نحوه شناسایی آبله میمون در ایران / هنوز هیچ مورد قطعی شناسایی نشده است

آبله میمون یک بیماری عفونی از خانواده ویروس آبله است. ویروس آبله میمون در 50 سال گذشته در برخی کشورهای آفریقایی شایع بوده، اما حدود چهار هفته است که این ویروس به شکل نسبتا گسترده ای در کشورهایی خارج از قاره آفریقایی شیوع پیدا کرده است. روش های درمانی و داروهای مختلفی برای درمان افراد مبتلا به آبله میمون در جهان وجود دارد، اما این ویروس، واکسن اختصاصی ندارد، ولی تزریق دو دُز واکسن آبله می تواند تا 85 درصد از ابتلا به آن جلوگیری کند. البته با توجه به این که بیش از 40 سال از ریشه کن شدن ویروس آبله انسانی در جهان می گذرد، اکنون فقط کشور آمریکا تعدادی واکسن آبله در اختیار دارد.  

تمام موارد مشکوک آبله میمون در ایران، دچار آبله مرغان بوده اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در چهار هفته گذشته بیش از 250 مورد ابتلا به آبله میمون در حداقل 23 کشور خارج از قاره آفریقا شناسایی شده است. در خاورمیانه نیز امارات تنها کشوری است که از شناسایی موارد مثبت ابتلا به این ویروس در سرزمین خود خبر داده، اما مقامات بهداشتی سایر کشورهای منطقه از جمله ایران تاکید دارند که هنوز هیچ موردی از ابتلا به آبله میمون را مشاهده نکرده اند.

این نکته ای است که دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز در جدیدترین مصاحبه خود با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: ما همچنان هیچ مورد محتمل و قطعی آبله میمون در کشور شناسایی نکرده ایم و تمام موارد مشکوک آبله میمون در ایران به آبله مرغان مبتلا بوده اند.

وی افزود: عملیات پایش موارد مشکوک آبله میمون در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور با جدیت توسط ناظران بهداشتی دنبال می شود. در همین راستا ما سطح اجرای تدابیر مراقبت های بهداشتی را در مبادی مرزی کشورمان ارتقا داده ایم و مسافران ورودی از تمام کشورها بخصوص کشورهای آفریقای مرکزی و غربی به عنوان محل بومی شیوع آبله میمون و سایر کشورهایی که تا کنون موارد مثبت این ویروس در آنها شناسایی شده است را با دقت بررسی می کنیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: راهکار ما برای بررسی موارد مشکوک آبله میمون در مرزها، نخست دقت در فرم های خوداظهاری مسافران ورودی به ایران و دوم غربالگری افراد دارای علایم مشکوک این ویروس است. همچنین ما در هفته های اخیر، نظام مراقبت درون کشوری آبله میمون را نیز تشدید کرده ایم و اطلاعات لازم درباره این بیماری را به کارکنان تمام مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور ارائه داده ایم.  

مشکی برای شناسایی و قرنطینه موارد مشکوک آبله میمون در ایران وجود ندارد

امیری با تاکید بر آمادگی کامل نظام سلامت ایران برای شناسایی موارد مشکوک آبله میمون در داخل کشور گفت: اکنون تمام کادر بهداشت و درمان کشور، اشراف کافی به بیماری آبله میمون دارند تا اگر فردی را با علایم مشکوک این ویروس مشاهده کردند، به سرعت از او نمونه گیری کنند و نمونه مربوطه را به آزمایشگاه های تعیین شده توسط وزارت بهداشت تحویل دهند.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ما هیچ مشکلی برای شناسایی موارد مشکوک آبله میمون نداریم و می توانیم به محض این که یک مورد محتمل ابتلا به این ویروس را دیدیم، او را قرنطینه کنیم و بعد از انجام نمونه گیری، در کمتر از 24 ساعت، نتیجه آزمایش نمونه را به اطلاع آن فرد برسانیم تا در صورت شناسایی مورد قطعی مبتلا به آبله میمون، اقدامات کنترلی بعدی را انجام دهیم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان این که انستیتو پاستور، آزمایشگاه اصلی بررسی موارد مشکوک آبله میمون در ایران است، عنوان کرد: ما برای این که بتوانیم نمونه های برداشته شده از موارد مشکوک ابتلا به آبله میمون را سریع تر بررسی کنیم، علاوه بر انستیتو پاستور، تعداد زیادی از دانشگاه های علوم پزشکی در مراکز استان های بزرگ کشور را نیز به عنوان قطب های انجام آزمایش آبله میمون در نظر گرفته ایم.

وی در پایان تصریح کرد: هم اکنون کیت های تشخیصی بررسی نمونه های آبله میمون در اختیار نیروهای دانشگاه های علوم پزشکی مرجع کشور قرار داده شده و آموزش های لازم نیز به این افراد ارائه شده است تا آنها بتوانند نمونه های مربوط به موارد مشکوک آبله میمون را آزمایش کنند. البته در چنین شرایطی وقتی عوامل یک دانشگاه علوم پزشکی با مورد مثبت یا محتمل آبله میمون مواجه می شوند، نمونه را به انستیتو پاستور نیز ارائه می دهند تا این مرکز هم نمونه مشکوک را بررسی کند.

کدخبر: 787699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟