به زودی با بیکارانی مواجه می شویم که نه مهارت دارند نه مدرک / سن مهاجرت پایین آمده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امسال کمتر از 10 درصد کنکوری ها در رشته های ریاضی و فنی شرکت کرده بودند. معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نیز گفته است که این آمار نشان می دهد که تا چه حد بدنه کشور از نیروهای متخصص فناور و فنی خالی است و این موضوع مایه نگرانی است.

50درصد رشته های دانشگاهی ایران،در سایر کشورهای دنیا وجود ندارند 

در این راستا رکنا با امیر محموزاده، رئیس انجمن آمایش سرزمینی ایران به گفت و گو نشست تا ببینیم این کاهش آمار چه خسارت هایی به کشور وارد می کند. او در ابتدا با اشاره به اینکه نحوه برگزاری کنکور و پذیرش دانشجو در کشور بر مبنای استانداردهای جهانی نیست، گفت: با این روش ها، خواسته یا ناخواسته، نیروهای کیفی را از دست می دهیم. الان بچه ها از کنکور ناامید شده اند. 50 درصد رشته های دانشگاهی ایران، در سایر کشورهای دنیا اصلا وجود ندارند و به عنوان مهارت به آن ها نگاه می شود. 

وی با تاکید بر اینکه افرادی که در اینگونه سیستم ها تربیت می شوند، بی مهارت بار می آیند و در بازار کار جایی ندارند، افزود: بچه ها فکر می کنند که کنکور یک بازیچه و سرگرمی است که وقت چند سال آن ها را می گیرد. کشور ما باید بر مبنای نیازهای جهانی برای آینده گام بردارد و بعد رشته تعریف کند.

به زودی با بیکارانی مواجه می شویم که نه مهارت دارند و نه مدرک

رئیس انجمن آمایش سرزمینی ایران، در ادامه با تاکید بر اینکه بازار کار ایران دچار فقر نیروی کیفی و مهارتی شده است، گفت: بچه هایی که با این سیستم تربیت و آموزش داده می شوند، نه در کنکور قبول می شوند و نه در بازار کار جایی خواهند داشت. این ها آینده سوخته نصیبشان می شود؛ آینده نصیب کسی می شود که شغل داشته باشد نه مدرک. به زودی با آمار زیادی  از بیکارانی مواجه می شویم که نه مهارت دارند نه مدرک و فقط برای کشور هزینه خواهند داشت.

شیب علمی کشور در دوسال کرونایی شیب منفی داشت

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش، توانمند، فنی، علمی و بر مبنای استانداردهای جهانی نیست، گفت: نظام آموزش و پرورش باید تغییر کند. طی دو سالی که آموزش درگیر کرونا شد، شاهد بودیم که شیب علمی در کشور منفی شد و بهره درسی به شدت پایین آمد. از سویی دیگر برای بچه ها، هیچ برنامه جبرانی تدوین نشد .

 80 درصد مهاجران به ایران باز نمی گردند

امیر محموزاده، در ادامه گفت:  مهاجرت یعنی خام فروشی سرمایه انسانی. تقریبا  80 درصد کسانی که مهاجرت می کنند  به کشور باز نمی گردند و این یعنی کشور سرمایه های انسانی را از دست می دهد. 

سن مهاجرت پایین آمده است

او در پایان گفت: سن مهاجرت  پایین آمده است. قبلا افراد با مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد اقدام به مهاجرت می کردند ولی الان این موضوع به دوران مدرسه رسیده است. این یک زنگ خطر برای سیاست گذاران، مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور است. مسئولان می توانند با ظرفیت سازی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذار خارجی و ایجاد رشته های جدید که متناسب با نیازهای روز کشور و جهان هستند این مشکلات را حل کرد. 

کدخبر: 799724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟