اجداد 45 هزار ساله انسان های امروزی، سیاه پوست بودند / آلرژی از کجا آمده است؟ + فیلم
حجم ویدیو: 77.95M | مدت زمان ویدیو: 00:04:02

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  حامد وحدتی نسب ، انسان شناس پیش از تاریخ و استاد دانشگاه تربیت مدرس طی سلسله گفت و گوهایی که با خبرگزاری رکنا دارد، این بار به انسان هایی اشاره می کند که به گفته خودش، ما انسان های امروزی، از نسل آن ها هستیم.

او در این باره می گوید: حوالی 45 هزار سال پیش، شاهد حضور نوع جدیدی از انسان ها در ایران بودیم که به احتمال بسیار زیاد از جنوب و جنوب غربی کشورمان؛ یعنی خوزستان وارد شده اند، که به آن انسان هوشمندِ هوشمند نیز می گویند که به نوعی جد همه ما است. این نوع انسان که از آفریقا آمده و سیاه پوست است، حدودا 50 تا 70 هزار سال پیش از آفریقا خارج شده است. 

وحدتی نسب با تاکید بر اینکه در غار پبده در شمال خوزستان ، دست افزارها و ابزارسنگی هایی از انسان به دست آمده است که مربوط به حدودا 42 هزار تا 500 هزار سال پیش است می گوید: این یکی از قدیمی ترین شواهدی است که نشان می دهد انسانی که مستقیما جد ما می شود، چه زمانی وارد ایران شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در غار یافته در لرستان، غار بوف در جنوب ایران و محوطه میرک در سمنان نیز اینگونه انسان ها وجود داشته اند و از آن ها ابزار سنگی به دست آمده است می افزاید: انسان هوشمندِ هوشمند، در یک رقابت نامحسوس، نئاندرتال هایی که قبلا در ایران زندگی می کردند را و به حاشیه راندند منقرض کردند؛ ولی این به حاشیه راندن بدون تداخل ژنتیکی نبوده است.

او در تبیین گفته هایش می افزاید: بر اساس اطلاعاتی که در چند سال اخیر به دست آمده است، در ژنوم انسان های امروزی، یک تا 4 درصد ژن انسان نئندرتال وجود دارد. درست است که آن ها منقرض شده اند؛ اما رد پای کوچکی از این نوع انسان ها در وجود ما است.

حامد وحدتی نسب با اشاره به اینکه انسان های امروزی، یک سری صفات و ویژگی ها را از آن ها گرفته ایم، می گوید: انسان های هوشمند هوشمند، چندان سازگاری با محیط های سرد بیرون از آفریقا نداشتند؛ در صورتی که نئاندرتال هایی که چند صد هزار سال در این محدوده زندگی کرده بودند؛ کاملا با شرایط سازگار بودند. این انسان های آفریقایی دو راه داشتند؛ یا اینکه بمانند و با محیط سازگار شوند و یا اینکه ژن های سازگارکننده را از نئاندرتال ها بگیرند.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه ما انسان ها ژنی برای ضخامت پوست داریم که آن را از نئاندرتال ها گرفتیم، می گوید: این پوست، به ما کمک می کند تا در سرما بهتر دوام بیاوریم. یا اینکه ژنی داریم که به ما در برخی موارد کمک می کند تا از سرماخوردگی پیشگیری کند. از آنجایی که این ژن را از نئاندرتال ها گرفته ایم، ممکن است در یک برخی افراد، به درستی عمل نکند و  منجر به این می شود که علائم سرماخوردگی را نشان داده می شود؛ ولی فرد، سرما نخورده است که به این حالت، آلرژی  می گویند. این ناشی از کار نکردن درست ژنی است که ما از نئاندرتال ها گرفتیم. نهایتا این نوع انسان ها از بین می روند و به حاشیه رانده می شوند و انسان هایی که خود ماها هستیم در این منطقه می مانند.

کدخبر: 806659 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟