از امروز تا پنجشنبه، این استان ها درگیر سیل شدید خواهند بود / نهادهای امدادی در آماده باش کامل باشند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از بعد از ظهر امروز سامانه بارشی سنگینی با عنوان «مانسون» از جنوب شرق ایران وارد کشورمان خواهد شد. شدت باران های موسمی ناشی از ورود این سامانه، به حدی خواهد بود که در برخی استان های جنوب شرقی کشور هم شاهد سیل شدید خواهیم بود و هم سدهای خالی پر خواهند شد. مطابق هشدارهای سازمان هواشناسی باران های سیل آسا در استان هایی از جمله سیستان و بلوچستان،‌ جنوب کرمان، برخی مناطق هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب یزد و جنوب خراسان جنوبی به وقوع خواهد پیوست و از بعد از ظهر امروز تا عصر پنجشنبه احتمال وقوع رخداد سیلاب در این استان ها وجود دارد.

البته مطابق هشدارهای سازمان هواشناسی، در روزهای آتی تنها جنوب شرق ایران درگیر بارندگی شدید نخواهد بود و باران نسبتا شدیدی در بسیاری از نقاط ایران خواهد بارید؛ به نحوی که در روز چهارشنبه در استان های گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، قم، غرب و جنوب اصفهان شاهد وقوع بارش پراکنده و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی خواهیم بود. در روز پنجشنبه نیز ضمن تشدید بارش ها در استان های جنوب و جنوب شرق کشور، بارش های شدید به استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد کشیده خواهد شد.

صرف نظر از چهارشنبه و پنجشنبه، امروز و فردا نیز علاوه بر شرق و جنوب شرق کشور، احتمال بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در استان های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز وجود دارد. همچنین هواشناسی پیش بینی کرده است که امروز در استان های تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، جنوب سمنان، شرق اصفهان و شرق یزد شاهد خیزش و نفوذ گرد و خاک و وزش شدید باد خواهیم بود که این مساله می تواند کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهن سال را به همراه داشته باشد.

جزئیات هشدار قرمز هواشناسی درباره وقوع سیل

با توجه به اهمیت بارش های سنگینی که از امروز در جنوب شرق ایران شاهد آن خواهیم بود، سازمان هواشناسی در روز یکشنبه 2 مرداد 1401 بالاترین سطح هشدار خود یعنی هشدار قرمز را درباره تشدید فعالیت سامانه باران موسمی به نام «مانسون» به همراه رگبار، رعد و برق شدید و وزش باد شدید از بعد از ظهر امروز تا عصر پنجشنبه صادر کرده است. سازمان هواشناسی هشدار داده است که این وضعیت جوی در روز دوشنبه در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان، در روز سه شنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان، در روز چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و نیمه جنوبی فارس و در روز پنجشنبه در کرمان، دامنه و ارتفاعات سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی فارس مورد انتظار است.  

سازمان هواشناسی در هشدار قرمز خود تاکید کرده است که از بعد از ظهر امروز تا عصر پنجشنبه بر اثر بارندگی سنگین ناشی از فعالیت سامانه بارشی موسمی در مناطق مذکور، وقوع سیل، طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده، خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق پیش بینی می شود. لازم به ذکر است که هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که در آن پیش بینی می شود که یک پدیده جوی می تواند خسارت های وسیعی به دنبال داشته باشد. بنابراین سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز عملا به دستگاه های مختلف اعلام می کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات احتمالی انجام دهند.

تاکید هواشناسی بر لزوم آماده باش دستگاه های امدادی و اجرایی

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از وقوع سیل، در هشدار قرمز روز یکشنبه خود خواستار آن شده است که تمام دستگاه های امدادی و اجرایی از جمله ستاد مدیریت بحران، فرمانداری ها، شهرداری ها، راهداری، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، هلال احمر، اورژانس و ... جهت مقابله با خسارات احتمالی، تخلیه نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه ها و مسیل ها، پاکسازی کانال ها و آبراه ها، بازگشایی دهانه پل ها و پاکسازی آبروهای منازل اقدام کنند. هواشناسی همچنین از اهالی استان های مذکور خواسته است که حتما از تردد و توقف در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و سفر به مناطق حادثه خیز خودداری کنند. هواشناسی همچنین به عموم عشایر مناطق درگیر سیل تاکید کرده است که در روزهای آتی از جابه‌جایی بپرهیزند و دام های خود را از حاشیه رودخانه ها جمع آوری کنند.

البته باید توجه داشت که از بعد از ظهر امروز تا عصر پنجشنبه علاوه بر این که مناطقی از سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، یزد و خراسان جنوبی احتمالا درگیر وقوع سیل شدید خواهند بود، بارندگی های نسبتا سنگینی در استان های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، تهران، قزوین، البرز، مرکزی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد نیز رخ خواهد داد. البته میزان بارندگی در این استان ها از شدت بارش در استان های در معرض سیل کمتر خواهد بود، ولی بازهم این بارندگی ها  می تواند در شرایط کم آبی تابستان امسال، کمک مهمی به ذخایر آب سطحی کشور کند.

سازمان هواشناسی درباره سیل استهبان هم هشدار داده بود

سیلی که از امروز بخش هایی از جنوب، جنوب شرق و حتی شرق ایران را درگیر خواهد کرد، در واقع، نسخه شدیدتری از سیلی است که روز جمعه 31 تیر 1401 در شهرستان استهبان شاهد آن بودیم. سیل استهبان نیز ناشی از ورود سامانه جوی «مانسون» البته با شدت کمتر، به برخی مناطق جنوب و جنوب شرق ایران بود که متاسفانه 23 کشته برجای گذاشت. در روزهای اخیر برخی شهروندان از عدم ارائه هشدار هواشناسی برای پیشگیری از خطرات سیل استهبان گلایه کرده و حتی بعضی رسانه ها این طور نوشته اند که «مانسون سازمان هواشناسی را غافلگیر کرد و عدم کارایی بازماندگان دولت قبل در سازمان هواشناسی همچنان بلای جان مردم شده است.»

این اظهارات اما در حالی بیان شده است که با بررسی برخی فیلم های منتشرشده از حادثه استهبان شاهد آن هستیم که بعضی اهالی بومی به افرادی که در کنار حریم رودخانه جمع شده اند، تذکر می دهند که با توجه به هشدارهای قبلی هواشناسی، آنها نباید در این محل جمع می شدند. همچنین بررسی پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی نیز نشان می دهد که این سازمان در تاریخ چهارشنبه 29 تیر 1401 هشدار زردی را مبنی بر نفوذ سامانه بارشی و وقوع بارندگی شدید در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه صادر کرده و به مردم توصیه کرده بود که در بخش هایی از جنوب شرق ایران از جمله جنوب شرقی فارس از اتراق در بستر رودخانه ها پرهیز کنند.

هشدار هواشناسی سیل استهبان

مردم و نهادهای امدادی این بار هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

هشدار زرد چهارشنبه هفته قبل سازمان هواشناسی درباره بارندگی شدید سه روزه در جنوب شرق ایران، در همان روز و روز بعد در بخش های مختلف سراسری و استانی صدا و سیما به مخاطبان ارائه شد و حتی محمد اصغری، کارشناس هواشناسی در صبح روز پنجشنبه با حضور در شبکه خبر درباره احتمال وقوع باران های موسمی در جنوب شرق کشور یعنی در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب شرق فارس هشدار داد و تاکید کرد که «باید از این بارش ها ترسید، چون این بارندگی ها می تواند به صورت نقطه ای خرابی به بار بیاورد و حتی خسارت جانی ایجاد کند.»

بنابراین به نظر می رسد سازمان هواشناسی هشدارهای لازم را درباره احتمال وقوع بارندگی شدید و سیلابی شدن مسیل ها در روزهای پایانی هفته قبل در برخی مناطق جنوب شرق کشور از جمله جنوب شرق استان فارس صادر کرده و از مردم خواسته بود که از چادر زدن در حریم رودخانه ها پرهیز کنند. اما متاسفانه برخی اهالی محلی بدون توجه به هشدارهای هواشناسی به انجام این کار پرداختند و خودشان را در معرض خطر قرار دادند. البته شکی نیست که فقط مردم مقصر نیستند، بلکه نهادهای امدادی و انتظامی محلی نیز باید جلوی اتراق مردم در کنار رودخانه های در معرض سیل را در تمام مناطق مستعد وقوع حادثه از جمله استهبان می گرفتند.

اکنون هم در شرایطی در چهار روز آینده شاهد وقوع سیل در مناطقی از کشورمان خواهیم بود که سازمان هواشناسی هشدار لازم درباره وقوع این حادثه را برای بخش هایی از سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، یزد و خراسان جنوبی را صادر کرده است. بنابراین در حال حاضر مردم محلی باید این هشدارها را جدی بگیرند و از آن بالاتر، این نهادهای امدادی و اجرایی شامل سازمان مدیریت بحران، هلال احمر، اورژانس، سازمان راهداری، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، شهرداری ها، فرمانداری ها و بخشداری های مناطق در خطر سیل هستند که باید هوشیار باشند و با کمک نیروهای نظامی، بسیج و جوامع محلی به اجرای تدابیر لازم برای کاهش خسارات احتمالی بپردازند.

کدخبر: 807131 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟