قیمت بسته های اینترنتی بالاتر از سقف مجاز نیست / وزیر به دنبال بسته های جبرانی برای افراد کم برخوردار

مصرف کنندگان اینترنت همراه، با مقایسه کیفیت و قیمت اینترنت ارائه شده توسط اپراتورها، وضعیت موجود را قابل قبول توصیف نمی کنند. مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری نیز اواخر بهمن سال گذشته در مورد ثبت شکایت کاربران از کیفیت خدمات اینترنت و افزایش چهار درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داده بود. از سویی دیگر برخی معتقدند حذف این بسته ها و محدود کردن انتخاب های کاربران، آغازی بر اجرای طرح صیانت است. حذف بسته های پر طرفدار اینترنت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، در آغازین روزهای امسال، با دستور سازمان تنظیم مقررات، کام مصرف کنندگان اینترنت را تلخ کرد؛ اما دلیل آن چه بود؟

حذف بسته های اینترنت توسط اپراتورها کار خلاف قانون نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در فروردین 1401 و پس از حذف بسته های پر طرفدار اینترنت، رئیس رگولاتوری، اعلام کرد که اگر قیمت بسته ای بالاتر از حد مجاز باشد باید به سرعت به زیر سقف مجاز برگردد. طبق قانون رگولاتوری، هر اپراتور مجوز این را دارد که هر گیگ اینترنت را ۴۰ هزار تومان یا ۶۰ هزار تومان بفروشد؛ اما برای اینکه مردم قدرت خرید داشته‌ باشند و رقابت در بازار حفظ شود، قیمت اینترنت در سطح پایین تری ارائه می شود.

در این راستا مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیر روابط عمومی این وزارتخانه در گفت و گو با رکنا، با اشاره به اینکه اخیرا هیچ افزایش قیمت در بسته های اینترنت وجود نداشته و صرفا بسته های ارزان قیمت حذف شده اند، گفت: «اگر اپراتورها بسته های اینترنت را بدون اطلاع وزارت ارتباطات گران کنند، از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری می شود. الان هم اپراتورها باید توضیح دهند که چرا این بسته ها را حذف کرده اند. با این وجود حذف بسته های اینترنتی تخلف نیست؛ اما افزایش قیمت تخلف است.»

او اضافه کرد: «اپراتور بخش خصوصی است و منعی برای حذف بسته های اینترنتی خود ندارند. بر اساس قوانین سال های 1395 و 1396، اپراتورها می توانند بسته تشویقی ارزان قیمت، پایین تر از کف قیمت اعلام شده توسط وزارت ارتباطات ارائه کنند تا مشتری بیشتری جذب آن ها شود؛ ولی برای اینکه بازارشکنی رخ ندهد، اپراتورها حق ندارند تا سه سال این نوع بسته ها را حذف کنند. الان سه سال اپراتور ها تمام شده است و طبق قانون منعی برای حذف آن ندارند.»

مهدی سالم با اشاره به اینکه بسته های حذف شده، مجموعا 6/7 درصد از کاربران حرفه ای اینترنت را در بر می گرفتند، ماهانه تا 200 الی 300 گیگ مصرف اینترنت دارند، گفت: «وزیر این موضوع را پیگیری می کند تا تدبیر اپراتورها برای این کار هم برای مردم و هم وزارت ارتباطات مشخص شود. وزیر دنبال این است که حتی سقف قیمت را نیز پایین بیاورد.»

یا افزایش قیمت یا کیفیت؛ دو راهی اپراتورها برای کاربران

سالم، با اشاره به اینکه اپراتورها می گویند یا باید افزایش قیمت داشته باشیم که شبکه را توسعه دهیم یا کاهش کیفیت و سرعت را داشته باشیم، گفت: «سازمان تنظیم مقررات، باید با دقت نکاتی که اپراتورها مطرح می کنند را بررسی کند. می دانید که هر روز تلفن های همراه جدید وارد کشور می شود و مشترکین جدید اضافه می شوند و این مشترکین جدید باعث می شود حجم شبکه گسترش پیدا کند. توسعه یا گسترش شبکه نمی تواند متوقف شود و با توجه به اینکه قسمت عمده ای از تجهیزات با دلار خریداری می شود، نوسانات قیمت دلار روی این مهم تاثیر گذاشته است.»

وی در ادامه افزود: «اپراتورها باید مردم و وزارت ارتباطات را قانع کنند و بابت هر اتفاقی که رخ می دهد توضیح دهند. در حال حاضر، 41 درصد از مردم زیر 2 گیگ اینترنت در ماه مصرف می کنند. در این راستا به دنبال برنامه ای هستیم که بسته هایی برای جبران افزایش قیمت برای افراد کم برخوردار ایجاد شود.»

کدخبر: 772038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟