کشف نوین جراح اصفهانی در درمان دیسک با استفاده از لیزر پلاسما / بهبودی 75 درصد مبتلایان + صوت
حجم ویدیو: 94.10M | مدت زمان ویدیو: 00:12:52

دیسک کمر و دیسک گردن از جمله بیماری های شایع در سطح جهان محسوب می شود که انسان ها به دلایل مختلف به آن دچار می شوند. عمده افراد مبتلا به این عوارض، با استفاده از روش های ساده، درمان می شوند، اما حدود 10 درصد مبتلایان به این بیماری به انجام عمل جراحی نیاز دارند. جراحی باز دیسک مهمترین عملی است که برای درمان این بیماری انجام می شود، اما اخیرا دکتر احمد شکرچی زاده، متخصص جراحی مغز و اعصاب ایرانی توانسته است تکنیک PLDH را برای درمان دیسک کمر و دیسک گردن ابداع کند؛ تکنیکی که در آن از فیبر لیزر پلاسما استفاده می شود و احتمالا در آینده ای نزدیک به جایگزین عمل جراحی باز دیسک در جهان تبدیل خواهد شد.

دیسک چیست و چه افرادی به جراحی دیسک نیاز دارند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برای این که انسان ها بتوانند در طول زندگی خود حرکات مختلفی را انجام دهند، ستون مهره های آنها به صورت یکپارچه ساخته نشده، بلکه به صورت قطعاتی درست شده است که مثل دانه های تسبیح به هم متصل شده اند. این قطعات استخوانی را تنه مهره می نامند و قسمت هایی که این استخوان ها را به هم متصل می کنند، دیسک نامیده می شود.

در ستون مهره های انسان تعداد زیادی دیسک از فوقانی ترین قسمت گردن تا پایین کمر وجود دارد که برخی افراد به علل مختلف دچار بیرون زدگی یا تغییر حالت دیسک می شوند و در چنین شرایطی است که اصطلاحا گفته می شود فرد به دیسک کمر یا دیسک گردن مبتلا شده است.

تمام دیسک هایی که بین مهره ها قرار دارند دارای یک هسته مرکزی و دیواره ای در اطراف آن هستند و در برخی افراد که به علل مختلف ساختمان دیسک تغییر حالت پیدا می کند یا فشار روی دیسک به شکلی نامناسب بین قسمت های مختلف آن توزیع می شود، رفته رفته دیسک از جای خود بیرون می زند و به ریشه های عصبی فشار وارد می کند. در این میان عمده دیسک هایی که دچار تغییر حالت می شوند، در پایین کمر قرار دارند، اما در برخی موارد در ناحیه پشت افراد یا در قسمت پایین گردن نیز دیسک های بین مهره ها بیرون می زند.

در چنین شرایطی بیرون زدن دیسک می تواند مشکلات بسیار زیادی از جمله درد و علایم عصبی را برای بیماران ایجاد کند که البته حدود 90 درصد بیماران با روش های ساده بهبود پیدا می کنند، اما بازهم حدود 10 درصد بیماران با هیچ کدام از روش های ساده درمانی بهبود پیدا نمی کنند و کار آنها به عمل جراحی کشیده می شود.

عمل جراحی باز دیسک چیست و چه عوارضی دارد؟

از حدود صد سال پیش انجام عمل جراحی باز دیسک در سطح جهان آغاز شد. در این عمل نیز از قسمت پشت شکاف پوستی داده می شود، عضلات باز می شود، یک قسمت از مهره برداشته می شود و دیسک از محل خود خارج می شود و به این ترتیب فشار روی عصب برداشته می شود و علایم بیمار بهبود می یابد. اکنون هم حدود یک قرن است که انجام عمل جراحی باز به عنوان مهمترین روش درمان دیسک کمر یا گردن در صورت نیاز بیماران به انجام جراحی شناخته می شود.

در این میان اما باید توجه داشت که اساسا انجام عمل جراحی دیسک با عوارض زیادی برای بیماران همراه است؛ به طور مثال، در 15 درصد موارد، بعد از انجام عمل ناحیه ای که تحت جراحی قرار گرفته است، عود می کند، همچنین دیسک حدود 6 درصد بیماران بعد از انجام جراحی دچار چسبندگی می شود و بیمارانی که دچار این عارضه می شوند، تا پایان عمر خود درد می کشند و تا پایان عمر روش مشخصی برای درمان آنها وجود ندارد.

همچنین در حدود 10 درصد افرادی که تحت جراحی قرار می گیرند، استحکام مهره های آنها دچار مشکل می شود و بعدا بعضی از این افراد ممکن است دچار لق شدن مهره شوند. ضمن این که در برخی موارد، عصب های افراد ممکن است در حین جراحی دیسک دچار آسیب شوند و علاوه بر این موارد، برخی افراد به دلیل ناموفق بودن عمل های جراحی دیسک متوالی که انجام می دهند، به ناچار تا پایان عمر خود زمین گیر می شوند.

تلاش 70 ساله متخصصان جهان برای یافتن روش جایگزین جراحی باز دیسک

با توجه به عوارض متعددی که انجام عمل جراحی دیسک به همراه دارد، از دهه های گذشته جراحان اعصاب به دنبال آن بوده اند که روش هایی را با تهاجم کمتر برای انجام این عمل ابداع کنند. در همین راستا نیز از حدود 70 سال قبل، پزشکان جهان تلاش کردند روش هایی را به وجود آورند که تا حد امکان عمل جراحی باز دیسک با توجه به عوارض متعدد آن انجام نشود؛ بخصوص که بسیاری از عوارض این عمل غیر قابل پیش بینی است.

در ابتدا در دهه 1950 محققان تلاش کردند تا با استفاده از تزریق ماده ای به نام «کمو پاپائین»، حجم دیسک را کمتر کنند تا نیاز به انجام عمل جراحی باز نباشد. اما چون انجام این کار روی برخی بیماران منجر به بروز عوارض عصبی در آنها شد، تزریق این ماده در بسیاری از کشورهای جهان متوقف شد، ولی هنوز هم انجام این روش در بعضی کشورها ادامه دارد.

در این میان در چند دهه گذشته روش های متعدد دیگری نیز برای جایگزینی انجام عمل جراحی باز دیسک در سطح جهان ابداع شده است که چون تمام این روش ها نتیجه محسوسی برای درمان دیسک کمر و گردن نداشته، همگی آنها کنار گذاشته شده است. در این میان اما یکی از معدود روش های ابداع شده جدید که هنوز هم در سطح جهان از آن استفاده می شود، روش استفاده از لیزر در درمان دیسک است؛ روشی که به آن PLDD گفته می شود.

روش PLDD چیست و چه زمانی ابداع شد؟

روش PLDD برای نخستین بار در سال 1986 توسط یک متخصص داخلی در اتریش به کار گرفته شد. این متخصص پیش از انجام اولین جراحی خود ماه ها کاربرد لیزر در درمان دیسک را در آزمایشگاه بررسی کرد و در نهایت برای نخستین بار همراه با یک متخصص جراح اعصاب، از لیزر برای درمان دیسک کمر یک بیمار عرب مهاجر اروپایی استفاده کرد و برای درمان این بیمار، با استفاده از 900 ژول انرژی، مرکز دیسک سوزانده شد و درد بیمار بهبود یافت. 

بعد از اجرای موفقیت آمیز روش PLDD در درمان دیسک کمر یک بیمار در اتریش، متخصصان از این روش برای درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن در آمریکا استفاده کردند و بعد از چند سال روش PLDD توانست مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب کند و رفته رفته متخصصان این روش را به پزشکان جوان تر آموزش دادند و اکنون PLDD یکی از روش های درمانی دیسک کمر و گردن است که در کتاب های علمی جهان نیز ذکر شده است.

امکان اندک انجام PLDD روی افراد نیازمند به جراحی باز دیسک

با وجود موفقیت آمیز بودن روش PLDD در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر و گردن، باید توجه داشت که این روش صرفا در تعداد معدودی از موارد مبتلا به بیرون زدگی دیسک کاربرد دارد و آمارها نشان می دهد که تنها حدود 10 درصد بیمارانی که به انجام عمل جراحی باز دیسک نیاز دارند، می توانند با استفاده از این روش از انجام جراحی باز نجات یابند، اما همچنان 90 درصد بیماران احتیاج به انجام عمل جراحی باز دیسک دارند.

ایراد اصلی روش PLDD این است که در این روش صرفا مرکز هسته دیسک سوزانده می شود، چون فیبر لیزری که در روش PLDD از آن استفاده می شود، یک فیبر خطی است که استفاده از آن برای سوزاندن نقاط مختلف دیسک محدودیت دارد و به همین دلیل، با استفاده از این روش عمدتا فقط می توان موارد دیسک های خفیف را درمان کرد که در این شرایط هم براساس آمارها بین 70 تا 80 درصد افرادی که روش PLDD برای آنها استفاده می شود، درمان می شوند و بازهم بین 20 تا 30 درصد آنها به انجام عمل جراحی باز نیاز دارند.

ابداع روش PLDH توسط متخصص ایرانی

در چنین شرایطی اما از حدود هفت سال قبل یک پزشک ایرانی که متخصص جراحی مغز و اعصاب است، توانسته روشی را با عنوان PLDH ابداع کند که در این روش نیز از لیزر برای درمان دیسک کمر یا گردن استفاده می شود، اما هم کاربرد PLDH بسیار بیشتر از PLDD است و هم این روش نتیجه موثرتر و عوارض کمتری در درمان بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک دارد.

این روش که از سال 94 تا کنون فقط در برخی مراکز درمانی شهر اصفهان انجام شده، ولی قابلیت جهانی شدن را دارد، توسط دکتر احمد شکرچی زاده، متخصص ایرانی جراحی مغز و اعصاب ابداع شده است. این پزشک متخصص که متولد اصفهان است و هم اکنون 65 سال دارد، در مقطع پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل کرده و در دوره تخصصی جراحی اعصاب نیز از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فارغ التحصیل شده است. او همچنین نزدیک سه دهه عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده و در این دانشگاه و مراکز درمانی زیر نظر آن به تدریس و انجام عمل جراحی اعصاب بخصوص جراحی دیسک کمر و گردن پرداخته است.

دکتر شکرچی زاده که در سال 68 توانسته است رتبه اول را در آزمون بورد تخصصی جراحی اعصاب در کشور کسب کند، در سه دهه گذشته سمت های مختلفی در گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشته و مقالات مختلفی را در نشریات معتبر بین المللی به چاپ رسانده است. او البته در سال 96 بازنشسته شده است و اکنون حدود پنج سال است که در مراکز درمانی خصوصی شهر اصفهان به فعالیت می پردازد.

استفاده از فیبر لیزر پلاسما در درمان دیسک

شکرچی زاده در گفت و گو با رکنا درباره نحوه ابداع روش PLDH در درمان دیسک کمر یا گردن توضیح داد: از حدود هفت سال پیش من با نوعی از فیبر لیزر برای درمان دیسک آشنا شدم که به آن فیبر پلاسما می گویند. البته این فیبر توسط یک متخصص اهل کره جنوبی اختراع شده و خاصیت آن این است که اشعه لیزر را در نوک فیبر در منطقه محدودی منتشر می کند؛ یعنی فیبر لیزر پلاسما مانند لامپی عمل می کند که انرژی لیزر را به صورت محدود به منطقه خاصی منتقل می کند که این مساله باعث کاربردی تر شدن استفاده از لیزر در درمان دیسک می شود.

وی افزود: این متخصص کره ای بعد از اختراع فیبر لیزر پلاسما توانست روش PDCT را برای درمان دیسک کمر یا گردن ابداع کند که در آن باید سه نقطه از دیسک شامل مرکز، محل ورود سوزن به دیسک و یک نقطه بین این دو قسمت با نور لیزر و با استفاده از انرژی 350 ژول سوزانده شود. این مساله نیز باعث می شود که فشار داخل دیسک کاهش یابد و دیسک درمان شود.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: استفاده از روش PDCT هنوز در سطح جهان محدود مانده است، چون قیمت فیبری که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد، گران تر از فیبر لیزری است که در روش PLDD استفاده می شود، اما عملا نتایج آن فرق زیادی با روش PLDD ندارد، بنابراین این روش در سطح جهان در سطح گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

کشف جدید متخصص ایرانی درباره علت بیرون زدگی دیسک

شکرچی زاده با بیان این که در هنگام استفاده از روش PLDH توانسته است به کشف جدیدی درباره علت بیرون زدگی دیسک دست یابد، عنوان کرد: از حدود صد سال پیش که انجام عمل جراحی دیسک در سطح جهان آغاز شد، متخصصان بر این باور بودند که علت بیرون زدگی دیسک، تغییر حالت ساختمان آن است. البته در بحث هایی که اخیرا در این زمینه در کتاب های علمی انجام شده، علت اصلی بیرون زدگی دیسک، نامشخص ذکر شده است، زیرا واقعیت های علمی وجود دارد که بعضا تغییر حالت ساختمان به عنوان اصلی ترین علت بیرون زدگی دیسک را رد می کند و برخی دیسک هایی که هنوز تغییر حالت نداده اند، بیرون می زنند.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که در بیشتر بیمارانی که دیسک آنها بیرون می زند، تغییر حالت دیسک به وجود می آید، اما موارد علمی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد تغییر حالت دیسک عامل اصلی بیرون زدن آن نیست. پی بردن به همین مساله نیز در ادامه کار من به یکی از اصلی ترین عوامل تکمیل روش PLDH برای اینجانب تبدیل شد.

شناخت جدید از علت بیرون زدگی دیسک با دستاورد علمی متخصص ایرانی

شکرچی زاده در ادامه با بیان مثال هایی دیگر از بیمارانی که در هفته های ابتدایی استفاده از روش PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن بهبود یافته بودند، عنوان کرد: بعد از درمان چند بیمار با استفاده از لیزر پلاسما و نتایج بسیار مثبت و خارج از انتظاری که از این کار کسب کردم، متوجه شدم که درمان بیماران با استفاده از لیزر پلاسما خصیصه هایی دارد که بسیاری از آمارهای مربوط به روش PLDD را زیر سوال می برد و می توان بیماران بیشتری را که مبتلا به بیرون زدگی دیسک هستند، با استفاده از روش PLDH درمان کرد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: من در طول مدت درمان بیماران با استفاده از روش PLDH در سال های گذشته به دستاوردی علمی دست یافتم که بسیاری از یافته های پیش از این در جهان درباره علت بیرون زدگی دیسک را زیر سوال می برد؛ آن دستاورد هم این است که علت بیرون زدگی دیسک، طبق مطالعات قبلی لزوما تغییر حالت نیست، بلکه تغییرات فشار در داخل فضای دیسک می تواند رفته رفته منجر به بیرون زدگی دیسک شود. 

وی در ادامه تاکید کرد: پی بردن به علت اصلی بیرون زدگی دیسک باعث شد که بسیاری از سوالات مبهمی که پیش از این در میان متخصصان جهان در این زمینه وجود داشت، با استفاده از دستاورد علمی بنده پاسخ داده شود. بر این اساس من متوجه شدم که چرا بیرون زدگی دیسک بعد از 50 سالگی تشدید نمی شود، همچنین من فهمیدم که چرا 70 درصد موارد بیرون زدگی دیسک در پایین مهره های کمری قرار دارد و علاوه بر این مساله، بسیاری از سوالات مبهم دیگری که درباره علت بیرون زدگی دیسک در میان متخصصان جهانی وجود داشت، با کشفیات اینجانب پاسخ داده شد.

درمان بیش از 3 هزار بیمار با استفاده از روش PLDH در 7 سال گذشته

شکرچی زاده در ادامه توضیحات خود درباره نحوه پیشرفت روش PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن گفت: بعد از انجام تعداد زیادی جراحی با استفاده از روش PLDH، من به تحقیق کردن روی بیماران خود پرداختم و متوجه شدم که برخی از این بیماران به صورت فوری بهبود پیدا می کردند، بعضی از آنها در ابتدا بهبود می یافتند، اما بعد از چند روز عوارض آنها مجددا برمی‌گشت و برخی موارد هم هیچ وقت خوب نمی شدند. در همین راستا من به آنالیز محل های ورود سوزن لیزر به دیسک و نقاط سوخته شدن دیسک پرداختم و با مقایسه این ها متوجه شدم که در هر بیمار در کدام نقطه، فشار روی دیسک بالا می رود و احتمال بیرون زدگی دیسک پدید می آید.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: من از سال 94 تا کنون، بیش از 3460 بیمار را با استفاده از لیزر پلاسما تحت درمان قرار دادم و البته سال به سال بر تعداد بیمارانی که از روش PLDH برای درمان آنها استفاده کرده ام، افزوده شده است. البته تکنیک PLDH در طول چند سال به تدریج تغییر پیدا کرده و تکامل یافته است و ما در طول چند سال فهمیده ایم که برای استفاده از لیزر پلاسما باید به جای یک سوزن، از دو سوزن استفاده کنیم و حتی در دیسک های شدید، سه سوزن را وارد دیسک کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در طول هفت سال گذشته نقاط مختلفی را که باید سوزن از آنها وارد دیسک شود، شناخته ایم و سعی می کنیم با استفاده از لیزر پلاسما، فشاری را که دیسک در نقاط مشخصی بر قطعه بیرون زده وارد می کند، برداریم تا دیگر قطعه بیرون زده دیسک نتواند به رشته عصبی نزدیک به خود فشار وارد کند.

امکان درمان 85 درصد بیماران نیازمند به جراحی باز دیسک با تکنیک PLDH

شکرچی زاده با بیان این که استفاده از روش PLDH سبب شده است که علایم بیشتر بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن بلافاصله بعد از انجام جراحی، برطرف شود، اظهار داشت: بسیاری از بیمارانی که در چند سال گذشته با استفاده از لیزر پلاسما درمان کرده ام، بیمارانی بوده اند که قبل از عمل نمی توانستند راه بروند و انگشتان پای آنها ضعیف بوده است، اما بلافاصله بعد از عمل انگشتان پاها و راه رفتن آنها به شکل عادی بازگشته است.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: ما از ابتدا که شروع به تکمیل تکنیک PLDH کردیم، به تدریج درصد بیمارانی که با استفاده از این روش می توان آنها را درمان کرد، افزایش یافت، به نحوی که ما در ابتدا فکر می کردیم که مانند روش PLDD تنها می توان 10 درصد بیماران نیازمند به انجام عمل جراحی باز را با استفاده از این روش درمان کرد، ولی با تکمیل روش PLDH، اکنون براساس مشاهدات قطعی و تجربیات هفت سال گذشته می توان گفت که بیش از 85 درصد مواردی که نیاز به عمل جراحی باز دارند، با تکنیک PLDH قابل درمان هستند و عمده این افراد، بهبودیِ با شروع فوری پیدا می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بهبودی با تکنیک PLDH زمان بر است و بیمارانی که تحت عمل جراحی لیزر پلاسما قرار می گیرند، باید دو تا سه هفته در منزل استراحت کنند تا رفته رفته علایم آنها به طور کامل برطرف شود؛ چون با استفاده از روش PLDH، ما فشار را از روی رشته های عصبی برمی‌داریم، اما بیرون زدگی دیسک هنوز وجود دارد، ولی برداشته شدن فشار و خالی شدن پشت دیسک باعث می شود که بیرون زدگی دیسک به تدریج به داخل هدایت شود و عمدتا در تصویربرداری MRI که هشت ماه بعد روی بیماران انجام می شود، روند بهبودی بیماران به شکل کامل مشاهده می شود.

بهبودی کامل بیش از 90 درصد بیماران با استفاده از تکنیک PLDH

شکرچی زاده با بیان این که عمده دیسک هایی که تحت درمان PLDH قرار می گیرند، دیسک هایی هستند که دچار آسیب های شدید از جمله بیرون زدگی یا پارگی شده اند، اظهار داشت: براساس آماری که بعد از تکمیل روش PLDH از بیماران تحت درمان خود استخراج کردیم، می توان گفت بیش از 90 درصد بیمارانی که با استفاده از این روش درمان می شوند، به طور کامل بهبود می یابند و کمتر از 10 درصد آنها بعد از درمان با استفاده از لیزر پلاسما، هنوز به عمل جراحی باز دیسک نیاز دارند، البته برای این که بتوانیم متوجه بهبود کامل یک بیمار شویم، باید حداقل شش ماه از درمان او با استفاده از روش لیزر پلاسما بگذرد.

وی در ادامه تاکید کرد: استفاده از روش PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن، یک اقدام کاملا غیرتهاجمی است که هیچ گونه دستکاری در ستون فقرات در آن انجام نمی شود و بیماری که با استفاده از این روش درمان نشود، به راحتی می تواند تحت عمل جراحی باز قرار گیرد. این در حالی است که اگر یک بیمار تحت جراحی باز قرار گیرد، ولی بهبود نیابد، با توجه به دستکاری هایی که در ستون فقرات او انجام شده است، شانس بهبودی او با استفاده از تکنیک PLDH کاهش می یابد.

عوارض بسیار کمتر روش PLDH نسبت به روش PLDD

شکرچی زاده با تاکید بر این که احتمال عود کردن مجدد علایم دیسک کمر یا گردن بیمارانی که با استفاده از روش PLDH درمان می شوند، کمتر از دو درصد است، عنوان کرد: تجربه هفت ساله ما نشان می دهد که تنها بین یک تا دو درصد بیمارانی که با استفاده از تکنیک فیبر لیزر پلاسما درمان شده اند، ممکن است مجددا دچار تشدید علایم بیماری شوند. البته با توجه به این که در سال های اخیر تکنیک PLDH بیشتر از قبل تکامل یافته است، احتمالا در سال های آتی تعداد بیمارانی که علایم آنها بعد از درمان با استفاده از این تکنیک دوباره عود می کند، به کمتر از یک درصد سقوط خواهد کرد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب درباره عوارض مشاهده شده در استفاده از تکنیک PLDH برای درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن توضیح داد: در حالی که حدود نیم درصد بیمارانی که در روش PLDD تحت درمان قرار گرفته اند، دچار عفونت دیسک می شوند و همچنین تعداد اندکی از افرادی که با استفاده از این روش درمان می شود، دچار سوختگی عصب یا تشدید علایم عصبی می شوند و در مجموع حدود یک تا دو درصد افرادی که با تکنیک PLDD دچار عارضه می شوند، اما تا کنون فقط سه مورد عفونت دیسک در میان حدود 3500 بیماری که با استفاده از تکنیک PLDH درمان شده اند، مشاهده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: بروز عارضه عفونت دیسک در میان بیمارانی که با استفاده از تکنیک PLDH تحت درمان قرار گرفته اند، به میزان یک مورد در هزار مورد بوده است و البته بسیاری از افرادی که در روش PLDD یا PLDH دچار این عارضه می شوند، با استفاده از درمان های مبتنی بر آنی بیوتیک ها بهبود می یابد و بعضی از این افراد نیز برای رفع عفونت به عمل جراحی باز نیاز پیدا می کنند.

نادر بودن بروز عوارض عصبی در درمان با استفاده از PLDH

شکرچی زاده با تاکید بر کم عارضه بودن انجام روش PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن گفت: هیچ کدام از بیمارانی که با روش PLDH تحت درمان قرار گرفته اند، دچار عوارض عصبی نشده اند و این در حالی است که بعضی از مواردی که پیش از انجام عمل PLDH دچار ضعف انگشت پا بوده اند، بلافاصله بعد از پایان عمل درمان شده اند. تمام ادعاهای بنده نیز با فیلمبرداری و عکس برداری مستندسازی شده است و هیچ کس نمی تواند این ادعاها را رد کند.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب با اشاره به عوارض مربوط به دیسک گردن برخی بیمارانی که با استفاده از تکنیک PLDH درمان شده اند، توضیح داد: ما دو مورد بیمار مبتلا به دیسک گردن داشتیم که بعد از انجام عمل PLDH به طور موقت دچار گرفتگی صدا شدند که البته علایم آنها به صورت موقت رخ داد و در مدتی کوتاه بهبود یافت.

افزایش تعداد متقاضیان استفاده از PLDH در سال های اخیر

شکرچی زاده در ادامه اظهاراتش با اشاره به افزایش استقبال از روش PLDH در سطح کشور اظهار داشت: اکنون تعداد متقاضیان استفاده از روش PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن به حدی بالا رفته است که من دیگر قادر به پاسخگویی به بیماران نیستم و اکنون ناچار هستم که به بیماران به صورت آنلاین پاسخ بدهم و به کسانی که نیاز به انجام این جراحی دارند، نوبت بدهم که به مطب من بیایند تا آنها را به صورت حضوری ملاقات کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: روند رو به رشد تعداد بیماران من در ماه ها و سال های اخیر به دلیل تبلیغ دهان به دهان روش PLDH در میان بیمارانی بوده است که من آنها را درمان کردم؛ یعنی پیشرفت کار من عمدتا روی نتیجه مثبت حاصل از این کار بوده است و تعداد اندکی از همکاران جراح اعصاب بنده حاضر شده اند که بیماران را برای استفاده از روش PLDH به من معرفی کنند.

شرایط هزینه ای و بیمه ای عمل PLDH در ایران

شکرچی زاده در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که هزینه جراحی دیسک کمر یا گردن با استفاده از تکنیک PLDH برای بیماران چقدر خواهد بود، عنوان کرد: استفاده از تکنیک PLDH شامل هزینه هایی برای تامین فیبر لیزر، دستمزد جراح و هزینه های بیمارستانی است که این هزینه ها برای مبتلایان به دیسک کمر و گردن یکسان است، با این تفاوت که استفاده از لیزر در درمان بیماران مبتلا به دیسک گردن هنوز تحت پوشش بیمه های پایه قرار ندارد، اما بیمه های پایه کاربرد لیزر را در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر تحت پوشش قرار داده اند، بنابراین در مجموع هزینه استفاده از تکنیک PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر، کمتر از هزینه استفاده از تکنیک PLDH در درمان بیماران مبتلا به دیسک گردن خواهد شد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: هم اکنون هزینه آزاد جراحی دیسک کمر یا گردن با استفاده از تکنیک PLDH در یک بیمارستان خصوصی در اصفهان که این عمل در آن انجام می شود، حدود 18 میلیون تومان است که البته بیمه های پایه و تکمیلی هیچ کدام هزینه جراحی دیسک گردن با استفاده از این تکنیک را تحت پوشش قرار نمی دهند، ولی بیمه های پایه حدود 5 میلیون تومان از هزینه انجام عمل PLDH روی بیماران مبتلا به دیسک کمر را تحت پوشش قرار می دهند و بیمه های تکمیلی نیز بین 50 تا 80 درصد از باقیمانده هزینه های جراحی دیسک کمر با استفاده از این تکنیک را می پردازند و در مجموع اگر یک بیمار از بیمه پایه و تکمیلی برخوردار باشد، سهم پرداختی او از انجام عمل جراحی دیسک کمر با استفاده از تکنیک PLDH تا اندازه ای مناسب پایین می آید.

وزارت بهداشت باید از تکنیک PLDH حمایت کند

شکرچی زاده در بخش پایانی صحبت هایش تاکید کرد: هیچ کدام از اطلاعات ما مخفی نیست و ما کاملا صادقانه حاضریم که اطلاعات مربوط به میزان درمان و مقدار عوارض بیمارانی را که با استفاده از روش PLDH تحت درمان قرار گرفته اند، به تمام پزشکان جهان اطلاع رسانی کنیم، زیرا هم اکنون تکنیک PLDH به تکامل رسیده است و قابلیت عرضه در سطح جهان را دارد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب ادامه داد: امیدواریم که وزارت بهداشت هرچه زودتر به نحوی مناسب از تکنیک PLDH حمایت کند و تعرفه آن را برای جراحان مغز و اعصاب به گونه ای تعریف کند که آنها به استفاده از روش PLDH برای درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن ترغیب شوند، مهمترین راهکار در این زمینه نیز افزایش تعرفه مربوط به دستمزد جراح برای پزشکانی است که با استفاده از لیزر به درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن می پردازند.

وی در پایان تصریح کرد: مهمترین راهکار ترغیب بیماران به استفاده از تکنیک PLDH نیز این است که بیمه های پایه و تکمیلی هرچه بیشتر هزینه های انجام عمل لیزر روی دیسک کمر یا گردن را تحت پوشش قرار دهند، زیرا با وجود نتیجه بسیار مثبت این تکنیک روی درمان بیماران مبتلا به دیسک کمر یا گردن، زمانی بیماران بخصوص اقشار کم درآمد به استفاده از روش PLDH ترغیب خواهند شد که هزینه انجام این روش برای آنها از عمل جراحی باز دیسک پایین تر باشد.

کدخبر: 771575 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟