با ماسک عزاداری کنید / غذای نذری سردشده را حتما گرم کنید/ از ذبح دام در فضای عمومی و توزیع گوشت خام بپرهیزید

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی ماه محرم در کشورمان فرا رسیده که نه تنها ایران با موج هفتم کرونا مواجه است و مطابق گزارشات وزارت بهداشت روز به روز بر آمارهای فوت ناشی از کرونا اضافه می شود، بلکه بیماری وبا نیز در غرب کشور شایع شده است و همچنین نگرانی هایی از ابتلا به تب کریمه کنگو بر اثر تماس با گوشت یا دام آلوده در برخی شهرها وجود دارد. ضمن این که آبله میمون نیز به همسایگی ایران رسیده است و با وجود این که نگرانی کمتری از شیوع این ویروس در کشورمان وجود دارد، اما بازهم نباید احتمال ورود این ویروس به ایران را منتفی دانست.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به علاقه وافر ایرانیان به اباعبدالله الحسین (ع) و برنامه های فراوانی که مردم در سطح کشور برای برپایی مراسم عزاداری تدارک دیده اند، عموم شهروندان چه توصیه هایی را برای رعایت پروتکل های بهداشتی باید اجرا کنند تا حداقل احتمال سرایت بیماری های واگیر بخصوص ویروس کرونا در عزاداری های پرشور حسینی (ع) وجود داشته باشد؟ البته شکی نیست که برگزاری مراسم عزاداری برای سالار شهیدان هم جزو امور مذهبی مهم مسلمانان به‌ویژه شیعیان محسوب می شود و هم جزو رسوماتی است که ایرانیان از دیرباز آن را بسیار گرامی داشته اند.

در همین راستا، دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره پروتکل های بهداشتی لازم برای برگزاری مراسم عزاداری به خبرنگار رکنا توضیح داد: برای این که هم مراسم عزاداری و البته سایر تجمعات فرهنگی و اجتماعی در کشورمان برگزار شود و هم احتمال شیوع کرونا و سایر بیماری های واگیر در این مراسم ها به حداقل برسد، باید توصیه هایی را به مردم ارائه دهیم که هم قابل اجرا و هم کاربردی باشد، زیرا توصیه های کاربردی و غیرعلمی نمی تواند نقشی در کاهش سرایت بیماری ها داشته باشد و رعایت توصیه های غیرقابل اجرا نیز در عمل نشدنی است.

وی افزود: تجربه دو سال و نیم شیوع کرونا در ایران به ما نشان می دهد که ما حتی در ایام پیک کووید19 نیز نتوانسته ایم تجمعات مذهبی، فرهنگی، آموزشی، خانوادگی، ورزشی و حتی تفریحی را به طول کامل تعطیل کنیم. بنابراین باید توجه داشته باشیم که تمام پروتکل های بهداشتی که برای مراسم عزاداری و سایر برنامه های جمعی تعریف می کنیم باید از دو اصل «علمی و موثر بودن» و «قابل اجرا بودن» برخوردار باشد. بنابراین ما باید از توصیه دستورات غیرعلمی مانند بستن تفرجگاه ها به مردم پرهیز کنیم تا اعتماد شهروندان به توصیه های علمی متخصصان و ستاد ملی کرونا کاهش نیابد.

حتما مراسم عزاداری را در فضای باز برگزار کنید

یونسیان با تاکید بر این که بیماری های واگیر، حالت صفر یا صدی ندارند، عنوان کرد: با وجود این که از نظر تئوری راهکارهای پیشگیری از ابتلا به اغلب بیماری های واگیر کاملا مشخص است، اما در عمل ما هیچ گاه نمی توانیم روش هایی را به مردم توصیه کنیم که احتمال ابتلای آنها به این بیماری ها را به صفر مطلق برساند. بنابراین احتمال انتقال کرونا یا سایر بیماری های واگیر در مراسم عزاداری و البته سایر برنامه های تجمعی، هیچ گاه به صفر نمی رسد، ولی ما می توانیم با اجرای راهکارهایی، احتمال سرایت این بیماری ها را به سطحی برسانیم که در هنگام برگزاری یا شرکت در مراسم عزاداری، دغدغه زیادی بابت شیوع بیماری های واگیر نداشته باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: مهمترین اصلی که باید برای برگزاری مراسم عزاداری رعایت کنیم، این است که حتما این مراسم را در فضای باز برگزار کنیم. همچنین بهتر است مراسم خود را به گونه ای برگزار کنیم که افراد با یکدیگر حداقل یک متر فاصله داشته باشند و همگی از ماسک استفاده کنند. ما به جد باید از برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته پرهیز کنیم، زیرا احتمال سرایت کرونا در فضای باز به مراتب از فضای بسته کمتر است.

وی در ادامه تاکید کرد: احتمال انتقال کرونا در تجمعی که در فضای بسته با رعایت فاصله گذاری کامل و استفاده عمومی از ماسک برگزار می شود، از احتمال گسترش این ویروس در مراسمی که در فضای باز بدون رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک برگزار می شود، بیشتر است. بنابراین مسئولان هیئات و مساجد باید ساعت برگزاری مراسم خود را به گونه ای تنظیم کنند که حتی در صورت گرم بودن هوا بازهم ناچار نباشند به فضای بسته پناه ببرند؛ به همین دلیل، برای شهرهای گرم توصیه می شود که در ساعات اوج گرما، حتی الامکان مراسم برگزار نشود.

افراد علامت دار در مراسم شرکت نکنند

یونسیان با تاکید بر نقش موثر واکسیناسیون در کاهش احتمال شیوع کرونا گفت: از عزاداران عزیز انتظار داریم که حتما در هفته های قبل دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده باشند تا اکنون با خیالی راحت تر در برنامه های عزاداری شرکت کنند. زیرا مطالعات جهانی ثابت کرده است که تزریق دُز یادآور حتما احتمال ابتلا به انواع شدید بیماری کرونا را کاهش می دهد. همچنین با وجود این که احتمال سرایت بیماری از فرد واکسن زده به دیگران صفر نیست، اما قطعا فردی که به واسطه دریافت دُز یادآور، آنتی بادی فعالی دارد، کمتر از فردی که واکسن نزده است، می تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: افراد علامت دار حتما و حتما از شرکت در مراسم عزاداری و دیگر برنامه های جمعی پرهیز کنند. شدت سرایت زیرسویه های جدید امیکرون چندین برابر سویه های قبلی کروناست و حتما یک فرد مبتلا به کرونا در صورت شرکت در مراسم می تواند چندین نفر را به این ویروس مبتلا کند. بنابراین افراد علامت دار حتما نباید به مراسم عزاداری بروند، زیرا به خطر انداختن سلامت عمومی از نظر شرعی، عرفی، قانونی و بهداشتی پذیرفته نیست و حتما توصیه های بزرگان دینی ما این است که در صورت احتمال ابتلا به بیماری های واگیر، در هیچ جمعی حاضر نشویم.

دست های خود را مکررا با آب و صابون بشویید

یونسیان در بخش دیگری از صحبت هایش به شیوع بیماری وبا در ایران اشاره کرد و گفت: رعایت بهداشت دست ها ترجیحا با شست و شوی مکرر توسط آب و صابون قطعا هم احتمال سرایت کرونا را کاهش می دهد هم نقش بسیار مهمی در کاهش احتمال انتقال وبا دارد. شستن دست ها یک اقدام بسیار ساده است که ما معمولا از انجام آن غفلت می کنیم، اما خواهش ما از تمام عزاداران عزیز این است که حتما از دست دادن و روبوسی با یکدیگر پرهیز کنند و تا حد امکان دست های خود را پیش از رفتن به مراسم، هنگام حضور در مراسم و حتی در طول مراسم با آب و صابون بشویند.

وی در ادامه تاکید کرد: شستن دست با آب و صابون به مراتب موثرتر از استفاده از الکل ضدعفونی است. اما بازهم ممکن است در طول مراسم امکان استفاده از آب و صابون وجود نداشته باشد، بنابراین اگر آب و صابون در دسترس نیست، اشکالی ندارد که عزاداران از الکل ضدعفونی استفاده کنند. اما بازهم خوب است که تا حد امکان خود را به آب و صابون برسانیم و دستان خود را با دقت زیاد به صورت مکرر بشوییم.

مسئولان برگزاری مراسم و عموم عزاداران حتما ماسک بزنند

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید مجدد بر لزوم استفاده عمومی از ماسک در مراسم عزاداری گفت: خواهش ما این است که تمام مسئولان برگزاری مراسم عزاداری اعم از مداحان، سخنرانان، مسئولان هیئات و مساجد، کسانی که صف های سینه زنی، زنجیرزنی و ... را مدیریت می کنند، کسانی که در آشپزخانه و آبدارخانه فعالیت می کنند، کسانی که چای، شربت، غذا و ... توزیع می کنند و تمام افراد دیگری که نقشی در برگزاری یک مراسم عزاداری دارند، حتما در طول مراسم به صورت مداوم از ماسک استفاده کنند. استفاده مداوم از ماسک هیچ ضرری برای سیستم تنفسی ندارد و ما جراحان زیادی را داریم که در طول چندین ساعت عمل جراحی، ماسک می زنند و مشکلی برایشان به وجود نمی آید.

وی در ادامه تاکید کرد: صرف نظر از برگزار کنندگان مراسم، سایر افرادی که در برنامه های عزاداری شرکت می کنند نیز حتما باید در طول مراسم ماسک خود را حفظ کنند. لزومی ندارد که اگر علایم کرونا نداریم، حتما دو ساعت یک بار ماسک خود را عوض کنیم، زیرا استفاده از یک ماسک برای چند ساعت اشکالی ندارد، به شرط آن که با دست آلوده ماسک خود را به شکل مکرر لمس نکنیم و ماسک ما بر اثر رطوبت تنفسی یا ریختن آب روی آن، خیس نشود. بنابراین بهتر است اگر در مراسم عزاداری اشک می ریزیم، بعد از پایان اشک ریختن، ماسک خود را عوض کنیم، اما اگر ماسک ما در طول مراسم دچار اشکال نشد، می توانیم از هنگام خروج از منزل تا زمانی که به منزل برمی‌گردیم، ماسک خود را عوض نکنیم.

غذای نذری سردشده را حتما گرم کنید

یونسیان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: غذای سردشده می تواند منبع مهمی برای شیوع بیماری وبا باشد؛ بخصوص که اگر این غذا توسط یک فرد بدون علامت به بیماری وبا آلوده شده باشد. ما باید توجه داشته باشیم که اکنون بیماری وبای التور در کشورمان شایع شده است که عمده افراد مبتلا به آن بدون علامت هستند. بنابراین ما باید غذای سردشده را به عنوان منبع بیماری وبا در نظر بگیریم و حتما پیش از مصرف، آن را به دمای 70 درجه سانتی گراد برسانیم. به عبارت دیگر، اگر ما غذای نذری گرفتیم و این غذا سرد شده بود، حتما لازم است که آن را روی اجاق گاز یا با استفاده از حرارت و مدت مناسب در مایکروفر گرم کنیم.

این متخصص اپیدمیولوژی تاکید کرد: اگر افراد می خواهند که به جای توزیع مواد غذایی خام، نذر خود را مانند سنوات گذشته با پخش غذای گرم ادا کنند، حتما باید افرادی که در فرآیند طبخ و توزیع غذا شرکت می کنند، یا دست های خود را به صورت مستمر با آب و صابون بشویند یا به طور مداوم از دستکش استفاده کنند و دستکش های خود را به شکل مکرر عوض کنند. همچنین این افراد حتما باید از ماسک استفاده کنند، زیرا افرادی که در آشپزخانه هیئات حضور دارند، هم خودشان در تماس با یکدیگر هستند و هم در فرآیند توزیع غذا با دیگران فاصله نزدیکی پیدا می کنند.

حتما از ذبح دام در فضای عمومی و توزیع گوشت خام بپرهیزید

یونسیان با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور گفت: گوشت خام آلوده و دام آلوده مهمترین عوامل انتشار بیماری خطرناک تب کریمه کنگو هستند. بنابراین به مردم توصیه می کنیم اگر قصد دارند نذر خود را به صورت توزیع مواد غذایی خام ادا کنند، حتما از پخش کردن گوشت خام پرهیز کنند و فقط به پخش کردن برنج و روغن اکتفا کنند؛ زیرا گوشت خام بخصوص اگر از منابع تاییدشده وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی تهیه نشده باشد، حتما می تواند عامل انتقال تب کریمه کنگو باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: با توجه به این که میوه جات و سبزیجات می توانند نقش مهمی در انتقال بیماری وبا داشته باشند، از عموم شهروندان می خواهیم که در مراسم عزاداری یا در حین اطعام مستمندان جهت ادای نذر، میوه و سبزی توزیع نکنند. همچنین با توجه به احتمال انتقال بیماری تب کریمه کنگو توسط دام آلوده، از تمام عزاداران عزیز خواهش می کنیم که حتما از ذبح دام در فضای عمومی پرهیز کنند؛ زیرا ذبح دام و تقسیم گوشت آن به صورت غیربهداشتی، احتمال سرایت تب کریمه کنگو و سایر بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام را بالا می برد.

وی در پایان تصریح کرد: به صورت کلی اگر عدم توزیع چای، شربت، شیر، غذای گرم و ...، لطمه ای به برگزاری مراسم عزاداری عزیزان نمی زند، بهتر است عموم برگزارکنندگان مراسم عزاداری برای کاهش احتمال سرایت بیماری های واگیر، از پخش کردن غذا بپرهیزند و صرفا به برگزاری مراسم عزا اکتفا کنند.

کدخبر: 811175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟