کودکان کار هم کارتخوان دار شدند / آمارهایی از انواع آسیب به کودکان کار + فیلم
حجم ویدیو: 13.19M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دستفروشی در مترو پدیده جدیدی نیست و حداقل 15 سال است که شهروندان تهرانی وقتی برای رفتن به منزل یا سر کار خود به شهر زیرزمینی پا می گذارند، با زنان و مردانی مواجه می شوند که برای کسب لقمه ای نان، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را به حراج گذاشته اند. در این میان اما چند سالی است که کودکان کار هم به جمع دستفروشان متروی تهران پیوسته اند و شبیه همکاران خود در سر چهارراه ها، آدامس، بیسکوییت، شکلات، فال، چسب زخم و ... به مسافران می فروشند.

کارتخوان در دست دستفروشان مترو؛ غیرقانونی اما کاملا رایج

با وجود این که مسئولان متروی تهران بارها اعلام کرده اند که هرگونه دستفروشی در قطارهای شهری پایتخت غیرقانونی است و مدیریت شهری تهران هم هیچ گاه در برنامه های ساماندهی دستفروشان، اشاره ای به قانونی شدن دستفروشی در مترو نکرده است، اما هنوز هم صدها نفر از ابتدای صبح تا انتهای شب در قطارهای زیرزمینی تهران به دستفروشی می پردازند و با تشدید دشواری های معیشتی و افزایش آمار بیکاری در کشور هم سال به سال بر تعداد دستفروشان متروی پایتخت افزوده می شود.

نکته جالب اما این که با وجود غیرقانونی بودن دستفرشی در مترو، عمده دستفروشان شهر زیرزمینی، کارتخوان دارند. این در حالی است که مراحل قانونی دریافت کارتخوان برای کسبه مجاز در کشورمان چندان راحت نیست و مشخص نیست دقیقا چه نهادی به دستفروشانی که در متروی تهران به شکل غیرمجاز فعالیت می کنند، کارتخوان داده است. البته به نظر می رسد بعضی دستفروشان مترو با برخی کسبه که توانسته اند برای مغازه های خود کارتخوان بگیرند، همکاری می کنند و به این شکل به کارتخوان دست یافته اند.

با این حال، تجربه به ما نشان داده است که وقتی از عمده دستفروشان مترو می پرسیم که دقیقا از چه کسی کارتخوان گرفته اید، معمولا به پاسخ روشنی نمی رسیم، همان طور که کودک کار گزارش امروز ما هم هرچه از او پرسیدیم که با این سن، چطور کارتخوان در اختیار داری، هیچ جواب واضحی به ما نداد. ولی به هر حال، مشاهده او به ما ثابت کرد که این روزها کودکان کار هم آن قدر حرفه ای شده اند که برای کسب درآمد بیشتر و جذب کردن مشتریانی که پول نقد ندارند، از کارتخوان استفاده می کنند، اما همچنان بعضی پزشکان برای عدم استفاده از کارتخوان، بهانه های واهی می آورند.

آمارهایی از وارد شدن انواع آسیب های جسمی و روحی به کودکان کار

با توجه به این که سوژه اصلی گزارش امروز ما یک کودک کار است، توجه شما را به برخی آسیب های جسمی و روحی که به کودکان کار کشورمان وارد می شود، جلب می کنیم. آن طور که برخی پژوهش های نشان می دهد، حدود 80 درصد کودکان کار دچار کاهش قد، 86 درصد دچار کاهش وزن، 77 درصد دچار بیماری های دهان و دندان، 73 درصد دچار بیماری های چشم، 61 درصد دچار بیماری های دستگاه تنفسی، 64 درصد دچار بیماری های قلبی، 60 درصد دچار بیماری های گوش و حلق و بینی، 82 درصد دچار بیماری های پوست و 60 درصد دچار بیماری های دستگاه گوارشی هستند.

آمار کودکان کار 1

همچنین مطابق پژوهش های انجام شده، متاسفانه بسیاری از کودکان کار به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده های خود و دریافت نکردن آموزش های اجتماعی مناسب، دچار انواع آسیب های اجتماعی بخصوص ارتکاب به جرم می شوند؛ به نحوی که برآورد می شود 80 درصد این کودکان دچار پرخاشگری و خشونت هستند، 50 درصد آنها به سرقت، 41 درصد به خرید و فروش مواد مخدر و 85 درصد آنها به تخریب اموال عمومی دست می زنند، 54 درصد کودکان کار به حقوق شهروندی دیگران بی توجهی می کنند و در برقراری ارتباط مشکل دارند و 55 درصد آنها نیز به بزه کاری تمایل دارند.

آمار کودکان کار 2

مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که آسیب های جسمی و روانی گوناگونی که به کودکان کار وارد می شود، این کودکان را در معرض دچار شدن به انواع اختلالات یادگیری قرار می دهد؛ به طور مثال، برآوردها نشان می دهد که 32 درصد کودکان کار دچار مشکل کمبود حافظه، 30 درصد مشکلات یادگیری، 61 درصد دچار اختلال خفیف ذهنی، 21 درصد کمبود کنجکاوی، 64 درصد کمبود شناخت محیط و 61 درصد دچار مشکلات گفتاری هستند.

آمار کودکان کار 3

کدخبر: 793408 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه - محمدحسین خودکار , دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟