ساخت سد خرسان 3 متوقف می شود

به گزارش رکنا، به دنبال شکایت های متعدد جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس و پیگیری های کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان سد خرسان 3 متوقف می شود.

سد خرسان‌ 3 با 24 کیلومترمربع وسعت، 155 مترارتفاع، یک میلیارد و 185 میلیون مترمکعب حجم و 39 کیلومتر طول یکی از بزرگترین سدهای بتنی خواهد بود که عملیات اجرایی آن از سال 86 آغاز شده بود و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سدهای پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سد خرسان‌ 2 و 3 را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان می کردند.

البته بنابر گفته منابع آگاه این طرح که در ابتدا تنها قرار بود به ایجاد یک سد اکتفا شود، در میانه راه برای آن طرح دیگری تعریف شده لسا و انتقال آب بین‌حوضه‌ای نیز به آن اضافه شده است تا آبی به میزان 400 میلیون مترمکعب در سال به استان‌های یزد، کرمان، شهرضا، دهاقان، مبارکه و سمیرم استان اصفهان منتقل کند.

اولویت نخست احداث سد خرسان 3 از سوی وزارت نیرو، تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت برای مردم لردگان و منطقه جغرافیایی مربوطه عنوان شده است، اما از سال ها پیش برخی فعالان محیط‌زیست و باستان‌شناسان کاوشگر نسبت به اجرای این سد بدون توجه به ضوابط و اصول کارشناسی و علمی هشدار داده و آن را عامل فجایع طبیعی و تاریخی در منطقه عنوان می‌کنند.

فعالان محیط زیست چهارمحال و بختیاری معتقدند سد خرسان 3 بیش از 2400 هکتار از جنگل‌ها و بوته‌زارهای منطقه زاگرس در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را زیر آب می‌برد و هزاران ذخیره نادر جنگلی از گونه‌های بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی را در خط مرزی منطقه حفاظت شده دنا که یک ذخیره‌گاه زیست‌کره جهانی است را نابود می‌کند.

همچنین به گفته فعالان محیط زیست چهارمحال و بختیاری، با احداث سد خرسان 3، 24 آبادی با بیش از 800 خانوار در دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به زیر آب رفته و بیش از یک هزار معیشت در حوزه زراعت و باغداری، دامداری، پرورش زنبورعسل و آبزی‌پروری از بین خواهد رفت.

علاوه بر این ها، آبشار آتشگاه به عنوان طولانی‌ترین آبشار خاورمیانه که یکی از آثار ارزشمند و مزیت‌های منحصربه فرد طبیعی، اقتصادی و اشتغالزایی منطقه است نیز در دریاچه سد غرق خواهد شد و بدین ترتیب دسترسی به این آبشار به مساحت 2 کیلومتر از دست می‌رود.

همچنین باید پیامدهای زیست‌محیطی احداث سد خرسان 3 از ابعاد فرهنگی و اجتماعی را نیز حائز اهمیت دانست، زیرا هزینه جابه‌جایی و اسکان مجدد خانوارها و هزینه‌های جایگزینی فرصت‌های شغلی بسیار بیشتر از هزینه‌هایی است که بابت تملک آن به ساکنان پرداخت می‌شود که این موضوع معضلات اجتماعی را نیز برای مردم روستاهای جابه‌جا شده و هم برای جوامع محلی و شهری پذیرنده ایجاد خواهد کرد.

کدخبر: 819402 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟