اعتراض 8 روزه مردم شهرکرد به نبود آب بهداشتی / مدیرکل بحران استان: 90 کیلومتر شبکه آبرسانی آلوده شده است + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود هشت روز است که آب شهرکرد و برخی دیگر از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری به دلیل گل آلود شدن چشمه کوهرنگ بر اثر بارندگی شدید و وقوع سیل قطع شده است. مشکل اساسی این است که شهرکرد به همراه شش شهر و 65 روستای اطراف آن، فاقد سیستم تصفیه آب هستند و شبکه آبرسانی آنها به طور مستقیم به چشمه کوهرنگ متصل است و حالا هم گل آلود شدن این چشمه منجر به افزایش غلظت آلایندگی در شبکه آبرسانی شهرکرد و شهرها و روستاهای اطراف آن شده و قطع شدن شبکه آبرسانی را به همراه داشته است.

قطعی آب شهرکرد اما در حالی رخ داده است که از حدود 15 سال پیش، مسئولان دولت نهم وعده دادند که با اجرای پروژه انتقال آب بن - بروجن، تصفیه خانه شهرکرد و شهرهای اطراف آن نیز ایجاد خواهد شد و شبکه آبرسانی این منطقه تکمیل می شود. اما این وعده در دولت های مختلف هنوز محقق نشده است و به همین دلیل هم وقتی دو روز پیش علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو دو روز پیش به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد، نتوانست جز آبرسانی سیار و تانکری، کمک دیگری به اهالی شهرکرد داشته باشد.

در همین راستا، خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری درباره آخرین وضعیت قطعی آب در این استان به خبرنگار رکنا گفت: چشمه کوهرنگ به دلیل گل آلود شدن بر اثر سیل کاملا از مدار خارج شده است و با توجه به گل آلود شدن 90 کیلومتر از شبکه آبرسانی، بازگرداندن چشمه به مدار آبرسانی مدت زیادی طول می کشد. بنابراین ما اکنون مشغول اتصال دو خط پدافندی مربوط به تامین آب کشاورزی مناطق سامان و بن به شبکه آب لوله کشی شهرکرد و مناطق اطراف آن هستیم.

وی افزود: اگر این دو خط پدافندی به شبکه آب لوله کشی چهارمحال و بختیاری متصل شود، تا مدتی کشاورزی در مناطق سامان و بن با مشکل مواجه می شود. اما چاره ای جز انجام این کار نیست، چون برای راه اندازی مجدد شبکه آب لوله کشی شهرکرد و مناطق اطراف آن، هم باید تصفیه خانه مربوطه راه اندازی شود و هم تمام مسیر آلوده شده، شست و شو داده شود که این کار قطعا مدت زیادی زمان می برد.

نیم میلیون نفر در تامین آب بهداشتی دچار مشکل هستند

کیانی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: نیروهای دستگاه های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به صورت شبانه روزی تلاش می کنند که خطوط پدافندی سامان و بن را به شبکه آب لوله کشی استان متصل کنند و ما امیدواریم تا پایان هفته این اتفاق رخ دهد، زیرا اکنون شبکه آب لوله کشی حدود نیم میلیون نفر از اهالی استان چهارمحال و بختیاری دچار مشکل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اکنون مشکل اصلی مردم تامین آب خوردن نیست، چون ما با آبرسانی سیار، آب خوردن مردم را تامین می کنیم، ولی اهالی استان در تامین آب مورد نیاز مصارف بهداشتی خود دچار مشکل هستند. مردم در وضعیت کنونی کاملا حق دارند که معترض باشند و تمام دستگاه های اجرایی استان باید دست به دست هم هرچه زودتر مشکل را برطرف کنند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه شهرکرد و شش شهر و 65 روستای اطراف آن فاقد تصفیه خانه مناسب و استاندارد بودند و شبکه لوله کشی آب آنها نیز به طور مستقیم به چشمه کوهرنگ متصل بود. همین مساله باعث شده است که اکنون با وقوع سیل و گل آلود شدن چشمه کوهرنگ، آب لوله کشی این مناطق قطع شود، چون اکنون غلظت آلودگی آب در این منطقه بیش از 2000 ppm است و مردم به هیچ وجه نمی توانند آب موجود در این شبکه را مصرف کنند.

کدخبر: 815238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟