انتشار مقاله واکسن mRNA ایرانی "کُرناپسین" در بخش تخصصی نشریه Nature

به گزارش رکنا، به دنبال شیوع پاندمی کرونا و نیاز مبرم کشور به واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کووید، مطالعه روی واکسن mRNA با پلتفرمی مشابه نمونه های خارجی نظیر فایزر و مدرنا با عنوان واکسن کرناپسین، در دستور کار یک تیم پژوهشی زیر نظر معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار گرفت.

به دنبال آغاز مطالعات از اردیبهشت سال ۱۳۹۹، در اواسط تابستان، فناوری سنتز mRNA مربوطه، منطبق با استانداردهای تعیین شده در مطالعات پیشین، تکمیل و کارایی مولکول حاصله در ایجاد پاسخ ایمنی در موش مورد تایید قرار گرفت.

به صورت موازی، طراحی و ساخت نانوذرات لپیدی به عنوان حامل مولکول های mRNA انجام گرفته، عدم سمیت، کارایی بالا در محصورسازی و تحویل mRNA به سلول های هدف، ارزیابی و تایید شد.

با نهایی شدن سازه به دست آمده، فاز مطالعات حیوانی بر روی موش و میمون رزوس با تکیه بر امکان سنجی و اثبات مفاهیم (Proof of Concept) آغاز و علیرغم تمامی کمبودها، دشواری در واردات مواد اولیه و غیره در اواسط اسفندماه ۱۳۹۹ تکمیل شد.

مقاله نیچر

اکنون هم مقاله حاصل از این تلاش به عنوان یک مقاله بین المللی ایران در زمینه طراحی و تولید واکسن علیه کووید۱۹و همچنین اولین گزارش موفقیت آمیز از دستیابی کشور به فناوری واکسن های بر پایه mRNA، در بخش تخصصی نشریه معتبر Nature به نام npj Vaccines پذیرفته و امروز در این نشریه منتشر شد.

اگرچه به دلیل تحریم، راه اندازی خط تولید محصول و تکمیل فاز پیش بالینی با وقفه مواجه شد، دست‌یابی پژوهشگران ایرانی به فناوری واکسن های مبتنی بر mRNA، افق روشنی را برای طراحی و عرضه نسل نوینی از داروها به منظور پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات خودایمنی، ایدز و سایر عفونت های ویروسی، ترسیم می کند.

کدخبر: 821713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟