میراث فرهنگی در اولویت کشور نیست/ ضرغامی در رفتارش تجدیدنظر کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وزیر حفاظت از میراث فرهنگی چند ماه پیش در مخزن موزه ملی جام سفالین را به شیوه غیراستاندارد در دست گرفت.اظهارنظرهای وی در خصوص تندیس هرکول در کرمانشاه و بازدید روزهای اخیر او از جام طلایی چندهزارساله مشگین‌شهر که در داخل ظرفی شبیه ظرف نان پلاستیکی، باعث انتقادات گسترده چهره‌های شاخص حوزه میراث فرهنگی کشور شد.

هرچند ضرغامی بعد از اظهارنظر در خصوص تندیس هرکول در یک موضع‌گیری رو به جلو، منتقدین را متهم به برداشت نادرست از این شوخی کرد و ادامه داد که این سخنان در یک شرایط غیررسمی و در قالب طنز بیان شده است اما بسیاری از منتقدین بر این باورند که قرار دادن جام زرین چند هزار ساله که هویت تاریخ باستان ایران و منطقه آذربایجان است مساله‌ای فراتر از شوخی است.

علاوه بر این فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی در روزها و هفته‌های اخیر از مرمت گنبد مسجد امام در اصفهان، پایه‌های آهنین کارخانه فولاد اسفنجی در دل محوطه باستانی قره حسنلوی نمین، مرمت کتیبه‌ هزارساله برج لاجیم سوادکوه و چندین صحنه دیگر نمونه‌ای از ضعف مدیریتی در فضای حفاظت از آثار تاریخی حکایت دارد.

میراث فرهنگی در کشور همچنان در اولویت نیست

رجبعلی لباف خانیکی، باستان‌شناس برجسته کشور دراین باره در گفتگو با رکنا افزود: اتفاقاتی که این روزها در حوزه میراث فرهنگی در کشور می‌افتد، اتفاقات جالبی نیست و عمده علت آن از این مساله نشات می‌گیرد که میراث فرهنگی در کشور همچنان در اولویت نیست.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی در کشور و تاثیر آن در هویت بخشی به جامعه و به ویژه نسل جدید، تصریح کرد: عمده علت این مسایل به ویژه در ماه‌های گذشته طرحی بود که نمایندگان مجلس جهت فروش اشیای تاریخی روی آن تاکید داشتند که خوشبختانه رد شد و تایید نشد.

چهره ماندگار میراث فرهنگی کشور با اشاره به بار منفی روانی این مساله در اذهان عمومی، تصریح کرد: مسوولان میراث فرهنگی عمدتا سابقه و تخصصی در این خصوص ندارند و از این موضوع تصور درست و دقیقی ندارند.

لباف خانیکی بیان داشت: در تمام دنیا مسوولان میراث فرهنگی و حتی سایر حوزه‌ها باید حتما تخصص لازم برای مدیریت در این حوزه را داشته باشند و یا حداقل با فلسفه وجودی این موضوع باخبر باشند اما این مساله در کشور ما کمتر محقق شده است.

باستان‌شناس برجسته کشور گفت: اشیای تاریخی در حقیقت اسناد هویت تاریخی ما هستند و نوع برخورد ما با آنها نشان دهنده میزان ارزش‌گذاری ما به این آثار تاریخی است و مسوولان ما باید به این مساله توجه کنند.

اگر این گونه رفتارها اصلاح نشود شاید مجلس به تذکر هم اکتفا نکند

شهریار حیدری، نماینده مردم سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص در گفتگو با رکنا عنوان کرد: وزیر  میراث فرهنگی باید در نگاه و رویکرد خود نسبت به میراث تاریخی که بخشی از هویت ما هستند یک تجدید نظری داشته باشد.

وی با اشاره به انتقاد رسانه ها و فعالان میراث فرهنگی در مورد حاشیه‌های پیرامون عزت الله ضرغامی در ماه‌های گذشته، گفت: برخی از حرکت‌ها که باعث تنش در افکار عمومی در روزهای اخیر شده است نباید به صورت مداوم ادامه داشته باشد بلکه باید کاری انجام گیرد که توجه افکار عمومی به داشته‌های تاریخی و میراث فرهنگی ما جلب شود.

نماینده مردم سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در جایگاه نظارتی رفتار وزرا را مورد رصد و ارزیابی قرار می‌دهیم اما بهتر است قبل از موضع‌گیری مجلس، وزیر تجدید نظری در رفتار خود که برای بار چندم تکرار می‌شود، داشته باشند تا آسیبی به فرهنگ و تاریخ ما زده نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این گونه رفتارها اصلاح نشود شاید مجلس به تذکر هم اکتفا نکند و طرح سوال از وزیر میراث فرهنگی را در دستور کار قرار دهد.

مردم مشگین شهر اجازه انتقال اثر را به موزه مرکز استان یا موزه‌های پایتخت را نداده‌اند

همچنین در این زمینه با محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب مشکین شهر به عنوان مقصد سفر توسط وزیر میراث فرهنگی نشان از آشنایی وی با تاریخ و تمدن این منطقه دارد و انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است.

وی گفت: نشان دادن جام زرین مشکین شهر در این شرایط به افکار عمومی هم به نظر من حرکت هوشمندانه‌ای بود زیرا بیش از ده سال بود که این شی تاریخی در جای نامناسبی نگه‌داری می‌شده است و سوال من این است که آیا اگر یک پزشک یک زخم عمیق را در بدن یک بیمار به مردم نشان دهند کار نادرستی را مرتکب شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اثر در یک صندوق آهنی مخصوص آثار باستانی و در داخل صندوق امانات بانک ملی در مشکین‌شهر نگهداری می‌‎شود و به لحاظ امنیتی دارای مولفه‌های لازم است.

عباس‌زاده مشکینی افزود: اولین اولویت من از دو سال پیش تاکنون احداث موزه مشکین‌شهر بوده است و ما از نابه‌سامانی‌های موجود در مجموعه میراث‌فرهنگی اطلاع داریم اما از وزیر میراث فرهنگی قول مساعد برای تامین اعتبار جهت تکمیل و افتتاح موزه مشکین شهر تا هفته دولت سالجاری گرفتیم و همچنین مقرر شد برای تجهیز این مجموعه هم تا پایان سال اعتبار ویژه‌ای اختصاص یابد تا این آثار درون موزه نگهداری شود.

وی با اشاره به اینکه مردم منطقه مشکین‌شهر حساسیت ویژه‌ای نسبت به این اثر دارند، بیان کرد: مردم اجازه انتقال اثر را  به موزه مرکز استان یا موزه‌های پایتخت را نداده‌اند و از این نظر کار درستی صورت گرفت زیرا این باعث شد تا شهر تاریخی مشکین‌شهر تا پایان سال از یک موزه مجهز برخوردار شوند.

خبرنگار: مسعود لاهوت

 

کدخبر: 808353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟