آشفته بازار موتور سیکلت ها در منطقه طرح ترافیک تهران / سرهنگ سلیمی: شهرداری ها پای کار ساماندهی بیایند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موتور سیکلت های کشور، قریب به 12 میلیون است. ساماندهی این موتورسیکلت ها، می تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا ، به بی نظمی های ترافیکی نیز پایان دهد. این که چرا روز به روز بر تعداد این نوع وسیله نقلیه افزوده می شود ولی ساماندهی نه، را از سرهنگ محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور جویا شدیم.

تعویض موتورهای کاربراتوری و بنزینی با موتورهای برقی چه شد؟

سرهنگ سلیمی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه، یک سوم از وسایل نقلیه موجود در کشور را موتور سیکلت ها تشکیل می دهند، گفت: استفاده از این وسیله نقلیه با توجه به شرایط اقتصادی، قدرت مانور بالا، هزینه کم نگهداری، نیاز به فضای کم برای جای پارک و... موجب شده است که روز به روز استفاده از آن در کلان شهرها و بافت های مرکزی و متراکم به شدت افزایش پیدا کند.

وی افزود: برابر قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی ، همان انتظاراتی که از یک راننده کامیون یا سواری می رود را از رانندگان موتور سیکلت نیز داریم و در محدوده های طرح ترافیک نیز با موتور سیکلت های متخلف برخورد می کنیم. با این وجود طبق آیین ­نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک وظایف گسترده ای برای شهرداری ها، وزارت صمت ، سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت کشور و... پیش بینی شده است. یکی از این ها برنامه جایگزینی موتورهای بنزینی و کاربراتوری در یک دوره ده ساله با موتورهای برقی با اعطای وام 4 درصد قرض الحسنه با اقساط ده ساله است که هیچ کدام از این ها اصلا اجرایی نشدند.

سرهنگ سلیمی، با اشاره به اینکه اگر از سال 1396، که این قانون مصوب شد، شهرداری هر سال 20 درصد موتورهای کاربراتوری با برقی جایگزین و زیرساخت ها برای تردد این نوع وسیله نقلیه را فراهم می کرد، تا امروز حداقل 70 درصد موتورهای برقی در شهر تردد داشتند، افزود: همچنین اگر وام داده می شد یا جایگزینی صورت می گرفت، وقتی سازمان هایی که باید تامین کننده زیرساخت ها باشند، این کارها را انجام نمی دهند، انتظار از پلیس که در انتهای زنجیره است دست نیافتنی و غیر ممکن است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور معتقد است که موتورهای برقی، قدرت مانور موتورهای بنزینی را ندارند، ایمن تر هستند و امکان حمل بار و سرنشین اضافه را ندارند و در این راستا اضافه کرد: الان حدودا 9 میلیون موتورسیکلت؛ یعنی نزدیک به 75 درصد موتور سیکلیت های کشور در سن فرسودگی هستند. در حال حاضر، در پارکینگ های کشور، 600 هزار موتور سیکلت توقیفی داریم. مگر پلیس می تواند تمام این 9 میلیون موتور را جمع آوری کند؟ اگر سایر دستگاه ها سالانه 600 هزار موتور را ساماندهی می کردند الان تخلفات موتورسیکلت به بهترین نحو کنترل می شد.

کدخبر: 797661 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟