افزایش تحصیلکرده های خلافکار به زودی در ایران / طرد شدگان اجتماعی، زمینه ارتکاب هر خلافی را دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نتایج کنکور ارشد 1401 مشخص شد. عده ای در دانشگاه های دولتی صاحب صندلی و عده دیگری در دانشگاه های پولی. در این میان، آن هایی که در پردیس های خودگردان پذیرفته شده اند، باید شهریه بیشتری پرداخت کنند (حتی نسبت به دانشگاه آزاد ). در صورتی که پردیس های خودگردان، شعبه هایی از دانشگاه های دولتی هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت شهریه ایجاد می ‌شوند و صرفا به دلیل اینکه در مدرک نهایی، نام دانشگاهی اسم و رسم دار ذکر می شود، شهریه های گزاف و کمر شکن از دانشجو گرفته می شود.

نرخ تورم نقطه ای در مرداد 1401، 52/2 درصد بود؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۲/۲ درصد بیشتر از مرداد ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. همچنین آمار نشان می دهد که نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر در بهار امسال، 9/2 درصد بوده است. از طرفی دیگر، بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می دهد که در بهار ١٤٠١، ١٦/٦ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می دهد این نرخ نسبت به بهار ١٤٠٠، به میزان ١/٠ درصد افزایش یافته است.

حال سوال اینجاست، اگر یک دانشجو شاغل باشد، با کف دستمزد بر مبنای آنچه وزارت کار تعیین کرده است؛ _حقوق 5 میلیون و 600 هزار تومان) چه طور می تواند شهریه های سنگین دانشگاه و هزینه های جاری آن را متقبل شود؟ با این وجود، این فرض، در شرایطی مورد پذیرش است که دانشجو شغلی داشته باشد؛ اگرنه، تحصیل، عملا بی معنا است. در چنین شرایطی چه بلایی بر سر دانشجویی که سال ها تلاش کرده تا بتواند در رشته تحصیلی مورد علاقه اش تا مقاطع عالی درس بخواند؛ ولی ناگهان با دیوار سخت بی پولی بر می خورد می آید؟ 

طرد شدگان اجتماعی، زمینه هرگونه بزه و خلاف کاری را دارند

مصطفی آب روشن ، عضو انجمن های جامعه شناسی و جرم شناسی ایران، در گفت و گو با رکنا با اشاره به آسیب هایی که خروج متقاضیان از چرخه نظام آموزش عالی ، چه آسیب هایی برای جامعه می تواند در پی داشته باشد، می گوید: افرادی که هدف هایی دارند؛ ولی به ناچار، مجبور می شوند آن را ترک کنند بیشتر به سمت انحرافات و بزه کاری های ناشی از طرد شدن از جمع سوق داده می شوند.

وی می افزاید: یک جوان، حرکت می کند، به جلو می رود و در رقابت ها شکست می خورد؛ این می شود نتیجه تمام آنچه یک جوان مدت ها در سر می پرورانده است. جا ماندگان و طرد شدگان اجتماعی، زمینه هرگونه بزه و خلاف کاری را دارند. اکثر خلافکاران در جامعه، کسانی هستند که از جامعه طرد شده اند.

دانشجویی که بخاطر ناتوانی مالی ترک علم اندوزی می کند، دچار نابسامانی ذهنی می شود

او با اشاره به اینکه شخصی که از ابتدا درس نمی خوانده با کسی که می خواهد در دانشگاه درس بخواند و مدت ها برای آن تلاش کرده است تفاوت دارد، می گوید: افرادی که از اول درس نمی خواندند، چون به سمت کار کردن گرایش پیدا می کنند، کمتر دچار مشکل می شوند؛ ولی کسانی که به سمت دانشگاه حرکت می کنند و در نهایت طرد می شوند، از لحاظ روانی دچار نابسامانی های ذهنی می شوند.

مصطفی آب روشن با تاکید بر اینکه این مهم، به اینکه نظام آموزشی مشکلی دارد ارتباطی ندارد، می گوید: در همه جای دنیا دانشگاه های پولی وجود دارند. اینکه کسی نمی تواند هزینه دانشگاه را پرداخت کند، به نظام نابسامان اقتصادی کشور باز می گردد؛ در واقع پایه های اقتصادی کشور نظام مند نیست.

او در پایان می گوید: تورم، رکود ، کمبود شغل، فاصله طبقاتی  و... باید حل تا سایر مسائل مرتفع شوند. مشکلات اقتصادی کمر آن خانواده ها را شکسته است و دانشگاه ها صرفا یکی از مصادیق نابسامانی اقتصادی هستند.

کدخبر: 822455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟