جزئیات سزارین "ایران" یوزپلنگ ایرانی  / اکبری: جنسیت سه یوزپلنگ تازه متولدشده، هنوز مشخص نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بعد از سال ها تلاش برای اجرای پروژه تکثیر یوزپلنگ ایرانی یا همان یوزپلنگ آسیایی، در نهایت شب گذشته یوزپلنگ ماده چهار ساله ای به نام «ایران» که در پارک ملی توران استان سمنان در شرایط نیمه اسارت نگهداری می شود، توانست سه توله یوز به دنیا بیاورد. این سه توله یوز بر اثر جفت گیری بین «ایران» و یوزپلنگ نر ده ساله به نام «فیروز» متولد شده اند. این برای نخستین بار در جهان است که یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت موفق به زایمان می شود.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزئیات نحوه تولد توله های یوزپلنگ ایرانی به خبرنگار رکنا گفت: دیروز بین ساعت 6 تا 7 عصر، عمل سزارین برای تولد توله های «ایران» انجام شد. «ایران» در هنگام زایمان درد بسیاری را متحمل شد و دامپزشکان ما ناچار شدند عمل جراحی سزارین انجام دهند.

حال عمومی توله های "ایران" یوزپلنگ ایرانی خوب است

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: یوزپلنگ «ایران» بعد از انجام سزارین چند ساعت بیهوش بود و بعد هم زمانی که به هوش آمد، توله های خود را تحویل نگرفت و البته آنها را پس هم نزد. با توجه به وضعیت بد هوا در شب گذشته، همکاران ما ناچار شدند توله های یوزپلنگ را به صورت دستی تغذیه کنند. البته امروز مجددا معرفی توله ها به مادر انجام می شود و امیدواریم «ایران» توله های خود را بپذیرد.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه حال عمومی توله ها خوب است. البته هنوز جنسیت توله های یوز مشخص نشده است، چون توله ها بسیار کوچک هستند و در روزهای اول آلت جنسی آنها مشخص نیست، مگر این که دامپزشکان حاضر در صحنه بررسی دقیق انجام دهند که با توجه به حساسیت نگهداری از این توله ها، هنوز این بررسی انجام نشده است.

گفتنی است؛ یوزپلنگ «ایران» به همراه سه یوز دیگر به نام های «کوشکی»، «دلبر» و «فیروز» هم اکنون در محوطه ای محصور در پارک ملی توران استان سمنان در شرایط نیمه اسارت نگهداری می شوند. «کوشکی»، «دلبر» و «ایران» که هر سه در زمان نوزادی از قاچاقچیان حیات وحش کشف شده بودند، تا بهار 1399 در پارک پردیسان تهران در شرایط اسارت نگهداری می شدند و فروردین 1400 نیز «فیروز» از طبیعت جنوب شرقی شاهرود زنده گیری شد و برای جفت گیری با یوز ماده جوان یعنی «ایران» به منطقه حفاظت شده توران انتقال یافت.

لازم به ذکر است که حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ 28 فروردین امسال برای نخستین بار به رکنا گفته بود که یوزپلنگ ایران احتمالا بین 10 تا 12 اردیبهشت زایمان خواهد کرد.

کدخبر: 776066 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟