درگیر شدن کودکان در انتظار پیوند قلب با کمبود دارو / از "میلرینون" تا "ولسایت" و "سلسپت"

 یکی از مهمترین معضلات نظام سلامت کشور است. تحریم ها از جمله عوامل کمبود دارو در ایران است، اما سوء مدیریت در تولید، واردات و عرضه دارو و نفوذ مافیای دارو در نظام دارویی کشور نیز کمبود دارو دامن زده است؛ چراکه در بسیاری از موارد با وجود کمبود دارو در بازار رسمی، شاهد وفور داروهای کمیاب شده در بازار سیاه دارویی هستیم. کمبود دارو عمدتا در میان داروهای مورد نیاز بیماران خاص مشاهده می شود و آن طور که دکتر سید محمد مهدوی، فوق تخصص بیماری های قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی تهران به رکنا می گوید، در ماه های اخیر برخی داروهای مورد نیاز کودکان در انتظار پیوند قلب دچار کمبود شده است. 

 

دکتر سید محمد مهدوی

دکتر سید محمد مهدوی، فوق تخصص بیماری های قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی تهران با گفتن از اینکه مساله نایاب شدن داروی پیوند قلب کودکان را مربوط به 9 ماه پیش دانست و به خبرنگار رکنا گفت: با وجود این که در ماه های اخیر معضل کمبود داروی «میلرینون» تا حد زیادی برطرف شده است، اما هنوز هم دچار کمبود این دارو در بازار رسمی دارویی کشور هستیم. 

این فوق تخصص بیماری های قلب کودکان ادامه داد: داروی میلرینون، دارویی است که بیماران کودک یا بزرگسالی که در انتظار پیوند قلب هستند و همچنین افرادی که به تازگی جراحی پیوند قلب را انجام داده اند، باید از آن استفاده کنند. این دارو که به صورت تزریقی از آن استفاده می شود، برای بهبود شرایط قلبی و کنترل فشار ریه مورد استفاده قرار می گیرد و متاسفانه بیمارستان ها حدود یک سال است که در تهیه آن دچار مشکل هستند. 

مهدوی با بیان این که بیمارستان ها معمولا تلاش می کنند همراهان بیماران را درگیر تهیه داروی پیوند قلب نکنند، اظهار داشت: تهیه داروهایی مثل میلرینون برعهده بیمارستان هاست و ما سعی می کنیم از شرکت های توزیع دارو، میلرینون را تهیه کنیم. اگر هم زمانی همراه یک بیمار ناچار شود این دارو را تهیه کند، باید آن را به داروخانه بیمارستان تحویل بدهد و داروخانه بیمارستان، هزینه مربوطه را به همراه بیمار می پردازد. 

این فوق تخصص بیماری های قلب کودکان، مشکلات توزیع دارو را به عنوان مهمترین عامل کمبود داروی تزریقی پیوند قلب توصیف کرد و گفت: متاسفانه در حالی در یک سال گذشته شاهد کمبود داروی میلرینون در مهمترین مرکز پیوند قلب ایران یعنی بیمارستان شهید رجایی بوده ایم که در برخی مراکز درمانی شهرستان ها وفور این دارو را مشاهده می کنیم و این مساله نشان می دهد که چرخه توزیع میلرینون یعنی همان داروی تزریقی پیوند قلب در کشورمان مشکل دارد. 

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع کمبود داروی تزریقی پیوند قلب در حدود یک ماه پیش به رئیس جمهور منعکس شد و ایشان هم دستورات لازم برای پیگیری مساله را صادر کرد، اما هنوز شاهد تامین مناسب میلرینون نیستیم و همچنان بیمارستان قلب شهید رجایی در تهیه میلرینون با مشکل مواجه است. 

فوت 2 کودک در انتظار پیوند قلب بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان شهید رجایی 

مهدوی با اشاره به کمبود برخی از دیگر داروهای مورد نیاز برای پیوند قلب کودکان گفت: متاسفانه در ماه های اخیر واردات شربت «ولسایت» به عنوان یکی از داروهای مورد نیاز برای کودکانی که پیوند قلب انجام می دهند، متوقف شده است و همچنین چند وقت پیش با مشکل کمبود شربت «سلسپت» که آن هم مورد نیاز کودکان نیازمند پیوند قلب است، مواجه شده بودیم که البته اخیرا با واردات یک محموله از این دارو، مشکل کمبود آن تا حدودی برطرف شده است. 

این فوق تخصص بیماری های قلب کودکان به صحبت هایی که اخیرا درباره کمبود ارز دولتی مورد نیاز برای واردات دارو مطرح شده است، اشاره کرد و اظهار داشت: ما همچنان برای پیوند قلب کودکان از داروهایی که پیش از این در موجودی داشتیم استفاده می کنیم و هنوز به داروهای جدید برای استفاده در عمل های پیوند قلب کودکان نیاز پیدا نکرده ایم، اما بعید نیست اگر کمبود ارز دولتی لازم برای واردات دارو ادامه پیدا کند، مشکل کمبود داروهای مورد نیاز برای انجام عمل پیوند قلب کودکان تشدید شود. 

 وی در پایان تصریح کرد: چند هفته قبل دو نفر از کودکان در انتظار پیوند قلب بیمارستان شهید رجایی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. البته اگر قلب پیوندی این کودکان زودتر تامین می شد، امکان مرگ آنها بر اثر کرونا کمتر بود، اما چون مصرف داروهایی که افراد در انتظار پیوند قلب استفاده می کنند، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، این کودکان که هنوز قلب مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند، جان خود را از دست دادند. البته تعداد کودکان پیوندی مبتلا به امیکرون که در هفته های اخیر در بیمارستان شهید رجایی بهبود یافته اند نیز کم نبوده است. 

کدخبر: 770899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟