کار کردن لیسانسه ها و فوق لیسانس ها به عنوان نظافتچی منازل /نظافتچی ها در برابر حوادث بیمه نمی شوند

ارائه خدمات نظافت منزل و محل کار یکی از دشوارترین شغل هایی است که معمولا قشر ضعیف جامعه در صورت عدم یافتن شغلی دیگر، به انجام آن روی می آورند. این در حالی است که متاسفانه، نه حقوق دریافتی کارگران نظافتی یا همان نظافتچی ها با درآمد آنها متناسب است و نه این افراد از مزایای شغلی و بیمه ای مناسبی بهره مند هستند.

افزایش 25 درصدی تعرفه خدمات نظافت در سال 1401 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با گسترش تکنولوژی در عصر ارتباطات، شکل و شمایل ارائه بسیاری از خدمات روزمره مورد نیاز مردم، تغییر پیدا کرده است و این روزها حتی درخواست برای دریافت خدمات نظافت منزل یا محل کار نیز در بستر اینترنت انجام می شود؛ به نحوی که شرکت های بسیاری هستند که در فضای مجازی، آگهی می گذراند و شهروندان می توانند ضمن برقراری تماس یا ارائه درخواست اینترنتی، از این شرکت ها بخواهند که برایشان نظافتچی بفرستند. 

در این میان اما با وجود پیشرفت شیوه درخواست کارگر خدمات نظافت منزل یا محل کار در سال های اخیر، کارگرانی که در این زمینه فعالیت می کنند، هنوز با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ به طور مثال، عمده شرکت های نظافتی، کارگران خود را بیمه نمی کنند و نظافتچی ها خودشان ناچارند که به صورت خویش فرما خود را بیمه کنند. همچنین نظافتچی ها در برابر وقوع حوادث احتمالی در حین کار بیمه نیستند و علاوه بر این، اگر در هنگام حضور این افراد در یک شرکت یا منزل، سرقتی رخ بدهد، شرکت های نظافتی هیچ مسئولیتی در قبال این اتفاق به عهده نمی گیرند. 

این ها نکاتی است که کیانوش رضوان پناه، مدیرعامل شرکت آریاپاک به عنوان یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت منزل و محل کار در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: مهمترین تاثیری که گرانی های اخیر روی صنف ارائه خدمات نظافت گذاشته، افزایش نرخ تعرفه ها بوده است؛ زیرا در سال جاری که با رشد شدید قیمت کالاهای اساسی مواجه شده ایم، دیگر برای کارگران ما نمی صرفد که با نرخ های قبلی کار کنند، بنابراین ما ناچار شده ایم که نرخ تعرفه خدمات نظافت منزل یا محل کار را نسبت به بهمن 1400 به میزان 25 درصد افزایش دهیم. 

وی افزود: تمام شرکت های ارائه خدمات نظافت، به صورت خرید خدمات با کارگران خود قرارداد امضا می کنند، بنابراین این شرکت ها کارگران خود را بیمه نمی کنند و این کارگران ناچارند که خودشان را به صورت خویش فرما بیمه کنند. به همین دلیل، نظافتچی ها ماهانه حداقل 750 هزار تومان باید به عنوان حق بیمه بپردازند.

درآمد ماهانه 6.5 تا 9 میلیون تومانی نظافتچی ها 

رضوان پناه در پاسخ به سوال رکنا درباره میزان درآمد کارگران خدمات نظافت منزل گفت: درآمد ماهانه نظافتچی ها به تعداد کارهایی بستگی دارد که آنها در طول یک ماه می گیرند، اما در شرایط کنونی کارگران نظافتچی عمدتا بین 6.5 تا 9 میلیون تومان در ماه درآمد دارند. درآمد نظافتچی های مرد و زن هم معمولا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و عموما هرچه کیفیت ارائه خدمات یک فرد بیشتر باشد، درآمد او بالاتر می رود. 

این کارشناس ارائه خدمات نظافت ادامه داد: مشتری ها معمولا برای نظافت مراکز اداری و تجاری، مشاعات ساختمان ها و همچنین منازل تخلیه شده از کارگر آقا استفاده می کنند و کارگران خانم بیشتر در نظافت منازل مبله مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین شروط استخدام در تمام شرکت های نظافتی معتبر، عدم داشتن اعتیاد است و بنابراین همه شرکت های معتبر این حوزه، پیش از بستن قرارداد با کارگران خود، از آنها تست اعتیاد می گیرند. 

وی در ادامه تاکید کرد: اقشار مختلفی برای ارائه خدمات نظافت منزل یا محل کار به شرکت های نظافتی مراجعه می کنند؛ به نحوی که هم افغانستانی ها و هم افراد شهرستانی یا دانشجویان مقیم تهران، در شرکت های ارائه خدمات نظافت به کار گرفته می شوند. البته باید توجه داشت که با توجه به این که شرکت ها معمولا به کارگر تمام وقت احتیاج دارند و تمایل ندارند که کارگر آنها در بعضی از روزها در دسترس نباشد، عمدتا دانشجویان در شرکت های نظافتی مطرح استخدام نمی شوند. 

کار کردن لیسانسه ها و فوق لیسانسه ها به عنوان نظافتچی 

رضوان پناه در پاسخ به این سوال که عمده کارگران نظافت منزل یا محل کار از چه سطح تحصیلاتی برخوردارند، توضیح داد: نظافتچی هایی که با شرکت ما یا دیگر شرکت های نظافتی کار می کنند، از همه نوع تحصیلاتی برخوردار هستند؛ به نحوی که ما هم در کارگران خود افراد لیسانسه و فوق لیسانسه داریم و هم افراد دارای مدرک دیپلم یا زیردیپلم؛ اما در مجموع می توان گفت حدود 70 درصد نظافتچی ها، دیپلمه هستند. 

این کارشناس حوزه خدمات نظافت ادامه داد: با توجه به این که نظافتچی ها، کارگران قراردادی شرکت های نظافتی محسوب نمی شوند و فقط در قالب فروش خدمات با این شرکت ها قرارداد بسته اند، این کارگران تحت پوشش هیچ گونه بیمه حوادثی نیستند. در این میان متاسفانه صاحبخانه ها یا مسئولان اداراتی هم که ما کارگران نظافتی را برای آنها می فرستیم، حاضر نیستند که این افراد را از نظر بروز حادثه بیمه کنند. به همین دلیل، معمولا وقتی حادثه ای برای نظافتچی ها رخ می دهد، هیچ کس مسئولیت پرداخت خسارت و هزینه های درمانی را برعهده نمی گیرد. 

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که عمدتا کسی مسئولیت جبران زیان نظافتچی هایی را که دچار حادثه می شوند، برعهده نمی گیرد، اما از نظر قانونی، صاحبان منازل یا مدیران اداراتی که ما کارگران خود را برای آنها می فرستیم، در طول مدت حضور نظافتچی ها در منزل یا اداره‌شان، کارفرمای آنها محسوب می شوند. بنابراین این صاحبان منازل یا مدیران ادارات یا واحدهای تجاری به‌کارگیرنده نظافتچی ها هستند که باید خسارات و هزینه های درمانی این کارگران در هنگام وقوع حواث احتمالی را بپردازند.  

اگر کارگر نظافتی می گیرید، خودتان مراقب اموال خود باشید 

رضوان پناه در بخش پایانی صحبت های خود گفت: مشکل دیگری که بستن قراردادهای خرید خدمات با کارگران نظافتی پدید می آورد، این است که اگر در موارد معدودی این افراد دست به سرقت از منازل یا ادارت بزنند، هیچ گونه مسئولیت قانونی متوجه شرکت های نظافتی نیست، زیرا نظافتچی ها از نظر قانون کارگران قراردادی شرکت های ارائه خدمات نظافت محسوب نمی شوند و این شرکت ها هیچ مسئولیتی در برابر خسارت زدن احتمال نظافتچی ها به یک منزل یا اداره ندارند. البته این مساله ای است که شرکت های ارائه خدمات نظافت به مشتریان خود اعلام می کنند و شهروندان باید توجه داشته باشند که در صورت گرفتن کارگر از یک شرکت نظافتی، خودشان باید مراقب اموال و اسناد خود باشند.

وی در پایان تصریح کرد: تمام شرکت های نظافتی معتبر از جمله شرکت ما در هنگام بستن قرارداد خرید خدمات با کارگران، از آنها سفته و مدارک هویتی دریافت می کنند و معمولا گرو نگه داشتن این موارد توسط شرکت ها باعث می شود که نظافتچی ها در حین انجام کار در یک منزل یا اداره دست به تخلف نزنند. همچنین باید توجه داشت عمده کارگران نظافتی، انسان هایی شریف و زحمت کش هستند و در موارد بسیار محدودی ممکن است این افراد دست به سرقت بزنند.

کدخبر: 789427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟