غربالگری ۱۱۸ نمونه مشکوک به آبله میمونی در کشور/ تجهیز ۱۲ مرکز آزمایشگاهی

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، رحیم سروری روز دوشنبه در همایش علمی آبله میمونی که در انستیتو پاستور برگزار شد، افزود: پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر جزو تکالیف ماست و ۱۲ مرکز آزمایشگاهی در کشور جهت تشخیص آبله میمونی، تجهیز شده است.

وی اظهار داشت: انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتو پاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمی‌های احتمالی این بیماری شکل گرفته است.

سروری با اشاره به فعالیت های مهم و شاخص انستیتو پاستور ایران از گذشته تاکنون اظهار کرد: پنج همه گیری بیماری‌هایی مانند ویا، حصبه و غیره را  انیستیتو پاستور مدیریت کرده و واکسن شکل گرفته و استفاده می‌شود.

 وی ادامه داد: یکی از متولیان ریشه‌کنی آبله در منطقه خاورمیانه شرقی،  ایران است. در آن زمان واکسن‌های آبله‌ تولیدی انستیتو پاستور ایران در عراق، افغانستان و مصر استفاده شد.  حدود ۲۵۰ میلیون کودک از ۲۲ کشور واکسن‌های آبله تولید شده از سوی انستیتو پاستور را استفاده کرده‌اند. 

سروری در زمینه تولید واکسن پاستوکووک پلاس گفت: دانشمندان ما توانستند با همکاری دانشمندان کوبایی واکسن خوبی را تولید کنند.

وی افزود: در مواقع اضطراری که  امکان دادن واکسن  به ایران از طریق کووکس نبود، لزوما باید انتقال تکنولوژی ساخت واکسن کرونا به کشور انجام می‌شد که به خوبی انجام و نقش خوبی در کشور ایفا شد.

به گفته رئیس انستیتوپاستور ایران،  در زمینه واکسن پنوموکوک و روتاویروس هم  که در دست راه‌اندازی است و آن را از طریق مجلس و وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم. سیاست فعلی انستیتو پاستور ایران، تحقیقات کاربردی در زمینه تشخیص و ارائه روش‌های کنترل بیماری‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور ایران مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه هاری بوده و  آزمایشگاه مرجع کشوری هستیم.

سروری افزود: آزمایشگاه همکار مرجع در هپاتیت ، ایدز، سل و آنفلوآنزا هستیم و شبکه آزمایشگاهی کووید۱۹ نیز از سوی انستیتو پاستور راه‌اندازی شد که بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در طول دوره همه گیری کرونا  متصل شدند.

کدخبر: 800005 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟