزایش آسیب های اجتماعی و بروز تنش های روحی و روانی دارند گفت : متاسفانه اعتیاد، گرانی، تورم و بیکاری از عوامل تشدید آسیب های اجتماعی هستند.

 مجید ابهری افزود:عوامل یاد شده بر تنش های روحی، افزایش استرس و اضطراب در جامعه اثر مستقیم دارند.۶۵ درصد از جرایم و بزهکاری های خرد به علت اعتیاد در جامعه اتفاق می افتد، جرایم خرد عبارتند ازجیب بری، کف زنی، سرقت لوازم درون خودرو و امثال آن ها هستند.

متخصص علوم رفتاری تصریح کرد: اقشار بیکار، کم درآمد و بازنشسته تاثیر پذیری بیشتری را از گرانی و تورم لجام گسیخته در جامعه خواهند داشت. ۷۰ درصد از اضطراب ها در میان اقشار کم درآمد ناشی از گرانی است.فشارهای روحی و روانی  باعث بروز تنش های رفتاری می شود، اینگونه افراد با کوچکترین تنش اجتماعی از کوره به در آمده و با خشم  با شهروندان برخورد می کنند. حدود ۸۰ درصد از درگیری های فیزیکی و لفظی ناشی از گرانی ها و فشارهای اقتصادی است.

آسیب شناس اجتماعی گفت:فقر زاینده فساد است ک فساد هم فقر را در جامعه به وجود می آورد.بعضی از سرقت های خرد همانند مواد غذایی مرغ و برنج به دلیل سیر کردن شکم خود و خانواده است. بنابراین میتوان گفت با افزایش تورم آسیب های اجتماعی در جامعه رشد چشمگیری دارند. 

متخصص علوم رفتاری گفت: برای کاهش آسیب های  اجتماعی به علت فقر باید دولت و سازمان های حمایتی و مردم نهاد با پشتیبانی از نیازمند،با فقر مبارزه کنیم.کمک های مقطعی در جای خود و به صورت موقت خوب است اما باید با بالا بردن سطح درآمد و ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی برای خانواده ها هم با آسیب های اجتماعی ناشی از فقر مقابله کرد و هم از فشار اقتصادی خانواده ها کاسته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 839052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟