سیگاری ها با 4030 تماس بگیرند / ده ها سیگاری از این مسیر ترک کرده اند

مصرف دخانیات یکی از بزرگ ترین تهدیدکننده های سلامت عمومی است که جهان با آن روبرو است. در جهان، بیش از یک میلیارد سیگاری وجود دارد. همچنین سالانه بیش از هشت میلیون نفر بر اثر مصرف مواد دخانی فوت می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در راستای کاهش گرایش افراد به مصرف یک سالی می شود که  خط مشاوره تلفنی ترک دخانیات و سامانه خودارزیابی روانشناختی راه اندازی شده است. پیش از شیوع کرونا ، حدودا ۱۵ درصد افراد بالای ۱۵ سال جامعه به مصرف دخانیات گرایش داشتند که این آمار در مردان حدود ۲۵ و در زنان حدود ۵ درصد بود.

ده ها سیگاری از طریق خط تلفنی ترک دخانیات، ترک داده شده اند

دکتر سید ابراهیم قدوسی، مدیرکل اداره پیشگیری و درمان اختلالات مصرف مواد مخدر و الکل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه راه اندازی این خط تلفنی، یک برنامه آزمایشی بود که از تیر ماه 1400 شروع شد، گفت: «در این پروژه، با کمک پنج مشاور ارشد روانشناسی، به متقاضیانی که با خط تلفنی 4030 تماس می گیرند مشاوره ترک دخانیات داده می شود. این طرح یک کار مطمئن است که دارای تاییده بین المللی است و بر اساس معیارهای داخلی تطبیق داده شده است.»

وی گفت: «این خط، یک شماره تلفن گویا است که افراد با شماره گیری کد اختصاصی 5، به کارشناسان ترک دخانیات متصل می شوند. این خط در 6 روز هفته در ساعات اداری (بین 8 تا 4 بعد از ظهر) به ارائه خدمات می پردازند.»

قدوسی در پاسخ به اینکه در این مدت مورد ترک موفق نیز گزارش شده است یا خیر گفت: «بله. ما برای اطمینان از ترک کامل افراد، ارزیابی داخلی و خارجی داریم. هنوز به جمع بندی کاملی از آمار اثربخشی این طرح نرسیده ایم؛ ولی بر اساس خروجی هایی که تا اینجا به دست آمده است، تا کنون توانسته ایم ده ها نفر را به ترک کامل دخانیات برسانیم. کسانی که با این خط تماس می گیرند عموما به سیگار ، قلیان و مواد دخانی جویدنی اعتیاد دارند که بیشتر آقایان برای آن تماس می گیرند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا بعد از یک سال دوره برگزاری آزمایشی، این خط همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد یا خیر، گفت: «قصد داریم که این خط به فعالیتش ادامه دهد. در حال حاضر، حضور پنج نفر از مشاوران برای پاسخ دهی کفایت می کند؛ با این وجود پیشنهاد ما این است که در طرح گسترش، این تعداد بیشتر شود. طبق پروتکل های خاصی که داریم، این افراد باید 9 ماه با مشاوران در ارتباط باشند. بر حسب نیاز، افراد می توانند تا یک سال نیز به مشاوران وصل باشند. در بعضی از موارد ممکن است خانواده این افراد نیز با این خط تماس بگیرند و با مشاوران نسبت به ترک اعتیاد اعضای خانواده خود اقدام کنند. افرادی که از این طریق، اعتیاد به دخانیات را ترک می کنند، بر اساس خود اظهاری آن را به ما اعلام می کنند. همچنین، یک تیم خارج از این مجموعه 5 نفره مشاوران، مجددا با این افراد تماس می گیرند و از ترک کامل آن ها اطمینان حاصل می کنند.»

او در پایان در پاسخ به اینکه نمی توان به صرفا به خود اظهاری اتکا کرد و لازم است راه های جدیدی برای پیگیری این موضوع لحاظ شود، گفت: «ممکن است مصرف دخانیات، با یک نگاه کاهش آسیبی پیگیری شود. حتی اگر بتوانیم دوره ای از مصرف را توقف کنیم باز هم به خروجی مطلوبی دست پیدا کرده ایم. ایجاد چنین خط تلفنی، پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت است که در خاورمیانه، ایران جزء کشورهای محدودی است که به این خط دسترسی دارد.»

کدخبر: 786930 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟