دکتر فاطمی: اگر تولیدکننده پمادهای گیاهی راست می گوید، پمادهای خود را روزی سه بار به مدت یک هفته بخورد + فیلم
حجم ویدیو: 7.15M | مدت زمان ویدیو: 00:01:34

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فیلم بالا مربوط به یک تولیدکننده پمادهای گیاهی ویژه رفع زخم های سوختگی و دیابت است که اخیرا با حضور در شبکه یک سیما مدعی شد که نه تنها پمادهای او هیچ عوارضی برای پوست بدن ایجاد نمی کند، بلکه می توان با خیال راحت آنها را خورد. او حتی در ادعایی عجیب تر، مطرح کرد که اساسا پمادهایی برای پوست بدن عارضه ندارند و می توانند به خوبی برای رفع زخم ها موثر باشند که بتوان آنها را علاوه بر مالیدن روی پوست، به مصرف خوراکی هم رساند و دچار عارضه نشد. 

با توجه به این که این ادعا تا کنون در هیچ یک از مراجع علمی و پزشکی تایید نشده است، با دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تماس گرفتیم تا او درباره قابلیت مصرف خوراکی پمادهایی که برای مالیدن روی پوست استفاده می شود، توضیح دهد. 

در همین راستا، فاطمی در ابتدای اظهاراتش به خبرنگار رکنا گفت: گاهی مصرف خوراکی برخی پمادها حتی پمادهای شیمیایی، برای یک بار هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند، به طور مثال خود من حاضر هستم که برای یک بار پماد هیدروکورتیزون را جلوی دوربین بخورم، اما قطعا حاضر نیستم در طولانی مدت، این پماد را به صورت خوراکی مصرف کنم. 

وی افزود: عوارض بسیاری از داروها و پمادها بر اثر مصرف طولانی مدت آنها مشخص می شود و ممکن است یک بار مالیدن یا حتی خوردن آنها هیچ گونه عارضه ای را در بدن ایجاد نکند. بنابراین از فردی که پمادهای گیاهی تولید کرده است و با خوردن آنها در تلویزیون برای پمادهایش تبلیغ می کند، می خواهم پمادهای خود را روزی سه بار به مدت یک هفته بخورد تا مشخص شود آیا پمادهای او عوارضی دارند یا خیر. 

عوارض شدید مصرف طولانی مدت برخی داروها، پمادها و کرم های گیاهی 

فاطمی با رد این ادعا که داروهای گیاهی الزاما عوارض کمتری از داروهای شیمیایی دارند، اظهار داشت: این تفکر رایج در میان عموم مردم که داروهای گیاهی حتما عوارض کمتری از داروهای شیمیایی مشابه خود دارند، به هیچ وجه صحیح نیست، زیرا ثابت شده است که مصرف بیش از حد و طولانی مدت برخی داروهای گیاهی در طولانی مدت می تواند باعث از کار افتادن کلیه شود. 

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: برخی پمادهای گیاهی تولیدشده از قارچ وجود دارند که با وجود این که به شدت تبلیغ می شوند، مالیدن بیش از حد آنها روی پوست، می تواند باعث از کار افتادن کبد شود. این در حالی است که یک بار خوردن همین پمادها هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. بنابراین این که یک فرد، یک پماد پوستی را یک بار جلوی دوربین بخورد و بگوید چون من این پماد را یک بار خوردم، مردم می توانند آن را با خیال راحت بمالند، قطعا عوام فریبی است. 

فاطمی در ادامه تاکید کرد: مصرف بیش از حد و طولانی مدت بسیاری از پمادها و حتی کرم های گیاهی منجر به بروز عوارض مزمن نظیر آسیب دیدن کلیه و کبد می شود. بنابراین ما به همه افراد توصیه می کنند که تمام پمادها و کرم ها حتی اگر گیاهی باشند و تولیدکننده آنها بگوید مصرف آنها هیچ عارضه ای ندارد، حتما با نظر متخصصان یا کارشناسان روی پوست خود بمالند. 

وی در پایان تصریح کرد: خود من به عنوان یک پزشک داروساز حاضر هستم که برخی پمادهای گیاهی را یک بار جلوی دوربین بخورم، اما قطعا هیچ گاه حاضر نیستم آنها را در طولانی مدت به شکل خوراکی مصرف کنم. البته نمی توان انکار کرد که پمادها و داروهای گیاهی هم وجود دارند که مصرف طولانی مدت آنها عوارض اندکی را ایجاد می کند، اما بازهم نمی توان به حرف یک تولیدکننده صرفا به خاطر این که یک بار جلوی دوربین پماد خود را خورده است، اعتماد کرد. 

کدخبر: 795863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟