نسل آینده از عشق به یوزپلنگ ایرانی می گوید / فوتبالیست هایی که عکس "پیروز" بر پیراهن آنها می درخشد + فیلم
حجم ویدیو: 39.15M | مدت زمان ویدیو: 00:02:21

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که اخیرا مجید ساعدی فر، مالک برند «مجید» به عنوان تولیدکننده پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 قطر در گفت و گو با رکنا از این خبر داد که تصویر یوزپلنگ ایرانی در بازی های جام جهانی مجددا به پیراهن تیم ملی فوتبال بازخواهد گشت، چند ماهی است که تیم فوتبال نوباوگان (زیر 12 سال) شموشک گلستان پیش قدم شده است و در یک اقدام جذاب محیط زیستی، تصویر «پیروز» تنها توله یوز باقیمانده از زایمان یوزپلنگ ایرانی مادر به نام «ایران» در پارک ملی توران را بر پیراهن ورزشی خود حک کرده است.

اقدام زیبای کودکان گلستانی نشان می دهد که خوشبختانه بخشی از کودکان کشور با راهنمایی های صحیح والدین و مربی های خود، نسبت به محیط زیست ایران دغدغه دارند و دوست دارند سهمی در حفاظت از طبیعت و حیات وحش کشورمان داشته باشند. البته شاید این اقدام تیم فوتبال نوباوگان شموشک نتواند به صورت مستقیم بر بهبود وضعیت حفاظت از یوز ایرانی و سایر گونه های مهم حیات وحش کشورمان تاثیر بگذارد، اما همین که بخشی از کودکان ایران از همین حالا به فکر حفظ محیط زیست هستند، جای این امیدواری را ایجاد می کند که نسل آینده کشورمان بیش از ما به حراست از داشته های طبیعی ایران اهمیت دهند و برای حفظ منابع طبیعی و حیات وحش کشور تلاش کنند.

امیدواریم "پیروز" و یوزهای دیگر برای نسل های آینده ایران بمانند

ایده قرار گرفتن عکس «پیروز» بر پیراهن تیم فوتبال شموشک گلستان توسط سید مجتبی حسینی، سرمربی این تیم ارائه شده است؛ کسی که علاوه بر سوابق فوتبالی متعدد و برخورداری از مدرک مربیگری B از AFC، در رشته مهندسی محیط زیست گرایش تنوع زیستی تحصیل کرده و 22 سال نیز کارمند اداره کل محیط زیست استان گلستان بوده است. او اکنون سه سال است که با تیم فوتبال نوباوگان شموشک گلستان همکاری می کند و سال گذشته نیز در مسابقات لیگ زیر 12 سال استان گلستان به مقام قهرمانی رسید.

از مجتبی حسینی درباره علت انتخاب تصویر پیروز برای درج روی پیراهن تیم تحت مدیریتش پرسیدیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: امروزه فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی، مسئولیت ها و کارکردهایی را به دوش گرفته است که اثربخشی آن برهیچ کس پوشیده نیست. به قول نلسون ماندلا، فوتبال می تواند به عنوان حلقه اتصال ملت ها برای دستیابی به صلح و دوست داشتن نقش ایفا کند. به همین دلیل، باشگاه فرهنگی ورزشی شموشک گلستان با تبادل نظر و بررسی هایی که انجام داد، تصمیم گرفت که تصویر پیروز، تنها فرزند بازمانده «ایران» (یوزپلنگ ماده پارک ملی توران) را بر پیراهن تیم نوباوگان خود درج کند.

وی افزود: ما برای جلب توجه مردم استان گلستان و سایر ایرانیان به گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی تصمیم گرفتیم عکس پیروز را روی پیراهن تیم نوباوگان خود درج کنیم. البته ما می توانستیم تصویر دیگری از یوز ایرانی روی پیراهن تیم بگذاریم، اما با توجه به تصور ذهنی که در بین افکار عمومی از درج تصویر یوزپلنگ بر پیراهن تیم ملی بزرگسالان وجود داشت، ما تصویر «پیروز» را بر پیراهن تیم نوباوگان خود درج کردیم؛ بخصوص که «پیروز» تنها بازمانده از سه بچه یوزی محسوب می شود که نیاز به توجه ومراقبت ویژه دارد تا باقی بماند؛ هم برای «ایران» و هم برای سرزمین ایران و نسل های آینده.

"پیروز" به بچه های تیم من امیدوار است

حسینی با تاکید بر توجه ویژه بازیکنان تیم نوباوگان شموشک گلستان به لزوم حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: نگاهی که در تصویر درج شده بر پیراهن تیم ما از «پیروز» وجود دارد، به گونه ای است که ظاهرا او به بچه های ایران می گوید که «من به شما امیدوارم». پیام بچه های تیم من به عنوان آیندگان این سرزمین هم به تمام یوزپلنگ های ایرانی این است که ما به شما امیدواریم که برای ما بمانید. خوشبختانه هم والدین بچه های تیم و هم مربیان و بازیکنان تیم هایی که مقابل ما به میدان می آیند نیز این پیام را درک کرده اند و با کنجکاوی از ما پیگیری می کنند که چگونه می توانند در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی مشارکت کنند.

سرمربی تیم فوتبال نوباوگان شموشک گلستان ادامه داد: نکته مهمی که در پیام بچه های تیم ما درباره درج تصویر توله یوز ایرانی بر پیراهن تیم وجود دارد، این است که تنوع زیستی ایران و جهان در معرض آسیب قرار دارد و ما نسلی هستیم که باید کاری بکنیم که این غنای زیستی بیش از این دچار آسیب نشود. در این شرایط افزایش آگاهی و ارتقای فرهنگ محیط زیستی جامعه یکی از کلیدهای اساسی رهایی از وضعیت نامناسب کنونی تنوع زیستی ایران است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در مسابقاتی که به میدان می رویم، با توزیع تراکت، هد و بروشورهای آموزشی پیام خود درباره لزوم حفظ تنوع زیستی کشور را به اطلاع دیگران می رسانیم. البته انتظار داریم که فدراسیون فوتبال کشورمان نیز ما را به عنوان تیمی که سعی در آگاهی رسانی محیط زیستی داریم، فراموش نکند و توجه ویژه ای به موضوع یوزپلنگ ایرانی داشته باشد. بنابراین انتظار ما از فدراسیون فوتبال این است که پیام کودکان ایران را در جام جهانی به کودکان جهان برساند.

فدراسیون فوتبال بخشی از درآمدهای فیفا را برای حفظ تنوع زیستی هزینه کند

حسینی در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر لزوم درج تصویر یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی 2022 قطر گفت: فدراسیون فوتبال باید با رایزنی با فیفا تصویر یوزپلنگ را به عنوان نماد همیشگی درج شده روی پیراهن تیم های ملی ایران به ثبت برساند تا از این طریق هم در بخش فرهنگ سازی در مقوله حفاظت از محیط زیست، مسئولیت اجتماعی خود را به انجام برساند و هم مبلغی از درآمدهای تیم ملی را که از فیفا دریافت می کند، برای حفظ تنوع زیستی کشور هزینه کند.

سرمربی تیم فوتبال نوباوگان شموشک گلستان ادامه داد: حفاظت از تنوع زیستی و محیط زیست کشور طبق اصل پنجاهم قانون اساسی یک وظیفه عمومی است و با توجه به این که گونه های در معرض خطر انقراض مختلفی از جمله یوزپلنگ ایرانی در کشورمان وجود دارد، تا دیر نشده است، هرکس باید در هرجایگاهی که قرار دارد، با انجام هر کاری که می تواند، به حفظ این گونه ها کمک کند و مانع حذف این ذخیره های ژنی از طبیعت کشورمان شود. این گام ها هرچقدر هم کوچک باشند، بازهم موثر خواهند بود و می توانند کاری کنند که یوزپلنگ آسیایی مانند شیر ایرانی و ببر هیرکانی از چرخه حیات حذف نشوند.

وی در پایان تصریح کرد: از آقای کیانوش رحمتی، مالک باشگاه شموشک گلستان و آقای عیسی ساورسفلی، مدیریت محترم باشگاه که نهایت حمایت و همکاری را داشته اند، تشکر کنم. همچنین از همکاران خوبم استادعلی سعیدی، علی قاسمعلی ، علی بیدری و ... که برای رشد و تعالی بچه ها زحمت می کشند، سپاسگزارم. همچنین از بازیکنان خوبم محراب نورمحمدی، علی عباس نژاد، امیرعلی تازیکه، امیرعلی الوند، امیررضا ترک، امیرعلی بابایان، عبدالقادرشادان، یاسین رحیمی ، امیررضا ذبیحی، امیرحسین نیکنام و ... که درتمرینات و مسابقات با تمام انرژی خود حاضر می شوند و از طرح درج تصویر یوزپلنگ بر پیراهن تیم استقبال کرده اند، تشکر می کنم.

کدخبر: 824283 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟