بودجه ساخت و ساز آموزش و پرورش شهر تهران 150 میلیارد است؛ بودجه لازم 150 هزار میلیارد / 8 دانش آموز در هر کلاس پایتخت اضافه هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فقط دو ماه تا بازگشایی مدارس باقی مانده است. از مشکل تامین نیروی انسانی و چند و چون رفع کلاس های خالی و تکمیل نبودن کادر مدارس که بگذریم، موضوع تراکم کلاس ها در شهر تهران می تواند بسیار مورد توجه واقع شود. از سخت بودن مدیریت کلاسی با تراکم بالا برای معلم و سخت تر شدن فرایند یادگیری برای دانش آموزان که بگذریم، با اوج گیری مجدد کرونا ، تعداد بالای دانش آموزان در هر کلاس، می تواند بسیار خطرناک باشد. در این راستا، با عبدالرضا فولادوند ، مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران و استاد دانشگاه به گفت و گو نشستیم تا ببینیم چگونه باید با موضوع کمبود مدرسه در پایتخت مواجه شد.

او در خصوص مدارس دو شیفته تهران می گوید: مناطق 4، 5 و 22، 9 و 21، 19 و بخش روستایی منطقه 1 دارای بیشترین مدارس دو شیفته در تهران هستند. با این وجود تعداد این مدارس، حدودا 200 مدرسه است. 

عبدالرضا فولادوند در ادامه با تاکید بر اینکه تراکم بالای دانش آموز در مدارس تهران آنچنان است که با این شیوه عملکرد، تا 50 سال آینده هم این مشکل رفع نمی شود، می گوید: از آنجایی که هر ساله 30 الی 40 هزار دانش آموز به ارقام گذشته اضافه می شود، باز هم مشکل تراکم باقی می ماند و سالانه بیشتر هم می شود. میانگین تراکم دانش آموز در کشور 24 نفر و در شهر تهران 32 نفر است. این یعنی در هر کلاس، 8 نفر بیشتر در کلاس های درس شهر تهران حضور دارند که این توجه ویژه ای را می طلبد. همچنین حدود سه درصد کلاس های تهران جمعیتی بالاتر از ۴۰ نفر را در خود جا داده اند.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه می افزاید: با پیشبینی ۶۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه برای رساندن تراکم شــهر تهران به تراکم کشــوری و ۸۲۷ مدرسه -به فرض ۱۲ کلاسه- ناایمن، در خوشبینانه ترین حالت، تهران نیازمند ۱۴۵۲ مدرسه ۱۲ کلاسه است تا اندکی به بهبودی نزدیک شود.

وی می افزاید: اگر برای هر مدرسه، 10 میلیارد تومان بودجه لازم باشد، به طور کلی شهر تهران به 145 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. این در حالی است که بودجه سالانه شهر تهران برای ساخت و ساز مدارس، 150 میلیارد تومان است؛ یعنی فاصله 10 برابری بودجه با رقم لازم برای کاهش تراکم در کلاس ها.  

او با اشاره به اینکه تهران حدودا ۲۵۰۰ فضای آموزشی دارد که قدمت بعضی از آن ها به بیش از هشتاد سال می رسد، می گوید: همچنین به گفته مسئولان آتشنشانی شهر تهران ۸۲۷ فضای آموزشــی فاقد استحکام و ایمنی کافی برای حضور دانش آموزان در این شهر است.

فولادوند در پایان با تاکید بر اینکه اگر کمک های خیرین مدرسه ساز نبود، الان اوضاع بسیار سخت تر بود، می گوید: برای گذار از این مشکل، نیازمند یک عزم ملی هستیم. در این راستا و در این روزها که مجلس در حال مطالعه بودجه 1402 است، می تواند راهی برای رفع این مشکل بودجه ای در نظر بگیرد تا پایتخت ایران، از فقر فضاهای آموزشی نجات پیدا کند.

کدخبر: 806045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟