گرانی مسکن به نمایندگان مجلس نیز رسید / حسین زهی: صاحبخانه‌ام اجاره را از 10 میلیون به 25 میلیون رسانده است + صوت
حجم ویدیو: 96.33M | مدت زمان ویدیو: 00:01:51

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فصل جابجایی مستاجران از فردا آغاز می‌‎شود و متاسفانه از چند وقت پیش شاهد تعیین اجاره بهای بالای مسکن از سوی صاحب خانه ها هستیم. همین مسئله باعث مشکلات زیادی برای مستاجران شده چراکه دیگر بسیاری از آنها توان پرداخت اجاره بها را ندارند.

امروز طبق گفته یدالله اوتادی عضو اتحادیه مشاوران املاک بیشترین تقاضا برای اجاره به سمت بومهن، رودهن، اسلامشهر و کرج رفته است و تقاضا برای اجاره در مناطق شمال شهر تهران به صورت عینی و ملموس کاهش پیدا کرده است و شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم. این درحالی است که مهاجرت معکوس نیز به شدت افزایش داشته و افرادی که روزی برای کار و زندگی به تهران یا سایر کلانشهرها رفته بودند امروز دوباره روهایشان را فراموش کرده و به زادگاه های خود بر می‌گردند.

قیمت مسکن مهر حاشیه تهران که در همان اواخر دهه ۸۰ چیزی کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است کمااینکه سه سال گذشته میزان افزایش اجاره بها نیز به ۳۰۰ درصد رسیده است. کارشناسان بر این باور هستند که اگر این رویه ادامه پیدا کند، تا پایان دولت آقای رییسی در بازار اجاره مسکن شاهد فاجعه خواهیم بود.

اما از طرف دیگر علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت مدعی است دولت امروز فعال است تا فنر اجاره‌بها را کنترل کند، از روش‌های مختلفی هم سعی در کنترل شرایط داشت و با هماهنگی سران قوا و نمایندگان مجلس سعی در تعدیل شرایط دارد. دولت طرف مستأجران است و تکلیف خود را مشخص کرده است. اساساً عدالت‌محوری این دولت ایجاب می‌کند همیشه سمت طبقه ضعیفتر جامعه بایستد. دهک‌های پایین با فشار بیشتری مواجه هستند و دولت تا جایی که اختیار قانونی داشته اقدام کرده و در باقی موارد که اختیاری نداشته حدود دوهفته‌ای است که در شورای سران قوا و مجلس در حال پیگیری هستند تا طبقه مالک هم همراهی و تمکین با طرح را داشته باشد.

شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی نیز در همین زمینه که با حضور سران قوا و به‌ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد تأکید کردند سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی شود و همزمان طرح دوفوریتی مطرح در مجلس شورای اسلامی نیز در اولویت تصویب قرار گیرد. در همین زمینه مصوبه دولت در زمینه تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هر سال تا سقف 25 درصد در تهران و 20 درصد در شهرهای سراسر کشور مورد تأیید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار گرفت و مقررات لازم برای ضمانت اجرایی این مصوبه به تصویب سران قوا و دیگر اعضا رسید.

طرح دو فوریتی برای کمک به مستاجران روز سه شنبه به مجلس می آید

اسماعیل حسین‌زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات مستاجران در فصل نقل و انتقالات گفت: طرح دو فوریتی تعیین حداکثر افزایش اجاره‌بها در هرسال 25 درصد روز سه شنبه رای گیری خواهد شد و بدون شک رای بالایی نیز خواهد آورد. کمااینکه سران سه قوه امروز نیز مصوبه هیئت وزیران را مصوب کردند. همچنین طرح دو فوریتی مجلس نیز هست که انشالله در قانون نیز لحاظ شود و اگر صاحب خانه ای موافق با 25 درصد افزایش اجاره بها نکرد، پول آن به خزانه دولت واریز می شود.

حسین زهی افزود: طرح فوق بسیار خوب است و قابلیت اجرایی شدن آن نیز با توجه به تصویب در سران قوا بسیار بالا است. حال با توجه به اینکه تغییر و تحولات در بحث مستاجری پیش آمده هرچه سریع تر طرح تصویب شود و به شورای نگهبان برود و... این امید را در ما ایجاد می کند که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر صاحب خانه تصمیم بگیرد که خانه خود را اجاره ندهد تکلیف آن چه می شود گفت: افراد نمی توانند این کار را انجام دهند چراکه باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کند تا امور مالیاتی آن مشخص شود بنابراین به صرفه است که همان 25 درصد را اضافه کند.

حسین زهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صاحب خانه ها امسال می توانند منزل خود را که پارسال 200 میلیون برجی 6 میلیون تومان اجاره داده بودند امسال به 400 میلیون برجی 10 میلیون تومان افزایش دهند و حتی در صورت وضع مالیات نیز باز این کار به نفع آنها است گفت: خود من نیز در همین وضعیت قرار دارم و خانه ای که برجی ده میلیون تومان اجاره می دادیم امروز صاحبخانه می خواهد 25 میلون تومان کند.

او ادامه میدهد: باید ما نیز از هیئت رییسه بخواهیم که کاری انجام دهند چراکه وقتی بقیه دستگاه های اجرایی برای کارمندان خود تعاونی و خانه سازمانی دارند، برای نمایندگان نیز باید چنین اتفاقی رخ دهد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: خانه ای که ما اجاره کرده ایم، سه طبقه است و حدود 30 نفر در آن ساکن هستند. چراکه خیلی از هم استانی های ما وقتی برای دکتر به تهران می‌آیند باید در جایی بمانند و به دلیل نداشتن کسی ما جایی برای آنها نیز در نظر گرفتیم که خب طبیعتا با این وضعیت اوضاع خراب تر خواهد شد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 794091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟