مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس در مورد نحوه احیای قلبی مهسا امینی توضیح بدهند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر موضوع خونریزی از گوش مهسا امینی که در تصاویر منتشرشده از mahsa amini در بیمارستان کسری مشخص شده است، این سوال را در افکار عمومی پدید آورده که دقیقا علت این خونریزی چه بوده است؟

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس و عضو کمیته حقیقت یاب مجلس درباره جزئیات رسیدگی به علل درگذشت مهسا امینی با رد مساله ضربه مغزی این مرحومه به دیده بان ایران گفته است: «آنچه مشهود بود این است که مرحومه در سال 87 طی یک بیماری که غده کوچکی در سر داشت تحت عمل جراحی قرار می گیرد و پس از آن دچار دیابت می شود که برای درمان دیابت مجبور به مصرف دارو می شود که سبب رقیق شدن خون می شود و دلیلی که ایشان از ناحیه گوش دچار خونریزی شده بوده، همین موضوع است.»

در همین راستا، از دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرسیدیم که آیا رقیق بودن خون، الزاما سبب خونریزی از گوش می شود یا خیر؟ او در پاسخ به خبرنگار رکنا توضیح داد: خونریزی از گوش الزاما ربطی به رقیق بودن خون ندارد و بیشتر می تواند به دلیل تروما این اتفاق رخ داده باشد. در تصاویر منتشرشده توسط نیروی انتظامی مشخص است که مهسا به دلیل زمین خوردن در مقر پلیس دچار تروما شده و ممکن است خونریزی از گوش به همین علت رخ داده باشد.

از نظر پزشکی بدن مهسا امینی در زمان حادثه نباید جابه جا می شد

هاشمیان با تاکید بر اشتباه بودن نحوه احیای مهسا امینی پیش از انتقال به بیمارستان گفت: آنچه در فیلم منتشرشده توسط نیروی انتظامی مشخص است، این که نحوه احیای قلبی مهسا امینی درست نبوده است و مطابق هیچ کدام از گایدلاین های علمی مربوط به احیای قلبی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: افراد حاضر در مقر نیروی انتظامی از نظر علمی اصلا اجازه نداشتند که بدن بیماری را که دچار سکته شده است، برای احیا به اتاق کناری انتقال دهند، بلکه باید در همان نقطه ای که بیمار افتاده بود، نبض و علایم حیاتی او را بررسی می کردند و سپس با حضور ماموران اورژانس عملیات لوله گذاری و احیای CPR را انجام می دادند و به بیمار شوک می دادند. اما متاسفانه در تصاویر منتشرشده از نحوه احیای مهسا امینی  هیچ کدام از این اعمال را مشاهده نمی کنیم و به همین دلیل است که می گوییم نحوه احیای ایشان اشکالات داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: ممکن است عوامل اورژانس حاضرشده  به این دلیل به مهسا امینی شوک نداده باشند که قلب مهسا در آن مقر هنوز کار می کرد، در چنین شرایطی سوال مهم این است که قلب مهسا امینی دقیقا در چه مرحله ای از کار افتاد ؟

هاشمیان در ادامه توضیحات خود گفت: اگر لحظه ای که مهسا امینی به بیمارستان کسری رسید، نبض نداشت، قطعا اورژانس مقصر است که نتوانسته فرآیند صحیح احیا را برای ایشان انجام دهد. در چنین شرایطی شخص وزیر بهداشت و رئیس اورژانس کشور باید در این خصوص توضیح بدهند که اگر عوامل آنها نتوانستند مهسا امینی را با علایم حیاتی به بیمارستان برسانند، قطعا جابه‌جا کردن مهسا در مقر پلیس و انتقال او به اتاق کناری اشتباه بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اکنون پرونده ایشان باید از نظر پزشکی بخصوص ابهامات موجود درباره عملکرد اورژانس بررسی شود. زیرا بسیاری از پزشکان نمی توانند آنچه درباره پرونده پزشکی مهسا امینی توسط مقامات آگاه گفته می شود را با اطلاعات علمی خود مقایسه کنند و به این نتیجه برسند هیچ اشتباهی در پرونده پزشکی مهسا وجود ندارد.

مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس باید پاسخگو باشند

هاشمیان با تاکید بر لزوم پاسخگویی مسئولان ارشد نظام سلامت درباره پرونده پزشکی مهسا امینی گفت: مجموع تصاویر و اطلاعات منتشرشده درباره فرآیند احیای مهسا امینی نشان می دهد که احیای این شخص براساس گایدلاین بین المللی احیای قلبی – ریوی (AHA) توسط اورژانس و بیمارستان اشتباه بود و مسئولان وزارت بهداشت و اورژانس باید به این سوال پاسخ دهند که چرا فرآیند دقیق احیای علمی را به نیروهای خود آموزش نداده اند؟

کدخبر: 827480 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟